Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
bromsoksadapter, kritik tack
Tråden har besökts  
12 gånger den senaste veckan (7254 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>
   
PerKr
Mariestad





Här sedan: 20 Feb 2007
Inlägg: 449
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2011 23:48     bromsoksadapter, kritik tack Citera

Vad tror ni om den här bromsoksadaptern?

adaptern är 20mm tjock, 25 vid bultarna som går in i okhållaren (enbart pga längden på bultarna jag hade liggande). Ena bulten som går in i spindeln är försänkt 5mm (godstjocklek i modellen 15,3mm) i adaptern för att gå fri från hållaren (M12 bult, försänkningen ska rymma en passande hylsa om sexkant-skalle används). Tänkte göra den i aluminium (7075 var visst rekommenderat?).





Finns det någon anledning att tro att den här inte skulle bli godkänd t.ex. vid en ombyggt-fordon-besiktning eller att den skulle fallera på annat sätt?[/img]


_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Holme
Gävle





Här sedan: 31 Dec 2007
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2011 01:10     Citera

En första tanke som slår mig är om inte adaptern bygger för mycket? Kommer den inte att göra så att skivan ligger ifrån navet?


_________________
Erik Holmén
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
PerKr
Mariestad





Här sedan: 20 Feb 2007
Inlägg: 449
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2011 23:11     Citera

skivans läge ska inte påverkas av adaptern (glömde påpeka att det är den gröna klumpen i bilden vi pratar om). mått på navet samt spindelns monteringsyta (och navets position i förhållande till denna) ska stämma hyfsat med verkligheten (dock ser det ut som att jag kan få lägga till 2mm tjocklek på adaptern då den ursprungliga designen, som har fungerat bra för andra vad gäller okets läge i förhållande till skivan, är 22,2mm tjock). Mått på skiva har jag fått från en vänligt sinnad försäljare.


_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mats Karlsson
Vargön





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 6300
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2011 05:15     Citera

Lägg en radie runt upphöjningen vid skruvarna för att slippa spänningskoncentrationer i det skarpa invändiga hörnet som finns där nu......


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31812
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2011 14:00     Re: Citera

Mats Karlsson skrev:
Lägg en radie runt upphöjningen vid skruvarna för att slippa spänningskoncentrationer i det skarpa invändiga hörnet som finns där nu......


Min tanke med. Kostar inget att göra så "för säkerhets skull". Resten (dimensionering vs belastningar) har jag supernoll koll på tyvärr.


_________________
Magnus Thomé
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Keepan
Stockholm





Här sedan: 27 Apr 2009
Inlägg: 526
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2011 01:57     Citera

Har köpt liknande adapters, kanske tom. snäppet sämre tycker jag men vet ett par bilar som rullat med dem och de funkar så tror absolut det där kommer fungera utmärkt.

Vad SFRo tycker om dem är svårt att svara på men tycker inte dem bör ha några invändningar.


_________________
Jesper Henriksson
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
hauge
Eslöv





Här sedan: 02 Apr 2006
Inlägg: 763
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2011 10:56     Citera

Vaffö inte göra tvärtom ?

Istället för att ha upphöjning vid bultarna så kan man göra en motsvarande sänkning för infästningen för spindeln. Har ingen motivering varför det skulle vara bättre dock annat än det estetiska.


**** OT ****************

Är väldigt impad av alla som gör tjusiga grejer i 3D-cad.
Vill bara varna för en risk med de systemen.
Jag jobbar i en bransch där vi får ritningar oftast gjorda i 3D och sedan får en 2D-layout (ritning).
Det är inte alls ovanligt att konstruktören lägger till tjusiga radier både här och där, utan en uppfattning om det är möjligt att tillverka om man inte har en maskin med en massa axlar. Men det ser ju snyggt ut i 3D-vyn.
Det gör att detaljen blir MYCKET dyrare än vad den behöver vara i tillverkning, samtidigt som det blir svårare att hitta någon som kan göra den.
En annan sak som är ännu vanligare är måttsättningen.. åtminstone solidworks (enda 3D jag "kan") är snäll och måttsätter åt konstruktören.. konstruktören behöver bara flytta måttsättningen så att det blir snyggt.
Vad som ofta händer då är att det ser ju snyggt ut så konstruktören lämnar det så.. utan en tanke på om det är ens möjligt att mäta det måttet utan en dyr optisk avläsare.

En klassiker på jobbet är axlar med seeger-ringsspår , där den sista femtedelen av axeln har en betydligt mindre diameter (samma konstruktör).
På den ena sorten har han gjort en baslinjemåttsättning utgående från den tunna delen av axeln. SKITBRA..skjutmått blir inte parallellt med detaljen på något mått och det går helt enkelt inte att mäta som kontruktören måttsatt.
På den andra sorten har han angett måttet från starten på det ena seeger-spåret till starten på det andra seeger-spåret.. FINT!.. det går heller inte att mäta utan att gå omvägan vilket ökar osäkerheten.
Nu är ju sånt vardagsmat för mig eftersom det är jag som får göra sistabitskontroll på alla detaljer, men det är ett irritationsmoment och variationerna på bitarna kommer att öka i produktionen. Det gör att varje batch kommer att skilja mer än det skulle behöva göra.

Är det fåstyckstillverkning som går på löpande räkning blir detaljen också dyrare än nödvändigt om man behöver gå omvägar för att mäta. Inte bara i tid för mätning utan operatören behöver sannolikt göra två prototyper innan han är säker/tror på att det är rätt istället för en.

Det blev lite OT, men ändå något att lägga på minnet:
Lägg inte dit massa radier och kurvor i onödan bara för att det ser bra ut.. det kostar pengar
Måttsätt detaljen så att det går att mäta, så kan du själv kontrollera att du fått det du beställt och vet att det är rätt.


_________________
Mats Andersen


Senast ändrad av hauge, 26 Jun 2011 11:46, ändrad totalt 1 gång
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn





Här sedan: 18 Okt 2004
Inlägg: 3456
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2011 11:19     Citera

Varför krångla? Lägg dit ett par brickor om du vill anpassa dig till befintlig skruvlängd.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
hauge
Eslöv





Här sedan: 02 Apr 2006
Inlägg: 763
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2011 11:49     Citera

*skrattar* så sant .. varför krångla.. det är de enkla lösningarna som är svårast att komma på


_________________
Mats Andersen
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Th
kallinge





Här sedan: 12 Jul 2005
Inlägg: 963
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2011 20:23     Citera

man kan kapa av bultar


_________________
Michael Thulesius
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
hauge
Eslöv





Här sedan: 02 Apr 2006
Inlägg: 763
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2011 21:34     Citera

se där ... ännu mer lysande


_________________
Mats Andersen
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Naqref
Christianstad/Scania





Här sedan: 15 Jul 2005
Inlägg: 3300
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2011 21:37     Citera

och genast kan prylen vattenskäras med mindre borrefterbearbetningn.


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
PerKr
Mariestad





Här sedan: 20 Feb 2007
Inlägg: 449
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2011 22:23     Citera

välja kortare bult kan man också göra.
och vattenskära eller laserskära låter inte fel, det måste jag komma ihåg att kolla upp. Fast de kan ju inte ta försänkningen av bulten som hamnar precis bakom okhållaren. Har varit väldigt inställd på att fräsa alltihop själv

alu 7075 har ju på papperet trevliga egenskaper (hög Rp02), om man bortser från att det beskrivs som mindre korrosionsbeständigt än andra kvaliteter. Lämpligt som material till adapter? Andra kvaliteter som kan rekommenderas?


_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1156
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2011 09:15     Re: Citera

PerKr skrev:
alu 7075 har ju på papperet trevliga egenskaper (hög Rp02), om man bortser från att det beskrivs som mindre korrosionsbeständigt än andra kvaliteter. Lämpligt som material till adapter? Andra kvaliteter som kan rekommenderas?

Angående korrosion så kanske eloxering är ett alternativ? Har dock inte koll på kostnader och om det påverkar materialet.


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sniper
Göteborg





Här sedan: 05 Mar 2005
Inlägg: 208
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2011 11:59     Citera

Kolla med SFRo om det är ok med Aluminium jag fick svaret att det ej var ok men den uppgiften är minst 5 år gammal så de kan ha ändrat uppfattning!


_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4772
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2011 20:49     Citera

Generellt sett säger vi att man bör göra denna typ av kritiska detaljer i ett stål med kända egenskaper, lämpligt att bearbeta och relativt segt.

Aluminium är inte "förbjudet" men man måste då kunna visa att materialet håller med avseende på utmattning, korrosion, värmepåverkan etc. Det krävs alltså rätt bra kunskaper i mekanik, hållfasthetslära och materiallära.

/Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
PerKr
Mariestad





Här sedan: 20 Feb 2007
Inlägg: 449
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2011 21:16     Re: Citera

therealpinto skrev:
Generellt sett säger vi att man bör göra denna typ av kritiska detaljer i ett stål med kända egenskaper, lämpligt att bearbeta och relativt segt.

Aluminium är inte "förbjudet" men man måste då kunna visa att materialet håller med avseende på utmattning, korrosion, värmepåverkan etc. Det krävs alltså rätt bra kunskaper i mekanik, hållfasthetslära och materiallära.

/Gustaf


ni råkar inte ha något "favoritstål"?


_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4772
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2011 21:27     Citera

Kolla bygghandboken ;-)

Det är materialdata som är intressanta och jag har nog flera gånger skrivit vad som anses vara "segt", det är bara att söka runt lite.

/Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10782
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2011 21:35     Re: Citera

therealpinto skrev:
Generellt sett säger vi att man bör göra denna typ av kritiska detaljer i ett stål med kända egenskaper, lämpligt att bearbeta och relativt segt.

Aluminium är inte "förbjudet" men man måste då kunna visa att materialet håller med avseende på utmattning, korrosion, värmepåverkan etc. Det krävs alltså rätt bra kunskaper i mekanik, hållfasthetslära och materiallära.

/Gustaf


Hur vill ni att man dokumenterar detta? Alla sitter inte riktigt på FEM-möjligheter där man kan visa på cykelkörningar vid givna temperaturer osv. Dessutom är väl sällan SFRo-männen utbildade till att kunna tolka den typen av rapport heller.

Materialdatablad och några belastningsberäkningar tillsammans med sunt förnuft bör väl räcka?
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4772
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jun 2011 20:19     Citera

I stål ja, i aluminium, mer tveksamt.

Det svåra med aluminium är just sunt förnuft, mycket för att materialet påverkas mer av utmattning, åldring och värme än vad stål gör. Aluminium (av vissa legeringar) kan ju brista utan direkt varning.

Vill man gå den enkla vägen är det alltså stål som rekommenderas.

/Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
PerKr
Mariestad





Här sedan: 20 Feb 2007
Inlägg: 449
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jun 2011 21:26     Citera

ok, någon sorts stål får det bli. bitarna ska ju trots allt tåla mer än en banåka-dag innan man skaffar fram nya...


_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
bromsoksadapter, kritik tack
Tråden har besökts  
12 gånger den senaste veckan (7254 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>



Från request till första response:
sec (varav server render 0.144 sec)
Webbrowser render:
sec