Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraker
19402 besök totalt
1, 2, 3, 4   >>

Är du en Trailbraker?
Självklart! Det är därför jag är så petigt med att bromsbalansen är i harmoni med fjäderbalansen.
15%
 15%  [ 21 ]
Jag ger f..n i att trailbrake:a, det är bättre att koncentrera sig på att ingången blir rätt istället.
17%
 17%  [ 24 ]
Nå'n gång ibland kan det väl hända.
30%
 30%  [ 43 ]
Trallbackning?
36%
 36%  [ 51 ]
Totalt antal röster : 139

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3852


Trådstartare
Trailbraking poll.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 7854



Jag var faktiskt tvungen att tänka efter hur jag gör. Men svaret blev "Nån gång ibland". I mitt fall så beror det på bilen. Finge jag tag på en mer renodlad bansmiskare än den senaste så skulle jag kanske testa det mer.
Jag väljer att först få ordning på varvtalsmatchandet.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35213

Forumägare
Forumägare

Jag skulle vilja ha ett alternativ "alltid i vissa kurvor aldrig i vissa andra"

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Sista halvan av en stint trailbrakar jag oftast, när allt annat är på plats och flyter fint på så kan man succesivt bromsa djupare in i kurvan. Beror också lite på kurvan och bilen. Men det är fortfarande på "experimentstadiet"

Vad heter det på svenska tro? Spårbromsa?
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3852


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag skulle vilja ha ett alternativ "alltid i vissa kurvor aldrig i vissa andra"

Jag försökte att lägga till det alternativet, men det funkade inte.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35213

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag skulle vilja ha ett alternativ "alltid i vissa kurvor aldrig i vissa andra"

Jag försökte att lägga till det alternativet, men det funkade inte.


Det är någon bug med forumjkukvaran så man kan få dubbla av varje svar istället om man försöker ändra

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Magnus Thomé skrev:
Jag skulle vilja ha ett alternativ "alltid i vissa kurvor aldrig i vissa andra"


Mmm eftersom jag betalar bilen själv så väljer man sina tillfällen. Vi har ju dessutom bara prestige o inga prispengar att slåss om i våran gräsrotsserie.


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3852


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
...Vad heter det på svenska tro? Spårbromsa?

Släpbromsa?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8228

Hjälpmoderator

Trailbraker:
Är det någon vänlig skäl som kan tala om vad detta ÄR/GÅR TILL PÅ SVENSKA????

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



fuling skrev:
Trailbraker:
Är det någon vänlig skäl som kan tala om vad detta ÄR/GÅR TILL PÅ SVENSKA????


Som jag förstått det är det när man bromsar långt in i kurvan kanske tom förbi apex.
Förstår dock inte logiken i namnet trailbrake

_________________
/Arne Lindgren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Tack för förklaringen! Nu vet jag hur jag ska rösta.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



fuling skrev:
Trailbraker:
Är det någon vänlig skäl som kan tala om vad detta ÄR/GÅR TILL PÅ SVENSKA????


Man bromsar på turn in. detta för att kunna senarelägga bromspunkten.
Gör man det rätt så kapar man tid, gör man det fel så låser man upp bak och går av i tangentens riktning med arslet först

edit & förtydligande: man bromsar förbi turn in alltså

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Trail kommer av "trailing of the brakes" vilket används till att utnyttja friktionscirkeln max. Det handlar alltså inte om att bromsa hårt långt in i svängen.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9357

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

man bromsar helt enkelt i idealspår i kurvan, istället för före turn in.

edit: med tillägget att bromsning på börjats innan turn in. (johann lärde mig nåt nytt alldeles nyss)

_________________
En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige
samt fått Lill-lövis att springa

Anders Bisting
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8228

Hjälpmoderator

Tackar, nu är jag med i matchen.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35213

Forumägare
Forumägare

Man måste ju bromsa innan turn in också men det är delen efter turn in som heter trailbraking, dvs när man utnyttjar traction circle till både sidokrafter och retardation.

Här är ett väldigt rent kört exempel hur man lyckas gå från max broms och över till max sidokraft med en mjuk succesiv övergång av både sväng o broms :



_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35213

Forumägare
Forumägare

Vi mer normala förare bromsar först och svänger sen lite mer (den gula linjen)


_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35213

Forumägare
Forumägare

Här ser man också att det sällan ser så vackert o jämnt ut utan det blir hackigt och spretigt (och då var det här ändå ett "väl kört" parti jag hittade


Lite OT:
Se f.ö. att det som är mest spretigt i diagrammet är accelerationen ut ur Bergwerkkurvan (nedre vänstar delen), där är det svårt att få fäste så det blir lätt att man jobbar med gas o styrning tyvärr.... Där ser man skillnad på hur mycket jämnare den snabbare föraren är (och det är inte jag )


_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 12376

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är en häftig känsla när man får till det... Jag praktiserade understundom detta när jag åkte C-kart. (fast jag hade ju naturligtvis inte en aning om att det kallas för trailbraking...)
Det finns en kurvkombination på Enköpingsbanan där man bromsar "lite på drift" genom en dubbelkurva som nyper och samtidigt växlar man ner ett par knäpp. Där riktigt känner man hur man får en mjuk viktförflyttning framåt-åt sidan...

_________________

Rice and shine
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Magnus Thomé skrev:
Jag skulle vilja ha ett alternativ "alltid i vissa kurvor aldrig i vissa andra"


Jag håller med Magnus!
thumbs up Ingången till kvarnkurvan på Kinnekulle, esset och depåsvängen på Gelleråsen är helt utmärkta ställen att trejlbrejka (sv.?)!

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Westfield
Danderyd - Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



Kunta skrev:
Gör man det rätt så kapar man tid, gör man det fel så låser man upp bak och går av i tangentens riktning med arslet först


Been there, done that. Man lär sig inte om man inte försökt...

Fungerar oftast inte i dataspel

_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraker
19402 besök totalt
1, 2, 3, 4   >>