Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1810 besök totalt |
Att hammarlacka broms ok
Hörde en liten bessynerlig "myt" idag att om man hammarlackar sina broms ok så kan dom spricka pga att hammarlacken inte släpper igenom värmen. citat: för de släpper inte genom värmen. då blir oken otroligt varma och man riskerar att spräcka dom. Ja hade ingen aning om detta utan lackade mina med hammarlack. tog ungefär 3 veckor innan mitt helt nya ok hade spruckigt på mitten. världens spricka typ. /slut citat Tycker det mera låter som om de vore material fel av något slag. Vad säger ni andra? Nån som kör med hammarlackerade ok på sina banbilar? MVH ps: har läst tråden på "best of" forumet ![]() _________________ MVH Stellan Leibel |
||
Jag har lackat mina ok till bägge std bilarna och de har blivit riktigt varma emellanåt men aldrig spruckit. Jag tycker att värmen borde fortplanta sig i färgen, dvs mycket konstigt att färgen skulle isolera värmen? Men det kanske e möjligt?
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
hmm det där låter märkligt..
undra om det inte var en iefterhand konstruerad teori?? jag vet däremot att hammarlack mjuknar när den blir varm.. vet du nått mer om de spruckan bromsoken, t.ex hur de var grundade, hur förarbete var gjort osv osv osv. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Saab-oken som sitter på min Opel har fått ett lager hammarlack av förre ägaren. Där kan man tydligt se att färgen blivit så varm så att den har blivit mjuk och börjat få "rinningar". Kanske bäst att sluta bromsa... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Finns ju iofs "färg" som är värmeisolerande (konstigt klegg tror det är kiselbaserat) men att hammarlack skulle vara en sådan är bara prat. Sprack nu killens ok så beror det med största sannolikhet inte på färgen.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Håller med tidigare talare.
Det skulle vara rätt otroligt isf... Har själv lackat oken på bruksbilen med hammarlack! Mest för att det såg trevligare ut, och är lättare att hålla rent. Lacken klarar värmen förvånadsvärt bra, men det lukta lite som popcorn i början.. och lacken tenderar att rinna lite då och då, väldigt länge efteråt!! Men det är ok som inte utsätts för några högre temperaturer. Någon som har några andra. bättre lacker att föreslå?! Skall snart snygga till oken till 951:an!! /e _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Pulverlack! Har pulverlackat alla bromsoken till mitt nya bygge nu under vintern (de råkade bli lackade i bilens färg med.. ![]() Det lär tåla rätt mycket påverkan också _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
nordsjö pansarol går att få i valfri färg dessutom.. en eller så polerar ma nav dem och gulkromaterar dem.. ![]() ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag hade planer på att gulkromatera mina ok, men blev avrådd från det utav gubben på jobbet som ytbehandlar diverse skruv i vanliga fall.
Han kunde inte garantera att kolvloppen skulle klara av att betas i nåt syrabad innnan kromateringen. Jag blästrade då mina ok och målade sedan med svart hammarlack. Det har hållit sig snyggt trots vinterföre i några månader iaf, angående värmetålighet så ska det utredas i sommar. Bilder på oken ![]() ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
alucoata och polera.. blanka ok = porr.
detta tål värmen, vi har alucoatat många avgassystem och grenrör. edit: ibland när man köper nya/renoverade ok så är de gulkromaterade. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
När jag renoverade mina bromsok i sommar målade jag mitt vänstra framok med svart hammarlack. Det är inte nåt jag rekommendera till nån annan, iallfall inte om man ska köra bana med bilen. Mitt ok började ryka första gången och det ryker fortafarande lite lätt när jag kört riktigt hårt. Mitt högra ryker som jämförelse ingenting. Eftersom det är rätt mycket jobb att rengöra oken tycker jag att man kan lägga ner lite mer pengar på nån värmebeständig färg.
![]() _________________ ///Anders Åberg BMWCS/SC |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1810 besök totalt |