| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket glapp kan man tolerera i en styrväxel?
|
6 besök senaste veckan (2468 totalt) |
|
Hej ! Jag har haft lite problem med glapp i styrningen under säsongen. Det har smattrat rätt friskt när man bromsar och nu går jag igenom potentiella problemkällor. Styraxeln ner till styrväxeln satt och glappade på splinsen, hoppas att åtdragningen funkar på den biten. Men det har även glappat nere vid hjulet. Ett tag trodde jag också att inre styrleden var kass, men den är frisk, glappet sitter i bussningen som sitter inne i "röret" och man märker det tydligt när man ruckar i styrarmen. Frågan är hur mycket man kan tolerera? Mätt med mätklocka får jag det till strax under en tiondel i glapp i bilens längdriktning (hälften av det ungerfär i upp och ner riktningen). Detta är mätt strax brevid bussningen (bussningen ses i bild). Så frågan är hur mycket man kan godkänna, och vad gör jag åt det? Har ni renoverat styrväxlar någon gång? Styrväxeln sitter på min 924 turbo men liknande borde sitta på VW och porsche 944(utan servo).
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
själva styraxeln (den med kuggarna på) är fjäderbelastad i ena änden (där kan man också justera spelet), i den änden är det inget glapp. Men i den änden som man ser på bilden sitter bara en bussning av något slag.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (2468 totalt) |