Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS2000 MK1 -75 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (16514 totalt) |
Då vart det dags att ta tag i gulingen, en Ford Escort RS2000 MK1 från 1975, sista årsmodellen av MK1 vad jag har förstått. Hittade bilen på Blocket för ett par år sedan, körde hem från Trollhättan och ställde den i garaget - thats it - sedan blev den ståendes... har någon mer info om bilen? Vimlar ju inte direkt av dom...
Skicket får väl beskrivas som "mycket bra". I princip helt original, dock med utbytt motor fast det är fortfarande en Pinto med originalfugge. Bytte dock ut den rätt omgående mot en uppsättning stående 44:or som man för övrigt kunde bocka för i tillvalslistan i mitten på 70-talet. Ett par taskiga lagningar (usla svetsar) i inre hjulhuset fram drar ned betyget men det väl också det enda som stör, i övrigt grym runt om, lackade stripes osv. Lacken är för övrigt gjord enligt uppgift för 10-12 år sedan och har sjunkt in fint. Inredningen är top notch och allt funkar, ratten är lagom sliten. Planer? Tänkte först behålla den helt original men ni vet ju hur det brukar gå... förgasarna gav mersmak, lite mer krut kanske skulle sitta bra och letandet efter en bra trimmare alt. en bra motor startades. På listan hamnade även: - bur - bättre bromsar - LSD - stötdämpare - bättre stolar och bälten - samt lite annat tjafs Motorn fick prio 1 (dumt, jag vet, men roligast!). Närmare 200 hk borde ju funka för Pinton och på den vägen bar det - i ca 2 dagar. Hitta sedan en annons på nätet som fångade mitt intresse, så här var specen: Cosworth BDA/BDR 1700 cc 4-bultat topplock 2 x Weber 45 Lättat svänghjul AP koppling och tryckplatta 83,5 mm kolvar AX block från Caterham BDR Ashley extractorgrenrör Motorn kommer enligt uppgift från en Caterham BDR och ger ca 170-180 hk, jag fick dessutom med en sump och pickup till Caterhamen så den passar hyffsat enkelt i min Westfield as well! Sagt och gjort: Ett par veckor senare stod det en låda i garaget... Och där är jag nu! Har precis satt ihop listan ovan till Burton Power och snart skall det börjas att skruvas! Ett aber är dock att växellådan enligt uppgift inte riktigt pallar BDA:n så jag måste lösa detta på något sätt, ett alternativ är en Typ 9 låda men då får man kapa lite i kardantunneln så att spaken hamnar rätt, känns inte riktigt som ett vettigt val, får se om någon annan bra lösning dyker upp. Bakaxeln behöver också en översyn, lutar åt ombyggt med bättre drivaxlar/skivbromsar samt en 55%-diffbroms men jag får kolla upp detta - tips mottages tacksamt! Lite bilder: Som sagt - listan på pryttlar som behövs för motorbytet börjar bli lång och då måste jag även lösa bromsservot där det verkar bli lite trångt... tur dock att jag har "rätt" karossmodell då det även finns en annan variant där inte BDA:n passar lika lätt... Som sagt - tips och åsikter mottages! _________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
||||||
|
||||||
ÅHH Ser mumsigt ut. Ang lådan där så önskar jag att jag hade svar på vad escort killarna i RHK kör med för låda men de borde gå och leta upp. Annars Stort lycka till
_________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
||||||
|
||||||
Sitter original RS2000 låda i bilen, den är OK, men jag vill inte köra sönder den, killen jag köpte BDA:n av anser att motorn är lite i överkant för originallådan - körsätt avgör livslängd, känns ju inte så roligt... Skall kolla om det går att förstärka eller byta innehåll, men det lutar åt en Typ 9 som ju klarar massor... tyvärr så måste man såga lite i kardantunneln eftersom spaken kommer upp lite annorlunda. Fler biler kommer snart. _________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
||||||
ok en typ E "rocket" låda som sitter i RS2000 borde nog hålla lika bra som typ 9 men det finns flera drev satser till båda http://www.gearboxman.co.uk/psgearkits.html _________________ Tommy Kallur kör:Ducati |
||||||
Tack för länken! _________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
||||||
Men det var det jäv......e!!!!
Grymt fin MK1 du har! Egentligen borde jag inte alls skriva i din tråd så din bil får "rost smittan" Den bilen i kombination med din BDA motor, blir värd pengar!! Har sett de som begärt 1/4 miljon för bilar i sämre skick!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Tjena,
Står lite stilla i denna tråden för att jag skall förmodligen flytta och kommer att få nytt garage. Har dessutom fått lite beslutsångest vilken väg man skall gå med Escorten. Behålla allt så original som möjligt eller bananpassa mer med ny bakaxel, bromsar, bur, stolar osv osv? Motorbyte till BDA:n skall göras först och främst, inge större ingrepp krävs för detta förutom att flytta batteriet till skuffen, och ev. lite mindre bromsservo. Sen får vi se. Blir det mersmak så kanske det blir all out. _________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
||||||
om det är en svensksåld bil (borde vara det med tanke på torkarna på lysena?) kan det ju finnas en poäng i att låta den vara hyfsat orörd eller återställbar. Det är ju inte så gott om dem... Men historiskt sett är det helt rätt att bygga om för rejs ;-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Tja!
Det går att få rätt bra väghållning i bilen utan att behöva byta bakaxel, för sätter du på en atlas så lär det väl bli 5/6-länkat. Vore synd att kapa i golvet och hjulhus på en äkta rs2000 om det är fräsch plåt. Gör du iordning den liknande Gr.2 reglementet med panhardstag, singelbladfjädrar och justerbara dämpare så kommer du långt med den gamle engelska bakaxeln. 3:54 utväxlingen du har original funkar nog bra, du kan ju plocka kanske 3:89 från en snikmodell eller ännu högre så är den delen klar. Drivaxlarna behövs nog inte bytas ut i första taget, en LSD från antingen Quaife eller Tran-x kanske vore något. Jag valde själv en Tran-x med 45/45 rampvinklar då jag gillar att vifta med ändan på bilen En A-frame från Milton i England kanske vore något annars. Det är 2st längre stag som fästs i antitramp-infästningarna som du har under din rs2000 och går diagonellt mot diffhuset, ledlagrade i båda ändar. Var utvecklad för Anglias från början men funkar lika bra på en escort. Detta kombinerat med coilovers ersätter helt bladfjädrar, panhardstag och anti-trampstagen. Fin bil Mvh _________________ David Johansson |
||||||
Varsågod Angående lådval så låter en typ-9 väldigt passande Bara att renovera med nya packningar och sätta i ett lägre 2'ans drev och ledlagrad växelspak. Ekonomiskt och ändamålsenligt Mvh _________________ David Johansson |
||||||
Lite synd att börja kapa och byta motor i en RS2000 och om du ska byta till BD så borde det ju vara BDG på 2000cc. Nä, skaffa en vanlig 1300 eller dyligt och gå all in på den med BDR och hela kittet med atlas och ZF låda osv, sen kör du och köper glass med denna
|
||||||
Man ska bygga om sin bil, så man trivs med den.
BD är ju helrätt...oavsett motorvolym...och att kapa lite i kardantunneln kan ju inte vara samma sak som att förstöra bilen. Men som Gustav skrev:
Är väl ingen dålig idee. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS2000 MK1 -75 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (16514 totalt) |