Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Sonett7 - 20XX? Avslutat projekt. | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (26209 totalt) |
Nu har äntligen arbetet med min Sonett 7 börjats ordentligt. Jag påbörjade min 2 månader långa kompledighet förra måndagen och då hade farsan svetsat ihop konturerna på min ram och nu har jag svetsat vidare på ramen och anpassat den för att min motor och växellåda skall få plats.
Här har jag modifierat ramen för att min bjässe till växellåda (Opel omega) skall få plats och även kunna monteras så långt tillbaka som jag vill ha den. Hade jag haft kvar det tvärgående röret hade slangen till kopplingens slavcylinder hamnat minst 50 mm längre fram. Har som mål att alla öppna kvadrater i ramen antingen skall trianguleras eller ha svetsad plåt som förstärkning. Tejpen på kardantunneln var bara lite test för att se om jag kunde triangulera denna biten också, men det är för tidigt att göra detta nu eftersom jag inte vet exakt var handbromsen och växelspaken hamnar. Sen fattas det rören som förbinder delen av ramen med transmissionstunneln. Högersidan har detta röret svetsat nu, men vänstersidan har jag väntat med eftersom jag först skall prova med motorn igen så att detta röret inte kommer för nära turbon. När motorn är provmonterad skall jag också avgöra var jag skall lägga motorfästena och därefter triangulera mellan de övre och undre ramrören i motorutrymmet. Kan också tillägga att tvärröret närmast sittbrunnen bara sitter där som en förstärkning av ramen under tiden jag svetsar! Sen har jag skaffat mig en hemsida också där jag skall försöka lägga upp ordentligt med bilder och info framöver... Jag är helt grön på detta med att snickra hemsidor så döm mig inte för hårt på den punkten! Sidan hittar ni här: http://sonett7.net _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Fasen va gött det måste vara att kuna koncentrera sig 100& på bygget under två månader med lite jul och nyår i mitten för att kunna koppla av några dagar.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
||
Läckert!
Passar omegalådan ihop med Saabmotorn? I Lådbilen (som numera befinner sig i Peeter Pahvs höghastighetshänder) satt det en omegalåda med riktigt tajt växellänkage och jag måste säga att det var en kalaslösning. I min förvirrade hjärna har det funderats (mycket vagt) över Saabturbo och någon bakhjulsdriftslåda i banbusalfan, så det här kanske tål att tänkas på? Lycka till! |
||
Saabmotorer från -94 och nyare (så kallade kortmotorer) passar rakt på Opel omega-lådan. Det enda jag hört att man måste modifiera är att flytta slavcylindern till kopplingen 15 mm närmare motorn...
>>Svante Ha ha ha... knappast! Finns det ett lätt sätt och ett svårt så kan du räkna med att jag väljer det svåraste vilket gör att det tar ganska mycket tid. Förhoppningsvis har bilen hjulupphängningen klar innan jag börjar jobba igen och sedan hoppas jag på att ha fått gjort 1:a byggbesiktningen innan halvårsskiftet. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Första tanken är att göra så lite som möjligt åt oljetråget i början. Det finns ganska vettiga skvalpplåtar i tråget och dessa kommer givetvis att förbättras, men eftersom jag behåller originallutningen på motorn kommer jag inte börja bygga om oljepickupen direkt.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Fan vad avis jag är på dig , skulle oxå vilja strunta i jobbet helt och ägna mig åt att greja med bilen. _________________ --VVTS-- |
||
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Fyrkantsprofilerna jag använder är 25*25*2 eftersom det är vad SFRo tycker att man skall köra med. Vissa trianguleringar är gjorda av 20*20*2 och sedan kommer jag senare att använda både 25 och 20 mm rör på vissa ställen i motorrummet och för "bagageutrymmet". [OT]Fick ett telefonsamtal från en av cheferna i fredags om ett akutjobb på 1 vecka, men efter ett samtal med en mer insatt person ser det mer ut att vara 2 veckor. Så nu sitter jag alltså på jobbet istället för att vara i garaget och den lugna tiden innan julfirandet ser ut att vara som bortblåst! [/OT] _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Allrajt, jag bygger en bil med rostfritt 30x30x2 så det var därför jag frågade =) Vad har du använt för stål?
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Hm, SS2333 (EN1403 om jag inte missminner mig). Inget särskilt. Men min far använder sådant stål i olika konstruktioner som får ta mycket vibrationer och stryk (ex. klockan på söderhallarna).
Så jag tror det skall gå vägen. Även svetsaren jag pratade med som gör jobbet har använt sådant ståll till att göra saker till bilar som sitter på utsatta ställen. Men mer än så vet jag inte....nu blev jag ju osäker....ush då _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Den kommer från en omega B 2,5 V6 -97 och har beteckningen R28. Tyvärr blev jag inkallad till en panik-akutjobb denna veckan så det har inte hänt så mycket med bygget. Har dock upptäckt att ramen slagit sig lite trots att jag försökt att bara punkta ramen tills alla triangueringarna var på plats, så nästa gång jag kommer till garaget blir det till att sätta bågfilen i röret och svetsa om. Som tur är har den bara slagit sig i en riktning och ser inte ut som en kortksruv i alla fall. Använde tiden på kontoret till lite vettiga saker också. Har beställt länkhuvud till bakvagnen - Rodobals motorsport-serie MTE med tätningar och distanshylsor från MecMove. Visst blev det lite dyrare än en simplare variant, men samtidigt känns det fel att snåla på något så viktigt som hjulupphängningen. Dessutom skall de förhoppningsvis ha längre livslängd eftersom de är designade för att klara av de vibrationer och ryck/slag som blir vid bankörning. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Kommer växellådan att luta då också? Bara att bocka till växelspaken, eller? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Sonett7 - 20XX? Avslutat projekt. | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (26209 totalt) |