Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2258 besök totalt |
Bayerska motorer?
Eftersom det finns en och annan figur som är "rätt så" påläst i ämnet här ![]() om man av någon helt outgrundlig anledning behöver en motor som är på max 2300cc med 4 ventiler/cyl och inte har fler än 4 cylindrar och som håller och fungerar som ämne till rejält effektuttag utan turbo och dessutom med "BMW" ingjutet i ventilkåpan...vilken ska man använda då?? ![]() _________________ Karl Brag |
||
Det är nog inte så mycket att välja på där tror jag. S14B23. Alltså den helt vanliga M3 E30-motorn. 2.3 liter, 16 ventiler och 195 hästar. Går ju att pressa dem ganska bra.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Grunnade oxå lite på den...kan kankse bero på att det är den enda BMW-motorn som jag kan namnet på... ![]() Vad använde man för grundmotor till supertouring bilarna?? _________________ Karl Brag |
||
Finns inga andra svar.
![]() Stabil är väl en underdrift och "rejsmässig", det är den redan original. Bygger ni nytt för Klass 1??? ![]() |
||
Bygga nytt??...vet du väl att vi inte får använda BMW prylar i Vobblon?? ![]() ![]() _________________ Karl Brag |
||
|
||
Jag råkar känna till att det också tillverkades 1519 stycken M3:or med en 2,3 liters motor som lämnade hela 215 hk i orig effekt. Tips: www.s14.net _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Vad menas med en gräns på 2,3L då? Är det ett absolut max, eller är det närmaste hela dl som gäller? Såg nämligen att de var på 2302 cc.
Den där GrpA-motorn på 300 hk och 2332 cc verkade annars bra. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
BTG: "Råkar känna till"...
![]() ![]() Pelle: S42 är "den färdiga produkten". Basen är en vanlig M42...vilket man såklart har nga stycken. ![]() Vet att Hartge hade nga varianter med 2,1 l vevar och lite ökat borr ngt år till M42, men vad en sådan vev kostar och var man får håll i en vill jag inte tänka på. M44 kan vara ett bra allternativ. Lite mer borr i dom och på 1,9 liter. M42 är på 1796 cc. EDIT: När jag frågade Fredrik för nga år sedan om just dethär med 2302cc så sas att avrundningen gällde första decimalen... Så 2344cc borde det väl bli som är ABSOLUT max. Men det är ju Fredrik rätt man att fråga då det är HSB. ![]() |
||
Eftersom jag är HSB dårå..... så har vi bestämt att vi kör med matematiska avrundningsregler så det som Andreas skrev stämmer. förrutom att det borde vara 2349 och inte 2344 (var har du fått det ifrån Andreas ![]() ![]() ![]() |
||
Andreas kanske tog till lite marginal, 2345 kan ju avrunda till 2350, vilket avsrundas till 2400... ? Men jag skulle väl iof också ha tänkt på 2349... _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Man använder alla siffror när man avrundar...om det ska vara korrekt.
![]() Så 2344... Jag kommer kontrollmäta alla motorer som verkar ligga på gränsen. ![]() |
||
åhå.... fast jag väntar till dr anders har gett ett riktigt utslag på matematiska regler.... Men själv fick man ju bara betyg i 9an , resterande skolor ville inte ha kvar mig av någon anledning ![]() |
||
*hoppas nu jag lärt/minns rätt*
![]() EDIT: Kanske det var så att man bara använder den "först bakomvarande" siffran av den man är intresserad av...å då blir det ju 2349... ![]() |
||
Hartge 2.1litrar har jag för mig att jag såg en hel bil tillsalu med i Tyskland (oj oj gramatiken är underbar). Men på 200häst verkar det som en tämligen klen substitut för en s42'a (förutsatt att man kan hitta en sådan till salu på planeten) ![]() |
||
Går väl fortfarande att köpa en S42 från BMW?
Kostade väl iofs 400kkr ![]() Hade inte alla S14B23 från '90 215hk? _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Jupp ![]() Men skall man trimma och hålla på vet jag inte om man tjänar så mycket på att leta upp just en 215 hk, skillnaderna är inte direkt enorma. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Njaa...inte bygger direkt, kan väl kalla det vänder och vrider på reglementen o sånt... ![]() Men skulle man kunna säga att en S14 färdigpreppad på 2349cc är en bra målsättning? _________________ Karl Brag |
||
Har Påven en lustig mössa... ![]() Nu ska man inte delge en massa tipshär ![]() ![]() ![]() Hänger man dit ett modernt sprut , fixa ett vassare grenrör mer avstämt för våra behov ihopa med ett lätt svänghjul och den normala översynen, så har man en fullt gångbar Klass 1-maskin. Ok, inte vassast, men väldigt väldigt bra. Därifrån är det sedan inte så svårt att vässa litetill. |
||
Öhh, hallå där ![]() Hade du varit över 100 år gammal så hade det varit ok, men jag har inte hört talas om att det finns någon så gammal ingenjörsstudent för närvarande ![]() _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2258 besök totalt |