Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3098 besök totalt |
Kan man bygga om VAG(golfplattan) hjulupphängning?
Så att man kan ändra chamber? Det är ju som sagt en macpherson typ fram och halvstel bakaxel bak. Allt är ju fixerat, men kan man bygga om det på något sätt så att det går att justera? Någon vet säkert någon länk till någon sprängskiss så alla kan se hur det ser ut original.. Golfen som stötdämparexperten har, har den en egen byggd framvagn som inte innehåller ett uns av standard i sig? _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Fram brukar man byta konstruktionen för topplagringen så att man har en platta med excentrisk lagring i som man snurrar i tornet för önskad camber.
Nackdelen är att det inte går ändra cambern utan att ändra caster oxå. Nisse på forumet har sådana på sin Golf. Bak vet jag att man kan byta axeltapparna mot andra som har en slipad anläggningsyta som inte är vinkelrät mot axeln, för att ge en önskad camber. Inte särskillt ställbart men det går iaf. |
||||||
om man har två excentrar i varann, borde det väl gå att ändra camber utan att ändra caster, eller tänker jag fel. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Det bästa är att göra topplagringarna sådana att man bara justerar en sak på dom. Får man plats kan man lösa det så man har flera plattor "i varandra" så man kan justera caster på en och camber på den andra, utan att ändra dom samtidigt. Sådana där man snurrar på lagringen är inte kul...
![]() Såhär ungefär. Detta är dock till en E30. Tillverkad av Lotus Samuel här på rejsa.nu. http://motorsport.mine.nu/bilder/hem |
||||||
Re:
Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar... ![]() Men en bättre lösning är juh som Andreas visa. Juh tyvärr inte lika mycket ställbarhet men man får den iaf där man vill. Drar man sig inte för att svetsa så finns det juh ytterligare lösningar.. Hittar ingen bra bild just nu men 2 parallella plattor med antingen frästa spår eller hål i. En uniball i änden på stötdämparstången, samt en gängstång/axel genom hela kalaset... |
||||||
Finns många, mer eller mindre, snygga lösningar där camberjusteringsplattan är fäst i sin tur på ännu en platta med justering i "casterled". Mkt smutt, men kräver lite utrymme eller att man är klurig i tänkande och kan få till saker exakt i verkstan. Tillgång till rätt maskiner krävs ju oxå.
|
||||||
Re:
Skulle absolut gå, men kan nog bli rätt knepigt att lösa låsningen osv av de olika plattorna. Men teorin stämmer ju. |
||||||
Man kan också montera vinklade shims mellan bakaxeln och hjulagerhuset. ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Re:
Något sånthär ni tänker er? Givetvis kan man juh lösa det med böjda spår istället, för att ge steglös ställbarhet men jag orkade inte rita det nu... ![]() |
||||||
Inte alls! Är väl gjord i gjutjärn... Svetsa inte i gjutjärnsdelar som har bärande/styrande funktion. Och även om den är stål och du svetsar så lär du förstöra kulleden/tätning för den. Isåfall förlänga bärarmen som är hederlig plåt. _________________ Roland Johansson |
||||||
www.bildon.com _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Nu har ni trixat fram både bilder, CAD:ar och förklaringar på allt det som sagts!
![]() ![]() När man gör med två excentrar får man dock passa sig, eller iaf tänka på det, att man inte kan ha max caster och camber om man gör den ena cirkeln för stopr. Är ni med. Förändringen radiellt när man vrider den lilla kan inte kompensera tillräkligt. Man det var så jag emnade iaf. Eller Ice egentligen. Tycker dock att den som visas un der är mkt bättre så den är enklare att tillverka och är enklare att justera in som man vill. Bak på "Räsersaaben" har vi shimsat in bakvagnen inne på fabrikens inställningsrigg. Kan säga att de tunnaste shimsen är inte tjocka... 0,25 mm ungefär. ![]() |
||||||
På tal om att förlänga kuledsinfästningen så är det redan sagt. NOPE!
Men i tex Volvo original Cup är det tillåtet att förlänga länkarmen 15mm så att samma effekt uppnås. Väljer man rätt material/dimension och låter ngn som kan svetsa så skulle det vara en bra lösning. Om nu länkarmen är i plåt som på Volvon. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3098 besök totalt |