Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
4599 besök totalt |
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Rätt kul att läsa i den länkade tråden om någon som kommenterat framvagnen i stil med att jag förstår ingenting om framvagnar med det där ser verkligen ut som att killen vet vad han håller på med
![]() Hur kan man avgöra av att titta på några bilder att byggherren vet vad han håller på med? Han kan lika gärna bara ha sett en gammal F1 framvagn på bild och sen byggt något liknande på känn utan att ha en aning om vad han håller på med egentligen. För den som inte kan något så ser det ju förmodligen lika exotiskt ut som det skulle göra om den var designad av någon F1 chassieguru... Ta bilden som är postad här på bakvagnen t.ex. Hur tror ni att det markerade röret kommer att bete sig när fjädringen börjar jobba lite? ![]() |
||||
Känns som det är flera saker man kan ifrågasätta "beräkningarna" bakom. T.ex. vilka vrid- och bryt-krafter kommer ske på "mono" fjädringen fram och t.ex. länkaget runt småfjädrarna... Borde åtminstone förbinda vänster och höger "fästöra" med varandra, till en början...
![]() //Lasse ![]() ![]() ![]() _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||
Jag undrar vad funktionen med småfjädrarna framtill är tänkt att den ska vara?
och om man nu bygger från scratch och har alla möjligheter i världen att ta ut svängarna ordentligt, varför då bygga så korta länkarmar? De bakre övre är ju i princip obefintliga? Vilken otrolig camberförändring han kommer att få när det börjar röra sig. Eller har han tänkt att åka med 20mm total fjädringsväg? |
||||
från de bilder jag kan se så är bakre övre ungefär lika långa som de undre. är de övre liite kortare så kommer det ge lite mer negativ camber när bilen svänger, vilket väl oftast är positivt, eller? sen om man läser igenom tråden så ser man också att det står att allt är ihop satt endast för att se om det funkar och passar. med andra ord är det möjligt och troligt att han inte har förstärkt det han har tänkt att göra.
anledningen till småfjädrarna i framvagnen är väl att man kan bestämma hur hårt den skall vara satt och hur mycket den ska röra på sig i roll. med muttrarna kan du ju bestämma hårdhet och slaglängd på dem så. tycker fortfarande att monoshock konstruktionen fram är väldigt häftig. får han det att funka bra är det ju grymt gjort! jag är nybörjare på det här, så rätta mig gärna om jag har fel ![]() _________________ MVH |
||||
Det stämmer. Och visst är hela bygget (i sitt nuvarande skick) en mardröm ur ett styvhetsperspektiv. _________________ Henning Olsson |
||||
Håller med dig helt och hållet! men som jag skrev så ska nog en herrans massa förstärkningar dit, det mesta är ju bara ihoppunktat så det blir nog ändring på det, precis som du antyder ! _________________ MVH |
||||
_________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||
Intressant framvagn, när der gäller geometrierna fram så borde det bli lite bumpster med tanke på längden på styrstagen. Tror knappast rördragningen är färdig med tanke på hur det ser ut.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Hmmm, nu vet jag inte om du med "lite bumpsteer" menar att han inte kommer få så mycket bumpsteer eller att han faktiskt kommer att ha en del bumpsteer? Hmmm, nu förstår jag knappt själv vad jag säger ![]() ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Mutterfrågan: Ändra slaglängd, ja. Hårdhet, nej. Isåfall måste det bytas till en progressiv fjäder, men då blir även karraktären progressiv. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
självklart kan man inte ändra hårdheten på själva fjädern med hjälp av en mutter. men att trycka ihop fjädern med muttrarna gör ju att den blir "hårdare" satt i första läget och mindre benägen att rolla.
jag formulerade mig nog bara taskigt i mitt förra inlägg! edit; i och för sig så stämmer inte det om man räknar med att fjädern på andra sidan trycker mot andra sidan! tänker man så, då är ju bara slaglängd som är inställbar. jag räknade med att han på något sätt fixat så att fjädrarna inte kunde dekomprimera mer än den längd de har när bilen inte rollar i sidled alls, så att varje fjäder fungerar oberoende av den andra. så hade i alla fall jag gjort. men det kanske var dumt att tänka så! ![]() ![]() _________________ MVH |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
4599 besök totalt |