Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4180 besök totalt |
Farlig Ford och intressant grafik...
...finns det på www.aftonbladet.se Collin skriver om Ford C-max. Nyheten i sig är ointressant på det här forumet me de visar med intressant hjulvinkelgrafik vad som orsakar det hela. Titta gärna. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Att C-Max har en mysko bakvagn som sladdar fint på vanlig asfalt.
Betänk då detta faktum att bottenplattan heter P1 och delas med den nya Volvo S40, skall bli intressant att se vad det blir längre framöver. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Jag tycker det där påminner om när en viss skribent i Teknikens Värld körde av vägen med en 320i E21. Det var bilens fel att han åkte av på tredje eller fjärde retursladden.
![]() Numera jobbar skribenten åt Aftonbladet... Edit: Kom just att tänka på att Ford hade en överstyrningsfeature inbyggd i de första framhjulsdrivna Escorterna. De kanske har använt gamla ritningar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Kommer ihåg att jag läste en tidig "test" av första FWD-Escorten i nå'n tidning, kan ha varit triple-C. De var totalt chockade över bilens usla handling. De var övertygade om att Ford skämtade med dem. Massor med pos camber fram och neg bak. Extremt lynnigt uppträdande på gränsen. Annars är den värsta lift-off-oversteer orienterade bil jag kört, faktiskt "värre" än Pug205GTI, den vedervärdiga Datsun Stanza. Någon som minns den? Ful och läskig, gjorde piruett bara man tänkte på att släppa gasen. |
||||
OT: Du (eller någon annan) råkar inte veta vilket nummer/år det var, skulle vara kul att läsa artikeln?? Har en kompis som samlar på TV så han har förmodligen tidningen. EDIT: stavfel _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||
Varför tycker folk att understyrning är tryggt för? Det är juh betydligt lättare att få pli på bilen när den börjar övestyra ![]() |
||||
hmm... Jag får nog gå in till säljarna och be om att få låna en C-Max på jobbet en kväll. Jag har sett Aftonbladet klaga på bakvagnen förut. Däremot fick jag provköra nya S40 för någon månad sedan och den kändes väldigt fin och balanserad på isgatan som vi körde på, så det blir spännande att jämföra.
Bilens höjd bidrar säkert till problemet, det vittnar inte minst ägare till Volvo XC70 om. Den är ju mycket högre än en vanlig V70 som går fint på vägen och som dessutom har en normal däcksdimension. XC70 har 16" 215däck och det är inte bra på vinterväg. Ja just det ja! De C-Max jag har sett har 16" hjul liksom Mondeon, då är de smalaste vinterdäck som finns 205 breda. Helt vansinnigt! och det sprider sig mer och mer bland biltillverkarna. ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Nu blir det lite OT här. Men jag har kört massa XC70 (225, 16") och vanlig V70 denna och förra vintern och XC70:in går ju som tåget när det är halt. XC70 är det enda roliga volvo jag kört och det pga att den är nästintill balanserad när man kör aktivt. Fast för en barnfamilj där föraren inte kan hanterna en sladd är ju vanliga V70 bättre eftersom det är LÖGN att få sladd med en sådan. Understyrning är ju bara förnamnet. ![]() |
||||
Tyvärr funkar det inte på alla moderna bilar eftersom gaspedalen numera är kopplad via fördröjningsrelä till spjället. ![]() Lotus Samuel, Jag höll på att fara av vägen för ett par år sen när jag väjde för en jakthund med en vanlig V70. Klart giftigare när den väl kom farande än de flesta andra bilar jag kört. OT: Jag ska se om jag inte har nån av artiklarna om Teknikens Världs vinterskott kvar. Den var väl olivgrön metallic tror jag. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Tjaaa, den ideologin passar nog förare som "åker med" i bilen. Sedan får väl smak och tycke ta överhanden. Det är säkert int många normala bilförare som känner sig hemma när en mittmotorbil släpper. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
[halv-OT apropå FORD]
Körde nyligen några 100 mil i en flång ny V702,5T utrustad med senaste varianten 205/55x16 Gislaved dubbdäck. Med 4-pers, takbox och "fjällpackning" så upplevde jag bilen som klart obehaglig. Klart oroligt lömsk i bakändan. Det var absolut ingen överlast och närmare 3kg luft i bakdäcken. ![]() Min egen gamla AWD-Volvo gick mycket stadigare under samma förhållanden. De har helt klart haft helt andra ideér när de satt chassiespecen på de nyare V70'ina. Hur var det förresten, klagade inte polisen på att de var lite lömska med last? En bil som däremot imponerar chassiemässigt är nuvarande generation av Mondeon. Inte alls samma simmighet som V70. Klart kommunikativ och konsekvent. ![]() ![]() (Både AWD och Mondeon har f.ö. "nivomat"-dämpare som standard.) [/halv-OT apropå FORD] |
||||
citat:
Jag tvärsläpper alltid gasen mitt i kurvor med framhjulsdrivna bilar. Hur ska man annars få dem att sluta understyra när man råkat gasa för mycket? Men du kliver på igen direkt men då lagom mycket, eller??? Jag tolkade artiken som att bara släppa gasen och låta den vara uppe, gör man det så går det åt helvet på ett eller annat sätt. Antingen far man i tangentensrikting eller så blir man omkörd av röven. _________________ Johan Sjölinder |
||||
offtopic eller inte, jag upplevde V70 med den gamla karossen rätt så sladdvänlig när man kör i högre farter, jag talar då om 180+ km/h och sedan hård inbromsning för någon söndagsbilist flyttade sig ill ytterfilen och inte tittade i backspegeln.
Det som hände var att bakhjulen tvärlåste sig utan att ABS reagerade, när jag parerade sladdarna och försökte bromsa igen så funkade ABS nere vid 130 km/h någonting.. Detta hände då V70N var sprillans ny, om det var Volvo som byggde den bilen eller Ford vet jag inte. Detta hände i Autobahn, jag lovar ![]() Volvo är inte bra bilar att köra fort och långt med, det finns bilmärken som kan göra detta, det är i varje fall inte SAAB och Volvo iallafall. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Jo V70 kan va lömska när dom väl släpper. Men dom gör ju det aldrig det när man vill.
![]() Tycker den gamla V70 va bättre. I den nya känns bakvagnen som om den satt i 2 gummiband och motverkar instyrning hela tiden när den flyttar sig i sidled. Men om man rattar lite fort på så hinner inte "gummibanden" med och bakvagnen styr med som om den vore 4hjulsstyrd och svänger för mycket med baken. Men detta händer aldrig när man kör aktivt. ![]() ![]() |
||||
Här följer en text som fått mig att aldrig lyssna på vad Robert Collin har för åsikter om bilar. Ska man verkligen gnälla över bilen när man misslyckas med en omkörning i snöslask med sommardäck och kör av efter ett antal returer? Jag tycker hans beskrivning tyder på att han mest väntar på att det ska sluta sladda istället för att göra något åt saken.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4180 besök totalt |