| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kylare bak , luftintag
|
12 besök senaste veckan (3292 totalt) |
|
kylare bak , luftintag
har kommit fram til att jagmåste sätta kylaren bak.. bilen är tänkt å se std ut så det är lite synd då det avslöjar en hel del om att den inte är orginal. sånna luftintag på rutorna går bort direkt tack vare det, så tanken är å fälla in luftintag i plåten som förhoppningvsis inte syns på samma sätt när bilen väl är lackad.- tänker mej antingen på sidorna eller på taket. men frågan är vilket som är effektivast och hur man bör designa öppningen... har dessa två olika modeller i huvudet. http://www1.garaget.org/archive/55/5 alt http://www1.garaget.org/gallery/arch karossen är en nissan micra k11. dvs en liadan som "slöjdmajjen" här på forumet bygger på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php lite tips å trix vilket som skulle funka bra och vara mest diskret vore tacksamt... kylaren kommer ligga under hattyllan i "bagagaet" kommer bygga ett "baksäte" och hatthyllla i plåt iom bakaxel, tank, batteri samt kylare kommer hamna där bak, så blir nån typ av luftkanal/slangar ner, sen ang luftutsläpp vart sätter man det effektivast, antar att typ vid regplåten är smartast, eller kan man sätta det under bakkofångaren, risken finns man får turbulens av klarossens form som minskar draget om man sätter fel antar jag?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Låter ju rätt optimalt borsett från markfrigång samt heta avgasrör och skit som kan spruta upp.
Diskretast är på taket, men rören ner till kylaren kanske kommer att synas för mycket! Lägger därför min röst på sido montaget. Lycka till / Richard _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
|
är det inte så att man har ett visst undertryck under bilen eller något sånt, jag är sjukt dålig på aerodynamik
glömde skriva dte att jag kommer inte ha nått golv där bak där kylaren hamnar, kommer fimpa golvet strax bakom förarstolarna sen kommer en ganska platt tank strax innan bakaxel, sen efter bakaeln kommer kylaren, det enda "golv" som blir mellan där och kupeen är ju baksätets "ryggstöd" och "hatthyllan" som sluter tätt mot bakluckan när den stängs, så när man öppnar bakluckan kommer mao kylare å bakaxel mm vara fullt synligt.... kommer troligen ha tonade rutor på bilen så om det går slang i kupeen gör inte så mycket... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
om du skulle ha liggande kylare monterade i golvnivå då? du kansk får använda en större kylare, men luft under bilen kommer du ju ha om du inte ska bygga om den utvändigt, lägger du kylaren plant med golvet tar du ju inte upp luften in i bilen heller och då måste du inte skicka ut den någonstans heller! För de som väl kommit in måste ju ut också
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
En bastardiserad NACA-duct, av någon som vet vad det är, men inte förstår hur den fungerar eller hur viktiga måtten är. Inte något du bör kopiera! Däremot kanske det kan passa med 3-4-5 korrekt utförda NACA-ducts bredvid varann istället. ofta har man undertryck under bilen, så det kan vara ett utmärkt ställe att få ut luften från kylaren. Dock värt att tänka på att undertryck under bilen ger bättre grepp, att leda dit luft minskar undertrycket och därmed greppet... Att släppa ut luften bakom bilen hjälper däremot tilla tt fylla "tomrummet" som bildas bakom bilen när man åker framåt, vilket minskar bilens luftmotstånd lite. _________________ Ulf Gunnarsson |
|
Känner igen det när ni nu säger det.
En annan tanke är i främre delen av hjulhusen och ganska långt ner. Har läst i någon aerodynamikskrivelse att det ofta är övertryck där, ska se om jag hittar den. Det är ju diskret om något. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
|
Var nån i en tråd på nått forum för en eller två månader sen.... lite vagt.. :-) .. men mitt minne är lite vagt i frågan.
Men i vilket fall som helst hade killen både in- och utlopp till kylet under bilen. Han hade gjort en svängd (i höjdled) bred kanal i plåt som hade öppning framåt , gick in i bagaget där kylet satt och svängde tillbaka under bilen _________________ Mats Andersen |
|
öhm, om du tar luft underifrån och släpper ut ovanför/bakom, kommer inte det då ge ett större undertryck under bilen, samt minska luftmotståndet i en viss mån pga att man släpper ut luft bakom bilen, man kanske ska säga att det inte ger lika stort luftmotstånd som om man släpper ut den ovanför? och i fart kommer man väl ändå att få bra genomströmning då luften som passerar ovanför/bakom kommer ge upphov till ett sug, eller tänker jag helt galet nu?
MVH henke
_________________ MVH |
|
För att luft ska röra sig måste det finnas en högtryckszon och en lågtryckszon. Att ta luft från en plats med lågt tryck och försöka få den att flytta sig till ett annat ställe med aningen lägre tryck kommer inte ge något vidare bra flöde... Det kan fungera, men det är en chansning!
_________________ Ulf Gunnarsson |
|
den modellen högst upp med luftintag på sidorna, den modellen borde funka bra???
leder isåfall luften med en slöang från vardera sida å sen släpper ut luften mot "regplåten" där jag bara sätter nät istället för plåten, ??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
![]() |
Skruva banåkabil
kylare bak , luftintag
|
12 besök senaste veckan (3292 totalt) |