Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Isuzu Piazza TURBO 1989 -Såld-
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (34172 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17832


Trådstartare
Banabstinensen blev för stor så min förhoppning är att jag ska råda bot på det med denna billiga leksak.

(Bilden snodd från Blocket-annonsen)
Den behöver främst ny plåt i främre hjulhusen och ett avgassystem som slutar i bakänden av bilen.
Nästa steg blir att skaffa sommardäck, men jag hittar inga uppgifter om bultcirkel och lämpligt ET nånstans.
Den skulle även må bra av att få ratten tillbakaflyttad en decimeter.

Tanken är att inte förstöra den genom att kasta ut inredning och sånt för då slutar det med att man måste ha en trailer till den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



Var driver en sån där

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
essohasse

Här sen Okt 2008
Inlägg: 47

Namndispens
Namndispens

Cool kärra!

Bultmönstret är 4x100.
original offset ET 24, vej ej fälgbredd.
http://www.1010tires.com/WheeloffsetCalculator.asp

original däckstorlek 195/14-60.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Ta av ett hjul och mät navhålet. (Eller kolla på reservhjulet).

www.isuzupiazza.com

/Hasse

_________________
Hasse E
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961



Lillen skrev:
Var driver en sån där


Bak! turbo motor dessutom antar jag?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17832


Trådstartare
Cassius skrev:
Lillen skrev:
Var driver en sån där


Bak! turbo motor dessutom antar jag?
Det är bak. Jag har alltid trott att de drev fram, men när Falk tipsade om annonsen hade han svar på tal.
Det är en 2-litersmaskin med turbo på 140 hk. Vet inte hur mycket de ska ladda från början, men laddtrycksmätaren i panelen räcker inte (max 0,5) så det sitter en extra i handskfacket...
Det sitter nån form av diffbroms i bakaxeln och bilen känns väldigt välbalanserad.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Låter ju rätt schysst
Kan säkert bli mycket skoj för pengarna thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13329

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Supercool bil. thumbs up
Jag googlade lite på fälgar häromdagen. Det var lite olika bud, men hittade uppgifter som pekar på 4x100 och centrumhål 60.1mm...
(om det är 60.1 så är det ju samma som t.ex. Renault)
Är ET verkligen bara 24? Svårt att se men det ser ju ut att vara rätt högt typ 35-45. I så fall skulle 15" Clio/Megane-fälgar kunna vara ett alternativ till R-däck och sommardäck.

_________________

Rice and shine
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Ligger ju apfeta ATS DTM på säljes här på Rejsa!

Tuff bil, kul med "udda fåglar".

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17832


Trådstartare
Jag tog mig ut och avbildade delar av bilen.
Här sitter man när man kör.

De som är små sitter här.

Föraren sköter dessa reglage som är vridbara för optimalt avstånd från ratten.


Ljusvredet sköter pop-up-ljusen.

Den som gjort motorn gillar slangar.


Färgvalet på fälgarna är udda.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17832


Trådstartare
-- skrev:
Ligger ju apfeta ATS DTM på säljes här på Rejsa!

Tuff bil, kul med "udda fåglar".
De är väl sålda redan...och kostade nästan lika mycket som bilen.
Kul per krona är melodin för detta.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13329

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ingen macPärson fram på de där va?

Bilen verkar ju vara ganska oförstörd.
Tweedklädseln ser ju fin ut + underbara reglagesatelliter. thumbs up


_________________

Rice and shine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



verkligen frän bil thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42256

Forumägare
Forumägare

2-liters med turbo, bakhjulsdrift och jag slår vad om att den inte väger så mycket? Klockren kul-bil!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3001



Magnus Thomé skrev:
2-liters med turbo, bakhjulsdrift och jag slår vad om att den inte väger så mycket? Klockren kul-bil!


Kunde inte låta bli att kolla men den verkar vara ganska lång och tung. Den stora frågan är hur bra bromsarna kommer att klara sig, inga sköldar, bra bromsvätska och ev belägg karnske räcker men det brukar vara svårt att få in mer än 260mm skivor i 14" fälg.

Tjänstevikt, kg: 1390
Effektiv bromsanordning: Nej
Däckdimension axel 1: 195/60 R 14
Längd, mm: 4350 Bredd, mm: 1680
Tankvolym, liter: 57
Motoreffekt, kw: 104,0

Med 15" r-däck och lite chassiefix så borde den kunna gå helt okej på banorna. Känns som ratten är lite nära reglagen men det karnske är en synvilla. Kul med udda bilar thumbs up

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17832


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Med 15" r-däck och lite chassiefix så borde den kunna gå helt okej på banorna. Känns som ratten är lite nära reglagen men det karnske är en synvilla. Kul med udda bilar thumbs up
Frågan är om R-däck verkligen är rätt väg att gå. Maximalt grepp är inte alltid roligast och man vinner inga tävlingar med den ändå. 15-tums sportdäck med mjuk grepptröskel tror jag blir bra.

Ratten skulle behöva flyttas in i bilen en bit, men inte för att reglagen är nära. Dem kan man vrida iväg om man lossar en ratt i underkant. Jag har för korta armar för att kunna ratta helt OK.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Calle Wennborg
Habo
Här sen Nov 2005
Inlägg: 92



Klockren bil thumbs up

Man blir ju lite avundsjuk på dom där reglagen mycket tuffa.
Känner igen mig lite i bil modellen, 2 liter turbo, bakhjulsdrift, diffbroms m.m
Vad är det för framvagn? lite skumma fjäderbenstorn tycker ja...

_________________
Carl Johan Wennborg
* Mitsubitshi Starion TURBO-84 *
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086



Ball udda bil! thumbs up Var inte Lotus inblandade på något sätt i chassiet?

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3415






_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17832


Trådstartare
Davve skrev:
Ball udda bil! thumbs up Var inte Lotus inblandade på något sätt i chassiet?
Det sitter ett antal såna här på bilen.

om jag har förstått saken rätt så utökade Lotus antalet stag till bakvagnen, monterade mjukare fjädrar, hårdare dämpare och enorma kränghämmare för att få ordning på bilarna. Från början lyfte de bakhjulen när det krängde.

Framvagnen är av konventionell typ, inte för snabbt industrimontage (McP).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3001



Lennart Mäkinen skrev:
Andreas Millbro skrev:
Med 15" r-däck och lite chassiefix så borde den kunna gå helt okej på banorna. Känns som ratten är lite nära reglagen men det karnske är en synvilla. Kul med udda bilar thumbs up
Frågan är om R-däck verkligen är rätt väg att gå. Maximalt grepp är inte alltid roligast och man vinner inga tävlingar med den ändå. 15-tums sportdäck med mjuk grepptröskel tror jag blir bra.

Ratten skulle behöva flyttas in i bilen en bit, men inte för att reglagen är nära. Dem kan man vrida iväg om man lossar en ratt i underkant. Jag har för korta armar för att kunna ratta helt OK.


Tänkte mest att det kan bli knepigt att få 15" gatdäck att hålla för bankörning med den vikten men det visar sig.

Den verkar ju ha IC också thumbs up Ett tips är att montera en oljetempmätare och att se över oljekylningen, finns viss risk att den kan vara bristfällig.

Kul att du har sett ljuset och köpt en turbobil

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42256

Forumägare
Forumägare

Den var lite tyngre än vad jag trodde. Men den blir nog kul ändå thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Isuzu Piazza TURBO 1989 -Såld-
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (34172 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande