Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3837 besök totalt |
Takluckans att vara eller icke vara
Jo jag håller på med toklättning av bilen har precis idag satt dit plastrutor på dörrar och dom bakre rutorna "coupe'" sparade in 7kg jämfört med orginal samma tjocklek på materialet också. varför banta själv när man kan banta bilen ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Vad menar du med att det blir fågelbad?
![]() Skall/måste själv genomföra något liknande snart så jag är också intresserad av en bra lösning. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Efter vad jag har förstått så är det inte själva luckan som väger något vidare, utan alla förstärkningar i taket. Alltså är det nog i princip bara att kapa vid A-, B- och C-stolparna och ösa på ett tak utan taklucka dessvärre.
Det finns väl ett par stycken som har gjort det här på forumet har jag för mig? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Jo med fågelbad menar jag att börjar man svetsa vid takluckan så ger materialet med sig och man får ett fint böjt tak. Och ska man plocka hela taket så är det rätt svårt att få det bra i slutänden, rådfrågade min bror om det han har varit bilplåtis och nu lackerare det är inte så simpelt som det låter att bara byta tak...Så jag hade tänkt mig en smidigare variant, om man får bort hela luckan med skjutfunktion släde hela kitet så borde det ju väga mer än en ram med plastlucka för vad jag vet så har inte luckan i sig en bärande funktion..
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
ok, jag håller med om det ![]() Det är förstärkningar i taket även utan lucka. Går förstärkningar iaf mellan b stolparna, känns genom innertaket på den utan taklucka. Jag har alltså en med lucka och en utan. Problemet är att det skulle varit omvänd ordning ![]() _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Jag funderade också på om kolfiberlucka var ett bra alternativ eller inte när jag skulle ha bort min lucka. Den lösningen jag valde var att byta ut hela takplåten (gav även fördelar i svetsarbetet när buren skulle på plats)
Undvik gärna att kapa i dörrstolpar, de har ofta invändiga pressade plåtar som kan vara svåra att få till styrkan på om man kapar och försöker svetsa. Se även https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Rekomenderar nog ett tak byte ändå...Arne
![]() På e28an skar jag bort takplåten och den där räliga ramen för luckan, och endast bytte takplåten, men endast pga den har en jobbigare utformning av takstolparna med dubbel/trippel plåt. Där är lite vikt att spara genom att ta bort ramen för luckan! ![]() Arnes sida http://medlem.spray.se/bmwdriver/ind _________________ Pelle Persson |
||
[quote="Nibbe"]Kolfiberplatta?
Jo kolfiber är ju porrigt men mina tankar gick till makrolon,då det inte är roligt att få halsen avskuren av splittrat carbon om man skulle välta. makrolon splittras inte och håller för väldigt mycket och det är genomskinligt så man kan använda solfilm så går det ju titta på stjärnorna genom taket och sånt där annat man gör i en race bil ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Bilen ska reggas om när luckan försvinner...och bör även vägas om. Den blir lättare
![]() Själv bytte jag av två annledningar. Jag har bur, och ville ha huvudbågen kloss mot taket, samt att få bort den extra vikten som ramen till luckan innebär. makrolon, det blir nästan som den eftertraktade glasluckan och visst är det trevligt med ljus i bilen:D och det finns faktsikt kolfibertak att köpa till e30an (som allt annat)...om man nu ska gå på den linjen! Ett het tipps är att du fixar en andrabil, jag vet själv hur sådant spårar ur...jag ska bara fixa lite för att köra banträffa......hoppsan nu ska jag montera bur...hoppsan nu tar vi och sattsar på en cup bil ![]() _________________ Pelle Persson |
||
Redan försent sitter ställbara dämpare halvbur porsche bromsar och allt annat lull lull ![]() ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Plockade bort innetaket nyss nu finns ingen återvändo eller vänta nu det fanns det ju inte innan heller
![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Det var inte så svårt att byta hela taket... Det svåra var att märka ut var i stolparna man skulle kapa (och kapa likadant på donatorn..). Sen måste man ha bilen uppallad i mitten (eller ha bur i den) för annars viker den ihop sig lite och det "nya" taket passar inte. Sen gäller det att ta en massa mått och kontrollera innan man svetsar fast det. Jag mätte upp avstånden mellan olika hål i stolparna och kapade stolparna mellan dessa hål, sedan fick man passa in så det nya fick samma mått.
Fast det som väger är luckans släde och mekanismen, takets "ram" är den samma som på en utan lucka. Om man inte har krav på hel takplåt finns enklare alternativ, som ni sagt ovan.. Känns som om det tar i mot lite att sätta vinkelslipen i taket på vardagsbilen.. ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||
Så mitt tak med taklucka har samma typ av stag som det utan lucka efter man tagit bort släden och luckan? isåfall behövs det ju inga förstärkningar bara limma dit en ny plast lucka eller ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Jag är inte helt insatt hur takluckekasetten ser ut på en E30, men skulle man inte kunna skaffa en till lucka och skrota bort alla tunga delar så att man bara får själva luckan kvar. Sedan är det "bara" att sätta fast den tomma luckan i hålet.
original på utsidan, rejs på insidan ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||
Nästan, det enda som skiljer är en "balk" som går tvärsöver taket vid B-stolpen. På en bil med taklucka är den gjord tunnare för att inte vara i vägen för luck-kassetten. Vikt-skillnaden mellan balkarna kan inte vara över 100gram... _________________ /Arne Lindgren |
||
Jo jag har inte monterat bort släden och luckan än för jag väntar på materialet till den nya luckan. Men är det något att tänka på när man tar bort den eller sitter den bara med skruvarna eller får man ta fram kapen också för att ta bort släden? sen går det ju slangar för att evakuera luften eller nåt går det bara slita bort dom efteråt eller?
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Ja fick du inte alla svaren i helgen Becker så har du ju dom här.
![]() ![]() Bort med innertaket och dit med en makrolonbit! ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3837 besök totalt |