Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byte utav Bosch 60-2 triggerskiva
1 besök senaste veckan (5142 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Byte utav Bosch 60-2 triggerskiva

Ska byta ut min remskiva till en lättad sådan med multiremsspår istället för kilremsspår.

Gammal remskiva med Bosch triggerhjul

Ny remskiva med Bosch triggerhjul

Det gamla triggerhjulet (Bosch 60-2) sitter fastsvetsat på "baksidan" av remskivan. Bilen var därefter mappad. För att kompensera att gapet på triggerhjulet inte hamnar 100% rätt finns en justering i programvaran: "Crank Sensor offset (deg)". Denna kompensation sattes till "-2".

Programvarans justering för hur mycket offset som glappet i 60-2 skivan hamnar

Nu ska jag som sagt byta remskiva och sätter på ett nytt triggerhjul som är fastsatt med ett par skruvar i ett par förborrade hål i remskivan. Chansen att triggerhjulets postition på den nya stämmer överrens med den gamla är ju inte så stor... Köpte därför en tändinställningslampa på amerikanska ebay:

Innova Equus 5568 Pro Digital Timing Light

ebay

eller:
http://www.iequus.com

Mha denna ska jag tydligen kunna se hur många graders förställning som tändningen är inställd på via en tjusig display. Tanken är nu att:

1/ Montera den nya remskivan (naturligtvis vrider jag triggerhjulet på remskivan så att jag hamnar så nära den gamla som möjligt, men det finns ju bara några olika lägen då det är ett par förborrade hål i den nya remskivan).
2/ Kontrollerar vad tändningen är inställd på vid aktuellt varvtal med tändningslampan och jämför den med mappen som är sparad i sprutet.
3/ Justerar ovan nämnda "Crank Sensor offset (deg)" tills tändinställningslampan och mappen visar samma tändförställning (här ska alltså tändningslampan vara facit). Denna "Crank Sensor offset (deg)" kommer ju att kompensera hela tändningsmappen, så ingen justering behövs ju göras i tändningmappen.

Är jag rätt ute? Är det så enkelt? Fattar inte hur tändinställningslampan kan veta hur många graders tändförställning som sprutet ger vid ett givet tillfälle?

BMW M3 E92 -10
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Varför krångla till det? Tandhjulet är ju en färdig gradskiva. Det går lösa på arbetsbänken eller direkt på motorn.

lösning1:
Lägg remskivorna på varandra och linjera upp kilspåren. Kolla hur många tänder det skiljer mellan "hålet". Addera vinkelskillnaden med tecken till gamla värdet, tandskillnad*6. (edit, rättat)

lösning2:
montera nya remskivan, ställ motorn i övre dödpunkt, räkna antal tänder till "hålet", mata in uträknad vinkel

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag skulle vrida triggerhjulet rätt och borra nya hål om det behövs.

Då vet man att det lirar ;-)

/Gustaf

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re: Byte utav Bosch 60-2 triggerskiva

Nicke_1 skrev:
Är jag rätt ute? Är det så enkelt? Fattar inte hur tändinställningslampan kan veta hur många graders tändförställning som sprutet ger vid ett givet tillfälle?

Du är ganska rätt ute.
Du måste ligga ganska rätt från början, du ska inte ligga mer än max en eller två kugg fel, det är ju 10 grader per kugg.
För att finjustera så måste du låsa tändningen vid x-antal grader i mjukvaran, sen kollar du vad tändlampan säger och differansen är korrigeringen du ska göra.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

På ett 60-2 triggerhjul är det 6 grader per kugg. 360 delat med 60.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Försök få det på rätt plats när du monterar dit den nya.

Annars sätt din tändmapp på 0 grader (eller 10 grader om du så önskar) i en omgivning kring tomgång.

Nu kan du lätt mäta in ofstten. Ändra ofsten tills du uppnår inställt värde.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Anders Karlsson skrev:
På ett 60-2 triggerhjul är det 6 grader per kugg. 360 delat med 60.

Tja, huvudräkning har aldrig varit min starka sida

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tack för tips pojkar!

BMW M3 E92 -10
Citera
Skruva banåkabil