| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sökes: Mått på stötdämpare som "biltemalistan" för fjädrar
|
8570 besök totalt |
|
Sökes: Mått på stötdämpare som "biltemalistan" f
Söker mått på stötdämpare för att finna fler dämpare att välja på till min Lupo. Skulle vilja hitta en sida där måtten på dämparna står eller om vi kan lägga upp det i denna tråd? Dom mått jag söker är: grovlek på rör, längd på själva röret exklusive eventuellt fästöra, totallängd i utfjädrat samt ihoptryckt läge(c/c mått om det är öron i båda ändar och från centrum öra till kolvstångens slut om det är gänga i topp), längd på kolvstången i utfjädrat/hoptryckt läge exklusive gänga eller fästöra. Mått på hål på fästöron och grovlek/längd på gänga. |
||||||
|
Då kan man prova sig fram om man har en ovanlig bil.
Visst finns det men då handlar det om mer än jag vill lägga ner, jag är i kategorin "prestanda per krona" Har man en bil där vikten är känd och man vet ungefär hårdheten på chassi så är det värt att prova om alternativet är att köpa grejer för kanske 10-15ggr kostnaden. |
||||||
|
Här hittar du lite gott och blandat.
http://www.monroe.com/catalog/e-Cata _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Detta är en lista som även jag efterlyser, det skulle vara super om någon sitter på en sådan lista. Monroe-listan var ganska bra, om man vill kolla bil-modell efter bil-modell efter bil-modell tills man blir gråhårig, någon tycker jag borde ha en ganska stor lista...
_________________ Jens Sundström |
||||||
|
om du skulle ha ägt en BMW , så skulle det varit enklare , BMW listar ganska ofta vilka stötdämpare som passar mellan modeller .
Ex BMW 318ti och BMW E30 325i har samma stötdämpare . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Re:
Det billigaste sättet måste ju vara att köpa ett set Gula Koni. Dom är inte så hysteriskt dyra.....och man vet vad man får. Dom duger dessutom ganska länge...både på bana och gata. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Fanns inte till min bil. Om inte det är samma på lupo gti som på lupo 3l? |
||||||
|
Du kan kolla med GAZ i storbrittanien också, samma stuk som gula konis (gasdämpare, sportigare modell som är justerbara) men billigare.
Jag har bara hört bra om GAZ hitills och dom har ett gediget sortiment! I england är dom oerhört populära, även på rena racebilar. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Det var Spax också, när dom fanns.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
skulle gissa att det e samma, ställ frågan på Gti klubben _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Hade en chippad 3l med RS fälgar och funderade själv på chassi. Frågan är bara om det är rätt bil att gå vidare med? Kan inte påstå att den vara speciellt rolig någonstans...
Karossen borde vara densamma, frågan är om de gjorde nya länkarmar. GTI:n har annars mycket gemensamt. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Re:
Jag är inte så duktig som förare så den duger bra åt mig=) Den är lätt och gocartkänslan kommer nog infinna sig om jag får lite bättre markkontakt! Har funderat lite på aerodynamiken och har tänkt försöka få ett plant underrede. Allt jag gör i väghållning(sänkning) och aerodynamik gör ju inte bara bilen roligare utan även snålare=) |
||||||
|
Re:
Tack för tipset! Ska kolla upp det! |
||||||
|
Re:
Jag förutsätter att du bytte ut väldigt friska och fräscha originaldämpare mot de du räknar upp, OCH då vann bättre väghållning? Eller gjorde du som många i liknande fall, bytte ut helt slutkörda cykelpumpar mot friska dämpare och insåg att det blev väghållning? Lite oklart av ditt inlägg. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Sökes: Mått på stötdämpare som "biltemalistan" för fjädrar
|
8570 besök totalt |