| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Öppna stötdämpare
|
2 besök senaste veckan (1462 totalt) |
|
Öppna stötdämpare
Går i tankarna att öppna upp en Koni stötdämpare modell Gul och funderar nu på hur det går med olja? Eller är det gas? Tänkte dels på när man ska öppna den ifall det är övertryck och i så fall vad som måste göras vid ihopmonteringen för att skapa ett övertryck? Har letat runt som en tok på nätet men har inte hittat något vettigt, förutom diverse Mountain Bike forum... _________________ Peter Landberg |
||||||||
|
Re:
Då behöver du inte öppna de. Efter en tråd här på Rejsa satt jag mina i svarven, skavde av härdningen som ligger ytterst med vinkelslipen och svarvade resten.
|
||||||||
|
Re:
Men att svarva om dämparstången kanske går på komplett dämpare. |
||||||||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
bara korta stången är ju lätt ( har själv gjord det även útan svarvm bara vinkelharry å svängjärn)
för att korta hela dämparen så känns det enklare att hitta en dämpare i rätt längd direkt??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
|
Re:
He he...Tror du det ?
Jag har bara öppnat ett par Sachs original till 9000. Där bågfilade jag bara av toppen och direkt när jag kom igenom höljet flödade det ut olja som det sedan bara var att hälla ut. Kan dock inte dra mig till minnes om det är en ren oljedämpare eller om det är gas, det kan ju vara en viss skillnad.
Jotack...som jag säkert skrev i den andra tråden kortade jag mina ändå efter lite mätning. Dock är det ruskigt tajt upp mot huven och jag hade inte räknat med den mjuka topplagringen så när jag stängde huven så...pang...pang....hade jag 2 små bucklor i min nylackade huv >
mvh Jonas |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Öppna stötdämpare
|
2 besök senaste veckan (1462 totalt) |