Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Takluckans att vara eller icke vara
1, 2   >>
3837 besök totalt
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jo jag håller på med toklättning av bilen har precis idag satt dit plastrutor på dörrar och dom bakre rutorna "coupe'" sparade in 7kg jämfört med orginal samma tjocklek på materialet också. varför banta själv när man kan banta bilen ... Nu till min fråga jag vill ha bort takluckan ihop med innetaket på min E30 och jag vill inte svetsa för då blir det fågelbad till slut. Hade tänkt mig att byta hela luckan till någon form av plast typ makrolon och rutlimma en ram inifrån som man lägger den nya luckan på samt limma med rutlim runtom luckan dels för att det inte ska läcka in men också för att den ska sitta bättre. Jag tror att det ska funka men jag har inte påbörjat än så om det är någon som har en tanke eller två om det så berätta gärna så slipper jag göra bort mig...

Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Vad menar du med att det blir fågelbad? och varför?

Skall/måste själv genomföra något liknande snart så jag är också intresserad av en bra lösning.

Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Efter vad jag har förstått så är det inte själva luckan som väger något vidare, utan alla förstärkningar i taket. Alltså är det nog i princip bara att kapa vid A-, B- och C-stolparna och ösa på ett tak utan taklucka dessvärre.
Det finns väl ett par stycken som har gjort det här på forumet har jag för mig?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jo med fågelbad menar jag att börjar man svetsa vid takluckan så ger materialet med sig och man får ett fint böjt tak. Och ska man plocka hela taket så är det rätt svårt att få det bra i slutänden, rådfrågade min bror om det han har varit bilplåtis och nu lackerare det är inte så simpelt som det låter att bara byta tak...Så jag hade tänkt mig en smidigare variant, om man får bort hela luckan med skjutfunktion släde hela kitet så borde det ju väga mer än en ram med plastlucka för vad jag vet så har inte luckan i sig en bärande funktion..

Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003

Kolfiberplatta?

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

mattias becker skrev:
Jo med fågelbad menar jag att börjar man svetsa vid takluckan så ger materialet med sig och man får ett fint böjt tak. Och ska man plocka hela taket så är det rätt svårt att få det bra i slutänden, rådfrågade min bror om det han har varit bilplåtis och nu lackerare det är inte så simpelt som det låter att bara byta tak...Så jag hade tänkt mig en smidigare variant, om man får bort hela luckan med skjutfunktion släde hela kitet så borde det ju väga mer än en ram med plastlucka för vad jag vet så har inte luckan i sig en bärande funktion..

ok, jag håller med om det

Det är förstärkningar i taket även utan lucka.
Går förstärkningar iaf mellan b stolparna, känns genom innertaket på den utan taklucka.

Jag har alltså en med lucka och en utan. Problemet är att det skulle varit omvänd ordning

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Jag funderade också på om kolfiberlucka var ett bra alternativ eller inte när jag skulle ha bort min lucka. Den lösningen jag valde var att byta ut hela takplåten (gav även fördelar i svetsarbetet när buren skulle på plats)

Undvik gärna att kapa i dörrstolpar, de har ofta invändiga pressade plåtar som kan vara svåra att få till styrkan på om man kapar och försöker svetsa. Se även https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6172

pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Rekomenderar nog ett tak byte ändå...Arne gjorde det för någon månad sedan på sin e30 och om man bara är noga med måtten så är det inga konstigheter. Där sitter inga dubbla plåtar osv i stolparna på e30an.
På e28an skar jag bort takplåten och den där räliga ramen för luckan, och endast bytte takplåten, men endast pga den har en jobbigare utformning av takstolparna med dubbel/trippel plåt.

Där är lite vikt att spara genom att ta bort ramen för luckan! thumbs up

Arnes sida http://medlem.spray.se/bmwdriver/index.html

kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare
[quote="Nibbe"]Kolfiberplatta?

Jo kolfiber är ju porrigt men mina tankar gick till makrolon,då det inte är roligt att få halsen avskuren av splittrat carbon om man skulle välta. makrolon splittras inte och håller för väldigt mycket och det är genomskinligt så man kan använda solfilm så går det ju titta på stjärnorna genom taket och sånt där annat man gör i en race bil eller inte beror på vem som sitter jämte...

Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jo jag såg Arnes sida och visst blir man inspirerad av att byta hela taket det jobbiga är att min race bil är också min bruksbil...

Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003

Hur är det med besiktningen behöver bilen reggas om?
/Henrik
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Bilen ska reggas om när luckan försvinner...och bör även vägas om. Den blir lättare

Själv bytte jag av två annledningar. Jag har bur, och ville ha huvudbågen kloss mot taket, samt att få bort den extra vikten som ramen till luckan innebär.

makrolon, det blir nästan som den eftertraktade glasluckan och visst är det trevligt med ljus i bilen:D

och det finns faktsikt kolfibertak att köpa till e30an (som allt annat)...om man nu ska gå på den linjen!

Ett het tipps är att du fixar en andrabil, jag vet själv hur sådant spårar ur...jag ska bara fixa lite för att köra banträffa......hoppsan nu ska jag montera bur...hoppsan nu tar vi och sattsar på en cup bil

kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Pelle Persson skrev:

Ett het tipps är att du fixar en andrabil, jag vet själv hur sådant spårar ur...jag ska bara fixa lite för att köra banträffa......hoppsan nu ska jag montera bur...hoppsan nu tar vi och sattsar på en cup bil

Redan försent sitter ställbara dämpare halvbur porsche bromsar och allt annat lull lull ..fast nu under vintern kör jag med 50kg sand i skuffen driver ju inte så bra annars

Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Plockade bort innetaket nyss nu finns ingen återvändo eller vänta nu det fanns det ju inte innan heller ...det sitter dubbla tak i aset väger ju för mycket men det är mörkt nu så det får bli att ta en titt imorgon hur jag ska göra...

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Det var inte så svårt att byta hela taket... Det svåra var att märka ut var i stolparna man skulle kapa (och kapa likadant på donatorn..). Sen måste man ha bilen uppallad i mitten (eller ha bur i den) för annars viker den ihop sig lite och det "nya" taket passar inte. Sen gäller det att ta en massa mått och kontrollera innan man svetsar fast det. Jag mätte upp avstånden mellan olika hål i stolparna och kapade stolparna mellan dessa hål, sedan fick man passa in så det nya fick samma mått.

Fast det som väger är luckans släde och mekanismen, takets "ram" är den samma som på en utan lucka. Om man inte har krav på hel takplåt finns enklare alternativ, som ni sagt ovan.. Känns som om det tar i mot lite att sätta vinkelslipen i taket på vardagsbilen..

kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Arne skrev:

Fast det som väger är luckans släde och mekanismen, takets "ram" är den samma som på en utan lucka. Om man inte har krav på hel takplåt finns enklare alternativ, som ni sagt ovan.. Känns som om det tar i mot lite att sätta vinkelslipen i taket på vardagsbilen..

Så mitt tak med taklucka har samma typ av stag som det utan lucka efter man tagit bort släden och luckan? isåfall behövs det ju inga förstärkningar bara limma dit en ny plast lucka eller

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jag är inte helt insatt hur takluckekasetten ser ut på en E30, men skulle man inte kunna skaffa en till lucka och skrota bort alla tunga delar så att man bara får själva luckan kvar. Sedan är det "bara" att sätta fast den tomma luckan i hålet.
original på utsidan, rejs på insidan

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

mattias becker skrev:

Så mitt tak med taklucka har samma typ av stag som det utan lucka efter man tagit bort släden och luckan? isåfall behövs det ju inga förstärkningar bara limma dit en ny plast lucka eller

Nästan, det enda som skiljer är en "balk" som går tvärsöver taket vid B-stolpen. På en bil med taklucka är den gjord tunnare för att inte vara i vägen för luck-kassetten. Vikt-skillnaden mellan balkarna kan inte vara över 100gram...

kulltorp
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jo jag har inte monterat bort släden och luckan än för jag väntar på materialet till den nya luckan. Men är det något att tänka på när man tar bort den eller sitter den bara med skruvarna eller får man ta fram kapen också för att ta bort släden? sen går det ju slangar för att evakuera luften eller nåt går det bara slita bort dom efteråt eller?

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Du får plocka fram vinkelslipen...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Ja fick du inte alla svaren i helgen Becker så har du ju dom här.

Bort med innertaket och dit med en makrolonbit! thumbs up

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande