Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Rover Vitesse -84
5601 besök totalt
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Pellson is going tweed!

Efter en hel del år med sur grappa och för trånga kostymer av tvivelaktig kvalitet har jag insett att whisky smakar bättre, tweed är bekvämare och att en Riktig Räserbil har äkta ädelträpaneler. Även om den är byggd efter oljekrisen. Och att nothing beats cubic inches. Och så är det ju svårt att argumentera med en bilmodell som såg ut så här när det begav sig:



Så efter en rätt lång period av mer eller mindre aktivt funderande på import av europeiska exemplar dök den här upp på Blocket här i riket och tack vare en god vän med signifikant erfarenhet av produkter från British Leyland vågade jag ta steget så nu står en av troligen bara fem svenska Vitesser här hemma.

Även om det är ett tag sedan det smiskades bana så finns suget kvar varenda sommar och med den här bilens uppenbara racinghistoria vore det ju en dödssynd att inte göra något åt saken. Dock är den för fin och för sällsynt för att riktigt slå sig loss med, så den får nog behålla hela sin befintliga interiöra och exteriöra charm. Möjligen med undantag för ett mer kurvbekvämt förarsäte. Däremot bör jag definitivt göra något lite lagom åt hjulupphängningarna. Även om den är kvick och kurvsugen så känns den inte helt stabil när det börjar gå fort och underlaget inte är perfekt.
Bilen är i stort sett original. Undantagen är i princip att det sitter ett K&N-filter i öppet montage och suger varmluft under huven samt att nivomat-stötisarna bak bytts mot något fungerande sedan de dött (vilket är tämligen normalt för åldern). Det sitter också ett rostfritt avgassystem med ett nästintill obscent ändrör vilket är lite av en mixed blessing Å ena sidan är det inte helt stylish, varken i utseende eller ljudkuliss, men å andra sidan är det svårt att låta bli att le lyckligt när man utsätts för sagda ljudkuliss. Bilen låter nästan som den här mer kända syrran. Viktigast är dock att bilen fått en annan vanlig uppgradering, nämligen lite större och kraftigare frambromsar från Jaguar XJS.

Eftersom det är och även fortsatt kommer att vara lika prioriterat att ta familjen på finträffturer, även längre bort än en halvtimme, som att leka på banan så kommer det att bli en intressant balansgång med fjädring/stötdämparsetup. Jag återkommer i separata trådar med frågor om det och om annat och hoppas på hjälp vartefter det behövs. Until then..

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



JAAA thumbs up
Mer mer mer !
Den bilen såg jag på Spa nu för några veckor sen , hade aldrig tid att se den i action tyvärr men den stod på "våningen" under F1 depån

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Gilla! thumbs up

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Får väl - innan ni hurrar ihjäl er - lägga in en foto på mitt exemplar också. Slightly more mundane än TWR:s version ovan skulle väl Mr Clarkson ha sagt, men ändå. Linjerna är det inget fel på.



För den som tycker att blått är trist kan jag meddela att kulören heter "Moonraker blue". Den som kan sin Bond förstår...

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Ser riktigt fin ut thumbs up

och det har inte alls att göra med att jag vill ha en vitesse

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Sur grappa? Så lät det minsann inte när du bodde på rätt sida... :P
Kul med en tråd i alla fall...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Mmmm. thumbs up Sitter som en keps eller en väl tempererad ale.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Nice! Har själv många mil i sådana där! Skön bil med go motor.

Är det manuell låda i denna?

Blev så nyfiken på den gamle SD1'an att jag råkade hitta denna dokumentären om den i ETCC på tiden det begav sig:
http://www.youtube.com/watch?v=ozm2whDhELc
http://www.youtube.com/watch?v=X4HeUFnwwvE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=L_-ZCQ7WA0s&feature=related


_________________
Måns Puur
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Jo, den där filmen har man ju sett..

Med undantag för några få var alla Vitesser manuella. I princip kan man säga det omvända om de andra SD1:orna med V8.

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Riktigt kul! För 20 år sedan drömde jag om att äga en likadan - faktum är att jag inte skulle tacka nej idag heller...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



För övrigt visas Moonraker på TV4 ikväll..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Efter alldeles för lite Rover-tid har jag nu i alla fall hunnit balansera om hjulen runt om. Det gjorde en hel del mer skillnad för upplevelsen än vad jag egentligen hade väntat mig - både på gott och ont.

    En bromsskiva fram verkar vara skev. Surt, för de är nya och de är professionellt borrade och slitsade. Å andra sidan - fan vet om jag inte föredrar oborrat/oslitsat. Och nya XJS-skivor kostar inte så förbannat mycket..

    Det är definitivt stötdämparna bak som är den stora väghållningsboven. Jag känner tydligt att det "studsar efter" i bakvagnen, en upplevelse som inte direkt blir mindre påtaglig i inspirerat attackerade kurvor med lite ojämn beläggning. Monroe. Vilken skit...

    Fälgarna jag har på må vara både snyggare och bredare än originalfälgarna - men centrumhålet är rätt mycket för stort vilket innebär att de bara centrerar på bultarna. OK, det GÅR att ha det så, men det är inte direkt optimalt. Får nog fixa navringar, tror jag. Trist bara att det blir att tillverka egna - diameterskillnaden var så stor att det inte finns färdigt. :P

    Medan däckkrängarkillen (vilken f.ö. var ytterst trevlig och serviceminded, så här mitt i off-säsongen) plockade av hjulen och snurrade på dem i sin maskin passade jag på att kika på andra gummikomponenter, typ bussningar etc. Blandad kompott där. En hel del känns och ser mycket friskt ut medan annat inte gör det. Framförallt inte runt krängningshämmaren. Där blir det en hel del utbyte, tror jag minsann.

    Kollade också över hur upphängningarna egentligen är konstruerade. Och håll käft, så lite grejor det är! En liten enkel och rak länkarm fram som enbart tar upp laterala krafter, k-hämmaren som sitter framför länkarmen tar alla longitudinella krafter och så ett mackpärssonben norrut. Det sägs ju att Sierran ser ungefär likadan ut och jag begriper nu varför man vill komplettera k-hämmaren med en longitudinell länkarm. Får fundera på det, för trots allt styr den ju in finfint som det är..

    Bak finns ingen k-hämmare alls, vilket jag finner lite intressant. Eftersom jag utan att egentligen kanske ha täckning för saken hyser viss sympati för Morgans tes om att en väl balanserad bil endast kontrolleras med fjädrar och stötdämpare så tror jag inte att jag kommer att byta ut framhämmaren heller, utan istället labba med fjädrarna (som jag ändå funderar på att byta) för att förändra över/understyrningsbeteendet. OM jag finner det undermåligt, vill säga.


Summan av kardemumman är väl ungefär som tidigare tänkt, dvs försöka räkna igenom fjäderkonstanterna på befintliga fjädrar, besluta mig för hur jag eventuellt vill förändra något där och sedan gå vidare med att diskutera stötdämpare med nån som verkligen kan. Och där tar jag gärna emot tips, inte minst om det finns någon lokalt här i Östergötland.

För att fira hjulbalanseringen tog jag bilen på en liten tur på några av de finare slingervägarna här i trakten. Den morrar fint under last, och även i originalskick är den fascinerade följsam för sin storlek och vikt. Mmmmm.....

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Ja se britter...

Fixa en riktig länkarm fram och en krängare som bara sköter rollstyvhet, rimligen behöver du en bak också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Pellson skrev:
Får väl - innan ni hurrar ihjäl er - lägga in en foto på mitt exemplar också. Slightly more mundane än TWR:s version ovan skulle väl Mr Clarkson ha sagt, men ändå. Linjerna är det inget fel på.

Mycket vacker bil!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Jovani skrev:
Pellson skrev:
Får väl - innan ni hurrar ihjäl er - lägga in en foto på mitt exemplar också. Slightly more mundane än TWR:s version ovan skulle väl Mr Clarkson ha sagt, men ändå. Linjerna är det inget fel på.

Mycket vacker bil!


Jo, den känns aningen elegantare än den gamla Fuliettan jag körde förr i världen..



_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
PatrikB
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 133



Hur går det med denna drömbilen?

_________________
Patrik Bremark
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
PatrikB skrev:
Hur går det med denna drömbilen?


Jotack, den avnjutes i originalskick (eller iallafall i befintligt skick) på daglig basis. Under tiden samlar jag beräkningsunderlag och data för att hitta bättre fjädring och stötdämpning i steg 1.

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Rover Vitesse -84
5601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande