Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
SAAB reklam från 1957
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13006 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Saabreklam, taget ut tidningen Teknikens Värld 1957 !
---------------------------------------------------------------

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Så ska det se ut! thumbs up

En oslagbar bil tillsammans med ett av världens bästa jaktplan.
Bilen är den enda svenska som deltagit på Le Mans
Planet det enda i världen som radarlåst på en SR71
Best of the best!

Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006

Hade för mig att det var en Viggen som radarlåste på en SR71.

Z3M Coupe -98
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

NallePuh skrev:

Vad jag minns så var det en 35:a, ska dock inte ta gift på det, utan kolla bakåt.

Citera
composite wizard
Vasa Finland
Här sen Aug 2006

För en ca. 15 år sedan läste jag ett uppslag om en SR-71 pilot i tidningen Superjets.
En Mig hade låst en missil på honom någonstans över Sovjetunionen och avfyrat varvid Blackbirden tvingades flyga ifrån den, därmed ställer jag mej tveksam till uppgifterna om att "vara den enda"

Fin bild för övrigt -alltid kul med gammal bilreklam thumbs up

Tyresö
Här sen Feb 2003

composite wizard skrev:
För en ca. 15 år sedan läste jag ett uppslag om en SR-71 pilot i tidningen Superjets.
En Mig hade låst en missil på honom någonstans över Sovjetunionen och avfyrat varvid Blackbirden tvingades flyga ifrån den, därmed ställer jag mej tveksam till uppgifterna om att "vara den enda"

Fin bild för övrigt -alltid kul med gammal bilreklam thumbs up

Det var vad man sade i FV kretsar på den tiden. (runt 1982-1983) Kanske så att man var först med prestationen och däremd ensamma när det begav sig?
Efter att frågat de som minns detta bättre än jag, hade hade FV flera belysta kontakter med SR71, både med J35 och JA/AJ37

Citera
composite wizard
Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Bosse L skrev:
Kanske så att man var först med prestationen och däremd ensamma när det begav sig?

Det är fullt möjligt. Om vi dessutom tar syftet med SR-71 i beaktande, så är det väl en del uppgifter som aldrig var ämnade att nå allmänheten -men som avslöjats i efterhand..

Stockholm
Här sen Apr 2008

Underbar reklam! Jag är stolt över att ha kört både 1961 95b, 1965 96 lågmilare/dödsbofynd och 1974 V4 thumbs up

Ang. Blackbird så känner jag en svensk stridspilot som fick larm om oidentifierade flygpla som sneddade över syd-östra sveriges gräns, det var en blackbird som antagligen hade härjat lite i Ryssland De flög från Östersund ner genom hela sverige under radarhöjd, 112 linjen blev överbelastad den dagen

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Bosse L skrev:
NallePuh skrev:

Vad jag minns så var det en 35:a, ska dock inte ta gift på det, utan kolla bakåt.

37'or har gjort det iag, mer än en gång. Man kan läsa om det i boken "System 37 Viggen" (vill minnas att ett kapitel var ägnat åt det) om man vill fördjupa sig.

Edit: man kanske skall läsa allt inann man svarar, dessutom flera dagar för sent...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005

Lukas. skrev:
Underbar reklam! Jag är stolt över att ha kört både 1961 95b, 1965 96 lågmilare/dödsbofynd och 1974 V4 thumbs up

Ang. Blackbird så känner jag en svensk stridspilot som fick larm om oidentifierade flygpla som sneddade över syd-östra sveriges gräns, det var en blackbird som antagligen hade härjat lite i Ryssland De flög från Östersund ner genom hela sverige under radarhöjd, 112 linjen blev överbelastad den dagen

Ställer mej lite skeptisk till Sr71 under radarhöjd, den är jättestor, svänger inget vidare och är dessutom inte gjord alls för att flyga sakta och lågt utan precis tvärt om. Men det är bara min teori.

Stockholm
Här sen Apr 2008

Powerslide skrev:
Lukas. skrev:

Ställer mej lite skeptisk till Sr71 under radarhöjd, den är jättestor, svänger inget vidare och är dessutom inte gjord alls för att flyga sakta och lågt utan precis tvärt om. Men det är bara min teori.

Tjena! Nej SR71an flög verkligen inte under radarhöjd, jag formulerade mig fel! Grabbarna i Östersund fick larm, och flög med sina JAS39G under radarhöjd ner till utkanten av sverige i närheten av öland för att "konfrontera" SR71an

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005

Lukas. skrev:
Powerslide skrev:
Lukas. skrev:

Tjena! Nej SR71an flög verkligen inte under radarhöjd, jag formulerade mig fel! Grabbarna i Östersund fick larm, och flög med sina JAS39G under radarhöjd ner till utkanten av sverige i närheten av öland för att "konfrontera" SR71an

Ahaa, jag läste fel, gör om, gör rätt

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Lukas. skrev:
Powerslide skrev:
Lukas. skrev:

F4 i Östersund har aldrig haft JAS39 (G finns inte heller som modell). Skall du flyga från Östersund till Öland med JAS (eller Viggen, eller Draken, som fanns på F4) så skulle de aldrig hinna fram innan SR-71'an hade passerat, om de inte hade EBK'n på hela tiden och då hade de fått soppatorsk långt innan de passerat Mälaren (nåja, de hade ju kunnat stanna och snabbtankat någonstans men det hade tagit för lång tid).

Det är inte förväxlat med Viggen och Norrköping? Enligt boken "System 37 Viggen" hände det ju ett antal gånger att 37'or på övning vid Norrköping helt plötsligt fick ge sig österut för att försöka få tag i dem mellan fastlandet och Gotland. Det finns dessutom mycker skrivet omd et på SFF's (Svensk Flyghistorisk Förening) forum. Då är det ju inte långt och man kan sedan välja på Norrköping, Linköping, Visby eller Ronneby (om man har åkt väldigt långt)

Sr-71'an brukade kom dundrandes så långt österut över Östersjön den kunde någon gång i veckan, tog ner farten lite, lite, för att kunna klara svängen så att de passerade på internationellt luftrum mellan svenska fastlandet och Gotland och sedan blev det acceleration igen. De flesta försöken "att ta den" skedde mellan Norrköping-Gotland och sedan söderut ner Öland.

Skillnaden är att Viggen/Draken kan ha fullt blås på motorn i ~7-8 minuter (Viggen hade väl bränslemängd på 6840 liter med extratank och vid full pådrag på grundmotorn drog den 8000liter/h och full EBK 68 000 liter/h ), sen är det soppatorsk, SR-71'an marshar i mach 3 under lång tid.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lukas.
Stockholm
Här sen Apr 2008

Wow här var det påläst! Då är minnet inte som det skall va, denna historia fick jag höra en sen kväll av Peter Lindén på Falkenbergs depå för många år sedan! Lär ha varit Norrköping då?
Farsan hade säte i Östersund när han flög Men de var innan det ens fanns JAS!

Mvh

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Marcus Gustafsson skrev:
F4 i Östersund har aldrig haft JAS39

Jodå, men under en väldigt kort tid.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Max skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Det stod 39or på plattan när jag var där vintern sent 2001 eller om det var tidigt 2002.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Anton Lillsund skrev:
Max skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Det stod 39or på plattan när jag var där vintern sent 2001 eller om det var tidigt 2002.

Det stämmer, man hann till och med bygga nya hangarer anpassade efter 39.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Mera gammal skön Saab reklam
http://www.youtube.com/watch?v=FmamjTb9o9Y&feature=player_embedded . . . .
Sträck på er Linköpingsbor, det är inte många som matchar detta!

Man kan undra hur man i GM:s regi misslyckades så kapitalt med att stärka varumärket på bilsidan med denna heritage? T.o.m. Formel 1 känns ju basic om man ser tillbaka till den tiden när filmen gjordes.
Då var Saab hi tec och Ferrari low tech . 1959 Kom Saab 1 och 2 i Midnattssolsrallyt, en Ferrari 250 GT blev trea. Åsso blev man ju 12 på Le Mans och klasstrea samma år.

Men för all del dagens premiumärken har ju också sin stolta historia. DKW Junior och BMW Isetta tillexempel

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Fortsätter på flygtemat och hoppas att forumägaren tycker det är lika OK när det svänger i 9 g på 10.000

http://www.youtube.com/watch?v=lqG8r2bvBD0&feature=related
Världens vackraste flygplan är ju den snabbaste Saaben någonsin.

Notera "Kobran" vid drygt 1.50 i filmen. En manöver som bär J35 piloternas signum och som anammats av flera flygvapen senare i takt med att kärronas konfiguration klarade av manövern. (det var inte helt självklart på 50-60 tal) Det var standardförfarande när man fick en ryss i svansen. Så småningom lärde sig visst även jänkarna detta, vilket man stolt visade upp på flygdagar och i filmer som Top Gun.

Musiken är förövrigt Adam Gul band bestående av piloter och strilare från F18 Tullinge. En riktig nostalgitrip för mig iaf.

Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Bosse L skrev:
Fortsätter på flygtemat och hoppas att forumägaren tycker det är lika OK när det svänger i 9 g på 10.000

Notera "Kobran" vid drygt 1.50 i filmen. En manöver som bär J35 piloternas signum och som anammats av flera flygvapen senare i takt med att kärronas konfiguration klarade av manövern. (det var inte helt självklart på 50-60 tal) Det var standardförfarande när man fick en ryss i svansen. Så småningom lärde sig visst även jänkarna detta, vilket man stolt visade upp på flygdagar och i filmer som Top Gun.

Musiken är förövrigt Adam Gul band bestående av piloter och strilare från F18 Tullinge. En riktig nostalgitrip för mig iaf.

Jag tycker den 'officiella'-musikvideon är strået vassare: http://www.youtube.com/watch?v=Hh97ixM1fv8

Grym film! Grym låt! Grymt plan!

Fast det stämmer väl inte riktigt att 35:an är snabbaste Saaben? Både 37:orna och 39:orna gör ju 2+ vilket 35:an enligt min vetskap aldrig klarade.

För övrigt verkar det som att, när man börjar forska i det, de flesta svenska flottiljer tillskrivs att ha 'låst' en Blackbird. Och som nämnts så hände det ett otal gånger, framförallt eftersom SR71:orna flög en förutbestämd runda om och om igen längs den baltiska kusten och sen ner mellan Gotland och Öland på internationellt luftrum, så man visste exakt var 71:orna skulle komma att uppträda.

Däremot ryktas det även om en 'trasig' 71:a med fel på ena motorn som faktiskt fotograferats av svensk jakt på relativt låg höjd över Östersjön.

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

krämbulle skrev:
Bosse L skrev:

Jag tycker den 'officiella'-musikvideon är strået vassare: http://www.youtube.com/watch?v=Hh97ixM1fv8

Grym film! Grym låt! Grymt plan!

Fast det stämmer väl inte riktigt att 35:an är snabbaste Saaben? Både 37:orna och 39:orna gör ju 2+ vilket 35:an enligt min vetskap aldrig klarade.

För övrigt verkar det som att, när man börjar forska i det, de flesta svenska flottiljer tillskrivs att ha 'låst' en Blackbird. Och som nämnts så hände det ett otal gånger, framförallt eftersom SR71:orna flög en förutbestämd runda om och om igen längs den baltiska kusten och sen ner mellan Gotland och Öland på internationellt luftrum, så man visste exakt var 71:orna skulle komma att uppträda.

Däremot ryktas det även om en 'trasig' 71:a med fel på ena motorn som faktiskt fotograferats av svensk jakt på relativt låg höjd över Östersjön.

//Johan

Hrmm, ska jag lita på min egen far, å det ska man väl, helst som han jobbade en hel del med 35:an och taktisk flygutprovning av den, så var 35 i vissa versioner kapapel till betydligt högre fart än M2+, speciellt på hög höjd som den ritades för. 37 som började sitt liv som en attackkärra var med sin högre dragkraft däremot snabbare på lägre höjd, nödvändigt överlevnadskrav för ett Attackplan. 35 var definitvt rejält snabbare än 37:an på hög höjd, men inte speciellt länge pgra bränsletörst och smäcker kropp, som gjorde tankarna förhållandevis små. 39:ans absoluta prestandatopp är ju av förståliga skäl inget man skyltar med, men....
FV:s förmåga att "plocka" SR71 ska ju givetvis också tillskrivas ett väl fungerande underrättelsesamarbete med Natorgrannen i väst. Förvarningstid var avgörande i incidentberedskapen när det begav sig.
Ömsesidig "test & övnignsverksamhet"

Citera
Bilder o videos
SAAB reklam från 1957
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande