| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Chris Harris tar upp en intressant fråga. Är optimalt bäst?
|
1665 besök totalt |
|
Chris Harris tar upp en intressant fråga. Är optimalt bäst?
Chris Harris tar upp vad jag tycker är en väldigt intressant fråga. Är det fler som följer hans resonemang? http://www.youtube.com/watch?v=HPh90 När jag valde däck till min bil valde jag åt de smalare hållet bara för att behålla "spänningen" och att man behåller mycket av körglädjen utan att komma upp i vansigs farter... _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Re: Chris Harris tar upp en intressant fråga. Är optimalt bä
Jag tror klippet varit uppe tidigare... (Men det spelar ju iofs ingen roll för diskussionen.) Jag håller med honom. Fast, Optimalt är nog bäst, men inte alltid roligast, kanske?
Min bil är roligare på gatdäck. Mycket mer "livlig". _________________
|
||
|
Det där är något jag och minna alfabröder snackat en hel del om.
Vi åker ofta gatdäck och med en treviligt uppsatt bil kan man ha massor med kul på banmötena utan att det går så fort. Gärna lite högre bil med så man kan gasa lite grus och is/snöbana när andan faller. Beter sig bilen bara bra så är det buskul oavsett vad klockan visar. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Re:
+1 Står man inför kompromisser och ska optimera mot något så gäller det att veta vad man optimerar mot. Förvånansvärt många verkar missa det enkla faktumet och tro att optimum är en allmängiltig singulär lycklig punkt i närheten av Nirvana nånstans. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Kanske utrycket optmalt var lite klantigt men ni förstof vad jag mena och inte vad jag skrev
Men att när man hamnar i ekkorehjulet mer effekt, bättre däck, bättre väghållning, bättre bromsar, mer effekt osv att man inte glömmer varför man kör bil. Och som du skriver Björn att man inte alltid tittar på klockan förutom kanske enbart mot sig själv då alla har så skilda förutsättningar. Min prio ligger i körglädje med en välfungerande och balancerad bil. Men fan om man inte ska samla på sig lite reservhul
Eller starta en ny kass där Power to rubber ration ligger långt mot det roliga hållet! Måste vara den billigaste effekten som går att få tag på
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Känns som jag lyckats hyfsat väl i det avseendet med mina hobbyracers.
Såväl Saabarna som Formula Vee rullar på 4-4,5 "breda" plåtfälgar med däck från 4.50 - 5.50 x 15 Diagonal racingdäck "in period style". Ger en härlig och livlig känsla även om Knutan krävde runt 1.23-1.24 med Saaben på 86 hk och jag räknar med 1.08-1.10 för Fveen på 75 hk när jag lärt mig tygla den bakvända racerbilen...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Chris Harris tar upp en intressant fråga. Är optimalt bäst?
|
1665 besök totalt |
