Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Konstruktion av länkarmar
2306 besök totalt
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Jag har tänkt bygga egna länkarmar till min Manta med Volvo 1031-axel. Det vanligaste verkar vara att flytta över fjäderskålarna från Opelaxeln så undre länkarmar, fjädrar och dämpare passar direkt men jag har tänkt köra med coilovers och då kan jag lika gärna skippa fjäderskålarna från Opelaxeln och bygga egna länkarmar.
De undre länkarmarna blir då även ca 20 cm längre vilket kanske är bra...

Efter att ha mätt bilens originalinfästningar för undre länkarmar och volvoaxelns infästningar så ser man att det "nästan" passar. Se bild nedan:

om man skulle använda bussningar och ha lite offset på själva röret enligt bilden så skulle vinkeln mellan bussningarnas centrum vara ca 2 grader. Tror ni det skulle innebära ett problem om man använder gummibussningar?

Ett annat alternativ skulle kunna vara att att ha en uniball till bakaxeln enligt skissen nedan:

Då skulle vinkeln mellan bussningens centrum och uniballens centrum vara ca 0.5 grader. Dessutom tänkte jag i så fall kombinera med en vantskruv så det blir ställbart.

Vad tror ni om dessa ideer? Jag vet att detta eventuella problem försvinner om man gör egna fästen på bakaxeln men det känns tilltalande att använda och modifiera de befintliga infästningarna och inte behöva svetsa direkt i axeln.
Är det något problem att kombinera en bussing med en uniball?

Är det förresten lämpligt/tillåtet att bygga länkarmar av stora vantskruvar?

mvh Martin

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hur ser resten av upphängningen ut? Kommer du att använda Mantans "torque arm" eller vad man ska kalla den?

Att fästena inte riktigt linjerar är inte idealiskt men 2 grader lär inte vara några stora problem, speciellt inte med vettiga bussningar (som kan ta lite linjeringsfel).

Det går bra att kombinera uniballs med bussningar. Jag skulle inte bygga bärarmar av vantskruv, i alla fall inte utan att ha hållfasthetsdata på grejerna (sträckgräns, brottgräns, förlängning till brott). Vanliga hyllvaror kan vara gjorda av lite vadsomhelst och är bara tänkta att ta belastning i drag (och kanske tryck), inte böjning.

/Gustaf

Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Jag har inte bestämt om det blir 3-länk eller momentstag än. Tanken är att lära sig lite mer om chassidynamik först :-)
Hur som helst så påverkas inte de nedre bärarmarna så mycket av det valet. Infästningen i bilen blir likadan oavsett och på bakaxeln är variabeln mest det vertikala avståndet till axelns centrum och jag tänkte eventuellt göra ett par hål på olika höjd så det blir ställbart.

Angående de ställbara länkarmarna så tänkte jag svetsa en gängad M16 stång av 4.6 kvalité (brottlast 63 kN) med hylsan för bussningen. Sedan är det ju bara att skruva ihop med hylsan från en vantskruv av valfri kvalité och slutligen en uniball som avslutning. Då har man relativt lätt en ställbar länkarm som klarar av drag och tryckspänningen. Böjspänningar har jag inte tänkt på men det borde väl inte blir större än bussningarnas friktion?

mvh Martin

2306 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande