Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Speed kills
2156 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158


Trådstartare
Test: Kör en Ford Focus i en betongmur i 120 mph
Det fanns en anledning till att de inte satte i dyra "testdummies"...


_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20106



Uk NCAP?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8431



Farten har aldrig någon dött av, däremot det plötsliga stoppet.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19035



Det där fattar ju folk hur farligt det är, prova samma sak i 70 knyck så tror jag fler skulle bli lite svettiga på ryggen...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Fint att dom inte tömde den på bränsle innan..

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
aelget
Tranås
Här sen Apr 2010
Inlägg: 103



Klart det ska vara en kvinna som kör bilen ....

_________________
Jonas Rithell
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 726



"Kul" att en del skämtar bort verkligheten.......
Man ska ha i åtanke att många härinne kör i dom hastigheterna idag på bana, jo visserligen med ordentliga avåkningszoner men likförbaskat kan det göra rejält ont.

Men som sagt, det är inte hastigheten i sig som dödar utan det tvära stoppet.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20106



Struve skrev:
Man ska ha i åtanke att många härinne kör i dom hastigheterna idag på bana, jo visserligen med ordentliga avåkningszoner men likförbaskat kan det göra rejält ont.
Testa dom hastigheterna i regnsprej där du ser 15 meter (om dimbakjuset fungerar kanske 50) inför inbromsning (där det alltid kan finnas en bil som står på tvären).

Avåkningszoner finns till banans fasta föremål, de oftast rörliga förmålen finns mycket närmare.

120mph är rätt snabbt på vanlig väg, men det blir rätt mosigt i 90-110 km/h om det blir ett plötsligt stopp i rusningstrafiken (och då kommer det flera bakom som fulländar deformationen).

Shit happens, men det går att minska sannolikheten (att det händer) och överlevnadsgraden (när det händer) på flera olika vis. Hemma i det madrasserade rummet med tvångströjan på är risken ganska låg.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Niklas Falk skrev:
Struve skrev:
Man ska ha i åtanke att många härinne kör i dom hastigheterna idag på bana, jo visserligen med ordentliga avåkningszoner men likförbaskat kan det göra rejält ont.
Testa dom hastigheterna i regnsprej där du ser 15 meter (om dimbakjuset fungerar kanske 50) inför inbromsning (där det alltid kan finnas en bil som står på tvären).

Avåkningszoner finns till banans fasta föremål, de oftast rörliga förmålen finns mycket närmare.

120mph är rätt snabbt på vanlig väg, men det blir rätt mosigt i 90-110 km/h om det blir ett plötsligt stopp i rusningstrafiken (och då kommer det flera bakom som fulländar deformationen).

Shit happens, men det går att minska sannolikheten (att det händer) och överlevnadsgraden (när det händer) på flera olika vis. Hemma i det madrasserade rummet med tvångströjan på är risken ganska låg.


Eller bara en vanlig 70 väg med två bilar som kör lite svensson och den ena spiller kaffe i knät.
Inget ovanligt och med lite otur så smäller det.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Bilder o videos
Speed kills
2156 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande