| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad betyder beteckningarna på oljan?
|
2 besök senaste veckan (4777 totalt) |
|
Tjena. Frågan gäller bakaxeloljor. Nu har jag Castrol saf xj 75-140. 75 antar jag är viskositeten men 140, är det temperaturen den klarar med bibehållen viskositet? Mvh Erik [/u] _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Står för kall- och varmviskositet.
Fungerar på samma sätt som med motoroljor men siffrorna för transmissionsoljor är valda så att de inte blandas ihop med motoroljor. Dvs. man ska inte luras att en 75W-140 transolja är jättetjock bara för att siffrorna är högre än för motoroljor. En 75W-140 GL olja kan sägas motsvara en 5W-50 motorolja om man ser till faktiskt viskositet d.vs. de är vid jämförelse ungefär lika tunn- respektive tjockflytande vid samma temperatur. För att se temperaturtålighet och viskositet vid respektive temperatur får du titta i databladet för just din olja. Det finns en viss variation även inom varje SAE klass. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||
|
Den har en viskositet som spänner över kraven i index 75 till 140 . Castrol SAF-XJ är en helsyntetisk transmissionsolja för bakaxlar med LSD. Den har förutom goda lågtemperatur-egenskaper, goda EP-egenskaper, goda anti-skum och limited-slip egenskaper.
_________________ Lars Brandström |
||
|
j'et i xj gör att den är kompatibel med lamelldiffbroms.
W står för winter och indikerar kallviskositeten. Och det är är alltså en olja med viskositetsindexförbättrare Hittar inte den länk jag letar efter. Men här kan du läsa lite om det. http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosi _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
75W-140 kallas för oljans viskositetsklass. Den anges för växellådsoljor enligt standarden SAE J306. Ur den kan du utläsa vilket temperaturområde oljan fungerar bra. För en bra smörjning krävs att oljan är tillräckligt tunn vid låga temperaturer och tillräckligt tjock vid höga temperaturer.
/P _________________ /Pär Nyman |
||
|
växellådsolja räknas i ISo, och motorolja i DIN/SAE finns översättningstabeller, men i regel är det som sagt tidigare för att dom inte ska blandas ihop som det är gjort så...
annars hade jag inte så mkt att tillägga det som är skrivet innan.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
|
Re:
Din inlägg är förvirrat och delvis felaktigt. Hela smörjoljebranchen styrs av ett virrvarr av normer,specifikationer och godkännanden från maskintillverkare och standardiseringsorgan. om vi börjar med att prata om viskositetsklasser så skiljer vi på oljor avsedda för fordon och de avsedda för industriella applikationer. Motoroljans viskositet klassificeras enligt SAE J300, Växellåds- och bakaxeloljor enligt SAE J306 osv. Det är olika beroende på applikation. En tvåtaktsolja ska enligt JASo standarden ha en viskositet vid 100 på över 6,5 cSt. Industrioljor klassificeras enligt ISo VG systemet där oljorna ska ha en viskositet vid 40 grader på 15 eller 22, 32, 46, 68, 100, 150, 220, 320, 460, 680 och 1000 varje klass rymmer +-10% dvs en ISo VG 46 får ha en viskositet mellan 41,4 och 50,6 cSt Utöver viskositeten klassificeras oljor även efter kvalitet. Motoroljor styrs av ACEA i Europa och API i Nordamerika. Till detta kommer specifika tillverkares godkännanden som ofta baseras på t ex ACEA men där t ex Scania kräver ytterligare labtester och fältprov för att en olja ska få Scaniagodkännande. Växellådsoljor till fordon följer till viss del samma mönster men här finns normer från API och Amerikanska militären. Oljor för automatiska växellådsoljor är ofta specifika för en viss växellådstillverkare. Industriella applikationer styrs ofta av DIN standard. Men även här finns lokala avvikelser t ex finns det en svenska standard för hydrauloljor som har tuffare krav på lågtemperaturviskositet jämfört med motsvarande DIN standard Ja det finns mycket att skiva men jag tror jag nöjer mig här / P _________________ /Pär Nyman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4777 totalt) |