| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Limmad ruta mot Lexan. Vridstyvhetsfråga.
|
1416 besök totalt |
|
Hej hopp! Tänkte vinna lite vikt och byta ut lite glasrutor på bilen, och beställde precis en massa 3mm Makrolon/Lexan/PC. Sen kom jag o tänka på en grej... Sökte men hittade inte någon som tar upp just detta.. Bilen i fråga är en Honda CRX. Dörrar och baklucka är ju inget konstigt. De är ju lösa karossdelar. Som tex Benci gjort. Men jag hade tänkt byta bägge bakre sidorutorna oxå. Dessa är ju dock limmade direkt i karossen. Då kom jag och tänka på att framrutan är ju en bärande del i bilen. (nej den ska jag ej byta) Men vad tror ni om de bakre sidorutorna? Har de någon vridstyvsökande effekt tro? Bilen har en skruvad helbur. såhär ser de ut för er som funderar
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
|
Jag ställer mig lite tveksam till att framrutan på en såpass gammal bil är bärande... och jag tror definitivt inte att sido rutorna är det! Så byt du med gott samvete
en härdad ruta med spänningar i sig ryker rätt lätt och då kan man ju inte ha den som bärande del. En laminerad spricker ju bara så det är inte lika farligt
/fd. Glasmästaren _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
|
"Jag ställer mig lite tveksam till att framrutan på en såpass gammal bil är bärande"
Håller inte med på den punkten, men i övrigt. Kadett E (kom -85) t.ex hade bärande ruta... ett elände (litet, inte stort) med dom..glaset var mjukt så det var repkänsligt och så sprack de gärna vid minusgrader där defrosterluften träffade rutan _________________ Mats Andersen |
|
Alla vindrutor som är limmade ska man räkna som bärande, limmade sido/bakrutor är inte lika noga.
Men, det kan vara problem att limma plast med PU-lim, jag har sett många glasrutor som ramlar ut och och tar med sig limmet från plastkåpor, kan tänka mig att det är samma tvärt om. Med rätt primer och lite ruggande på plasten så borde det fastna, testa på småbitar. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
|
tom. gamla Alfor från 70-talet hade limmade rutor som styvade karossen men karossen runt rutorna var lite för mjuk så det rostade.
Men jag tror knappast bakrutorna har så stor betydelse. Du har ju buren som förmodligen med råge ersätter den styvheten utan at djupdyka i utformning osv. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|
framrutan är bärande på crxen.
Men då är det ungefär som jag tänkte med bakrutorna oxå.. Får 5 kvadrat 3mm makrolon på fredag, så då har man o göra lite nu då...
Tack som vanligt för bra svar! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
1416 besök totalt |