| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var få tag på 5,5mm insex?
|
4 besök senaste veckan (4660 totalt) |
|
Har köpt pinbultar och de ska dras 20N/mm med en 5,5mm insex
Hur fasen får jag tag på en sådan bit? Har kollat runt men hittar inga, någon som har tipps? Mvh / Mårten |
||||
|
http://www.jula.se/insexnyckelsats-1
kapa av en bit och sätt den i 5.5mm hylsan och hylsan på momentnyckeln.
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
|
|
||||
|
Re:
Antagligen typ såna här. Har sett att det brukar vara 5,5 invändigt i änden (eller om det är nå't glappt tum-mått kanske...).
|
||||
|
Re: Var få tag på 5,5mm insex?
Gänga på två muttrar och kontra-dra dem mot varandra. Momentdra på den yttre om det är nödvändigt. (Eller så kör man på lite gänglåsning av lämplig typ och drar "lagom". Så gör jag...)
|
||||
|
Re: Var få tag på 5,5mm insex?
Som sagt det är pinbult till hjulen.
20N/mm + gänglåsning enligt instruktion. Jag provar falkens modell med kontra-dragning. Ska ju bara dit en gång. |
||||
|
Dessa är ganska smidiga: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve
Man bör nog inte dra hur mycket som helst med dessa men 20Nm är ju inte speciellt mycket. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
|
Re:
Tänkte just rekommendera dessa, kanon. (Och tål rätt mycket våld )
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
Rekomenderar inte att dra fast skruvarna med sådana då dom oftast förstör gängan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Pinnskruvarna ska absolut inte dras hårt. De har ju inget säte att bottna mot. Om man mosar på förstör man gängan i navet. Lås dem med lämplig gänglåsningsprodukt (för halvgrova skitiga gängor) och dra "lagom" dvs till det tar stopp och en liten aning ytterligare. Finns lixom ingen anledning att dra pinnskruvarna hårt bara för att fälgmuttrarna sedan ska dras med 100-150Nm.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (4660 totalt) |