Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Mr2 TURBO -95
1, 2   >>
11500 besök totalt
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Hej allesammans.
Tänkte dela med mig av en tråd på mitt nya projekt.
Jag åkte tidigare Mr2 N/A -95 (finns kvar i garaget till salu för den som är intresserad av en kul, billig trackdaybil ).

Men när jag sprang på en annons på Toyotaklubben på en Mr2 turbo, oregistrerad Japanimport till ett mycket förmånligt pris blev jag intresserad.

Tanken först var att köpa bilen för att ta motorn till min andra Mr2, men väl på plats beslutade jag mig för att försöka få den registrerad.

Väl hemma och några telefonsamtal senare var allt grönt.
Lite småsaker var tvunget att göras för registreringen, samt intyg skulle skaffas.

Nu är intygen här, jag har fixat de som ska göras så nu väntar jag bara på registreringen .

Lite bilder:


På väg hem




Hemma i garaget


Så såg motorrummet ut när jag hämtade den


Provmonterade fälgarna från min N/A


Måste ha spacers bak

Lite mods inför registreringen:


Tankstrypning alá H4 lampa


Sidoblinkers ifrån Skoda Fabia

I väntan på registreringen så började jag fräscha upp motorrummet:



Köpte även 2 st julklappar till bilen:





Lite informartion om bilen vid inköp

Toyota Mr2 Gt-S -95

Motor:
3sGte 2.0 4c 240 hk, 305nm orginal
Kakimoto 3" avgassystem
Övrigt orginal
0-100 5.27s orginal, ska enligt uppgift vara ca 260 hk med Kakimoto avgas.

Chassie/bromsar
orginal

Interiör
Greddy turbotrycksmätare
Greddy oljetrycksmätare
Greddy oljetempmätare
Greddy turbotimer

Exteriör
Border Front
Bomex Sidokjolar


Framtidsplaner:

Tanken med projektet är att den ska vara en ganska komplett allroundbil. Den kommer först och främst gå på banträffar och på gatan, men den ska fungera bra på konbana, vara skoj att testa strippen med, kunna sladda lite när jag känner för det och framförallt kunna åka och köpa en glass 10 mil hemifrån utan att behöva vara orolig.

Steg 1:
- Registrera

Steg 2 (klart till våren 2012

Chassie/bromsar
- Ksport coilovers
- Fjäderbenstag
- Prothane bussningskit
- Grövre krägningshämmare bak
- Slitsade/hålborrade bromsskivor
- EBC Yellowstuff

Motor
- HKS sportluftfilter
- HKS Ssqv avlastningsventil
- Röda siliconslangar/kylarslangar

Exteriör
- Laga fronten
- Border bakkjol
- Tona bakljusena
- Div TRD detaljer
- Cupspeglar

Interiör
- Sportstolar
- Moccaratt

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Mycket fin bil.

Desvärre måste jag göra dig besviken och säga att svampfilter funkar endast på motor som du vill renovera ofta.
Försök hitta ett Pappfilter av god kvalitet så slipper du motorrenoveringar i framtiden.

Skumfilter funkar dock om man sköter de som på en Cross, dvs tvättning och oljebad efter varje körpass a 60 min.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
okej mja möjligt
Har svampfilter i min N/A också och har kört över 5-700 mil med det iaf så.

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Idag godkändes bilen på både reg.bes samt kontrollbesiktningen.

Så nu ska de börja skruvas lite.
Först ut blir coils och lite annat godis. Återkommer med bilder .

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
erlingborn2
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 42



Riktigt trevlig bil det där!

_________________
Jesper Erlingborn

Toyota MR2 TURBO
Kompressormatad mögel Miata
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Strax över 5 sekunder 0-100 och mittmotorbil. Låter som ett enormt bra utgångsläge för skoj banåka! Det går väl Mr2-or i långlopp här o där men jag vet inte hur många av de som är turbo. Extra kylning/luft till motorn verkar vara poppis:

Foton Henrik Johannisson från den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77967


_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Magnus Thomé skrev:
Det går väl Mr2-or i långlopp här o där men jag vet inte hur många av de som är turbo.


2 liters sugmotor i båda de MR2:or som Citius har kört i ERCup.
Ingen turbo tillåten enligt reglementet, 2.0 liter med flerventilsmotor alternativt 2.5 l med 2-ventilsmotor.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Tack erlingborn, vad jag tycker om din Mr2 vet du ju redan . Sjukt snygg.

Ja Magnus, jag tror de kan bli en riktigt kul trackdaybil. Körde ju som sagt en hel del bana med min N/A förra säsongen och de ligger riktigt fint med vissa chassisaker utbytta. Dock kändes de som de saknades lite mos i den bilen men de får man ju i den här .

Ja 0-100 på 5.2s känns som om de räcker rätt långt faktiskt.

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Hej allesammans, dags för lite uppdatering igen

Då har man tillbringat några timmar igår, och några timmar idag i garaget .
Började med att tvätta av den vita så den såg okej ut igen, sedan hissade jag upp de båda bilarna ibak.

Började sedan lossa lite kul saker från min N/A som ska monteras på Turbon, och sedan plocka av orginalprylarna från Turbon som får hamna på N/A .


Den vite ibak innan demontering, jätte snyggt att han målad lite blått där tycker jag. Får allt bli svart istället..


Ksport Coilovers


Ksport VS Bilstein Orginal


Plockade även av alla leder och skifter, så att jag får Prothane bussningarna på Turbon istället .

Hann precis klart innan jag lovat åka hem och laga middag, så glömde givetvis ta en bild med grejerna på plats men de kommer imorgon då jag ska börja skifta allt i fram med.

Men en kort lista med vad som hamnar på bilen just nu:
- Ksport coilovers
- Prothane bussningskit (samtliga bussningar)
- Fjäderbenstag fram/bak
- H&R 25mm Spacers bak
- Lite uppfräschning med färg osv.

Fick även hem 2 paket idag, ett från ebay och ett ifrån Kelmer på Toyota Club of Sweden


TRD oljelock
TRD kylarlock
Customväxelspaksknopp ala Kelmer som såg riktigt rejsig ut på plats i bilen. Glömde dock ta bild.

Hade fint allesammans!

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Blir fint detta! Smidigt att det bara gick att byta över grejor mellan bilarna!

Intressant lösning med att fästet till krängaren går att justera upp o ned. thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Tackar
Den här ska förhoppningsvis gå snabbare mellan konorna

Ja de är smidigt, dock blir de ju iof begagnade prylar men har ju inte rullat jätte många mil så

Ja de är snitsigt, vet dock inte om jag ställt den "rätt", men har så att båda krängarna är så styva som möjligt.

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



MR2 turbo är en riktigt häftig bil..

Ska bli kul att se vart det slutar!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Blev en sväng i garaget igår med.
Hade dock inte mkt ork, verkar va någon förkylning på g men plockade iaf av coilovers i fram på min N/A, tanken är att plocka av lederna imorgon med sen montera de på Turbon.

Sen tror jag nog chassiet får vara klart för 2012.
Har fått nys om en uppsättning ST krängare, beg på Toyotaklubben. De ska tydligen vara jäkligt styva, ska man satsa på detta tycker ni?
Bör man ha styvare både fram/bak eller enbart byta någon för att ändra egenskaper på bilen så man vill ha den?

Tonade även mina baklysen igår, ska bli spännande och se hur de ser ut när de kommer på plats imorgon.

Lovar lite bilder de närmaste dagarna

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
EDIT: dubbelpost..

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Roligt att en japansk bil förvillat sig till rejsa med önskar fler gjorde det ....

_________________
Robert Pettersson
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Tack .
Jag ska dela så mkt jag kan, även om det till en början med inte kommer hända jätte mkt men.

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Liten stylinguppdatering för alla racingfantaster

Tonade baklysen samt svartlackad mittpanel utan Mr2 Emblem


_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Uppdateringsdax:

Nu är chassiet klart inför 2012, hade visserligen hoppats på att få på styvare krägningshämnare både fram och back men det är nog bara glömma tyvärr, är en del annat kvar som kommer kosta också.

Det som alltså är gjort i chassiet nu är följande:
- Ksport coilovers
- Prothane bussningar
- Fjäderbenstag fram/bak


Nere på backen igen. Tycker fälgarna kom mer till sin rätt nu när den blev lite lägre (ska dock skruvat ner 2-3cm till innan våren tror jag)




Får se om dessa får rulla med, hoppas en kommande köpare på min andra bil väljer att köpa med dessa så jag kan köpa andra faktiskt..


En bild på inredningen och framförallt växelspaksknoppen, tyckte de blev riktigt bra.


TRD oljelockblingbling

Tyvärr passade inte kylarlocket, antar de var någon Kinaskit kanske..


Motorrum med fjäderbenstag på plats.

Det som är kvar innan våren:
- Stor service (kamrem, generatorrem, olja, oljefilter, tändstifft, bränslefilter)
- Slitsade bromsskivor från Bromsmannen runt om
- Sportbelägg från Bromsmannen runt om
- Ny bromsslang vänster fram
- Byta bromsvätska
- Montera HKS sportluftfilter
- Lacka lite grejer
- Montera addon till bakkjolen
- Moccaratt

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Finns olika kylar lock Trd som passar tex supra, celica osv du måste fått fel bara

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Står att det ska passa Sw20 (min kaross) men kanske är för Beamsmotorn.

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103


Trådstartare
Inga bromsar beställda än tyvärr.

Men förra söndagen vigdes åt motortvätt, bilen fick va ute lite i dagsljuset så tänkte visa er de + en bild på ett väldigt rent motorrum (stort tack till kompisen som är rekondare)











Personligen tycker jag fälgarna gör sig jävligt bra nu när man sett den ute, och inte bara i garaget .

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Mr2 TURBO -95
1, 2   >>
11500 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande