Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 3,0 -69 SÅLD
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9858 totalt)
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Dags att presentera projektet.
Detta är vad som håller på att hända med bilen i vinter;
Ny motor, eller i varje fall en annan motor än den som satt i när jag köpte bilen. Blir förmodligen
en standard 3,0 istället för den "steg 3" motor som sitter där nu,pga ombyggnadsbehov, måste borras och ha högkompkolvar mm.
Nya grenrör, halvfärdiga i dagsläget, plåtgrenrör ca 90 cm långa rör, ett pyssel att få ihop!
Båge enligt roadsport reglementet, bitarna dyker upp på Fredag från Gunnarsjö. Att få in den i bilen har inte varit lätt hittills, det har blivit stora hål i plasten och ombyggd ram för att den skall sitta någotsånär bra.
I övrigt de vanliga jobben på gamla engelska bilar, elfel, sätta dit de delar som trillade bort förra året och sånt..

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Hej! Vad är det för 3,0 motor som sitter i en markos? ford V6?
Fanns dom med b20? eller är det eftermonterat, har sett flera med den motorn
Har du några bilder på bygget

_________________
Andreas Zolnir
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Före -65 fanns dom med B18 i alla fall...det går någon sån i Historisk racing har jag för mig...

_________________
/Patrik Rylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det inte en Volvo B30...??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ni har rätt allihop. Beroende på årsmodell och typ har de allt mellan Volvo B18, B30, Ford V6, Ford 4-cyl (Kent?). Att B30 motorn monterades lär ha berott på att den var avgascertifierad för USA marknaden vilket gjorde export möjligt.
Jag vill också ha en Marcos, men jag har inte råd.... ....suck!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Jag vill se bilder!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan Ekman skrev:
Blir förmodligen
en standard 3,0

Båge enligt roadsport reglementet, :


Aha En marcos p g in i roadsport

Blir det Roadsport C eller B? Vilken effekt har en standard B30? Ca 160 hk?. Vad kommer ekipaget att väga på ett ungefär?

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Min bil har en Ford V6, portade toppar, stora ventiler 3x Weber 42 men tyvärr alldeles för vass kam för att passa med originalkomp på 9:1, därför blir det nog standardmotor i år, hinner inte bygga nytt innan sommaren är här.
Bågen dök upp i dag så helgsysselsättningen är räddad
Ska försöka fixa några bilder, har ingen digitalkamera.
Vet inte vilken klass som bilen hamnar i, beror nog på vilken motor det blir,vikten är runt 900 kg tror jag.
Effekten på en standardmotor ca 140 stycken.

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Johan Ekman:
Vad är det för V6a??? tyska eller essex??? (hmm jag och bokstäver).
Hmm om det är en 3.0 borde det väll vara essex.
Förgasre:
Är det 3st Weber 42DCNF?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är nog bara jag som inte vet hur en Marcos ser ut ens..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anton Lillsund skrev:
Det är nog bara jag som inte vet hur en Marcos ser ut ens..



_________________

Rice and shine
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Det är tre st Weber 42 DCNF och motorn är den engelska sk Essex V6
Såg ut så här under huven (innan jag plockade ner alltihop)

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Bilder


_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087





såå fräcka!! jag såg en sånn i malmö för något år sedan, sjukt vad de kan ibland engelsmännen!!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Gillar bilen jag med. Åkte med en likadan runt Knutan för några år sen. Du vet väl att det finns ett B30-utrustat ex uppe i Berkvara? Motorn var visst lite trimmad, sa de. Visade sig vara 247hk eller något sånt...Rapp bil, bär den funkar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Jag har faktiskt kört en
Nästan lika trång som min Europa (som jag hade då), men med rätt mycket längre huv och lite samma känsla som en gammal Corvette. Jag har för mig att den hade en B30. Orange var den. Undrar vart den tog vägen? Jag provkörde den hos Bennetts i Lerum, men tycker mig minnas något om Varberg...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt tuff bil thumbs up
Nu förstår jag varför man rejsar med sånna bilar, 900kg och vettig effekt

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Vissa personer påstår att de flesta Marcos är försedda med soltak enbart för att man ska slippa få klaustrofobi. Jag tycker de är så himla coola. Vill minnas att B18 versionen var världens lägsta serieproducerade bil på sin tid, ca 114 cm hög eller något i den stilen. Sen kom Lotus Europa som är någon centimeter lägre...
För er som inte känner till Marcos så kan det väl vara läge att påpeka bilarna hade chassie av plywood de första åren. Lätt, starkt och vridstyvt. Stålramen kom från 69 års modell tror jag (rätta mig gärna, det kan vara 68:a också)...

Med ca 900 kg och 140 hk hamnar du lite i ett ingenmansland mellan Roadsport B och C. Det låter som om det kan vara fördelaktigt att vikta upp den lite och köra C.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Wankelsport skrev:
Vill minnas att B18 versionen var världens lägsta serieproducerade bil på sin tid, ca 114 cm hög eller något i den stilen. Sen kom Lotus Europa som är någon centimeter lägre...


Min Europa var (original) 108 cm hög, men de går att sänka till under metern

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Bågen monterad!

Bara lite svets kvar!


_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Finns en kille i Linköping som kör en gul Marcos 1600 GT i Historisk GT ny, sen finns det även en lite äldre blå i Historisk GT. Kan ordna nummer till ägarne med den gulka marcosen om du är sugen på och komma i kontakt med honom, han känner även den andra killen.

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 3,0 -69 SÅLD
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande