Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318is -88 <trackdayedition>
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (24401 totalt)
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222


Trådstartare
Efter att mest suttit och läst och studerat andras projekt tyckte jag de va dags att lägga upp mitt egna.
Mitt i snöstormen januari 2010 fick jag för mig att skaffa mig en rolig liten BMW. Det fick bli en 318i med pigga 115hk. Förra ägaren hade planer på att få i en m52a men hade av någon anledning gett upp.
Det som gjorde att jag föll för just denna var skicket på lacken som enligt annons var 100% rostfri.
Nåja, hyrde mig ett släp och drog hem den till garaget och började riva ut allt onödigt.


Motorn i dagsläget


Såhär såg bilen ut! 100% orginal.


Såhär ser bilen ungefär ut idag.


Jag började vintern 2010 med att sätta nytt avgassystem på bilen. Byggde ett 2,5" med 2st simonsdämpare. Inhandlade även nya 15" till den. Sen vart de igång! 2011 fick jag nog av dom 115 pållarna och ville ha mer. Såklart blev valet en m42b18. Hittade en i norrköping med mycket godis på.
Efter att ha lagt i den så upptäcks att oljepumpen inte går. Många svordomar senare är motorn ute och nerplockad. Slutar med att jag får byta vev, alla lager, pump, kedja, kedjestyrare osv.


Här kommer lite info om motorn i dagsläget:

Motor:
- M42B18
- 256 graders Dr Schrick kammar
- Portade avgas och insugslopp
- magnecor competition tändkablar
- Extraktorgrenrör
- Öppet 5" sportluftfilter
- Lättat svänghjul, nu 4.2kg (Orginal 9.4kg)
- Kylare ifrån e36 325
- 14" Elfläkt på 1200m3/h
- "Chippad" styrbox från motornord med bortplockat varvstopp

Växellåda:
- Getrag 240 5vxl
- z3m shortshift växellänkage med delrin bussningar


Har vägt bilen lite allt eftersom det åkt ut saker ur den.

Orginal
- 0-100km/h 10,8 sek enligt BMW
- Tjänstevikt 1170kg (med förare och 60 liter bensin?)
- 10.35 kg / hk

Nu
- Torrvikt 900kg
- 6 kg / hk (uppskattningsvis)


Nya motorn åker i!



Lättat svänghjul



Reducerad tank till 30 liter.





Bytt till Recaro stolar ifrån en evo 9. Inte världens bästa sittastillstolar. Men sköna är dom.


Nästan komplett?


Har även hänt en del chassiväg:

Viktfördelning 55/45

Fram
- Fjädrar och dämpare ifrån GE motorsport, sänker 60mm
- Blästrade och nylackerade fjäderben
- Nylackerade länkarmar, inre och yttre spindelleder bytta
- Excentriska bussningar i delrin med smörjnipplar
- 19mm orginal krängningshämmare

Bak
- Fjädrar och dämpare ifrån GE motorsport, sänker 40mm
- 14.5mm krängningshämmare från e30 m3
- Egentillverkat fjäderbensstag
- Nyrenoverad diff
- Silentblock, diffbussning o bärarmar bak i delrin
- Nylackerad bakvagn

Nu i efterhand ångrar man sig att man inte gick på coilovers direkt! Så det är vårens/sommarens projekt.





Satt delrin från millway i hela bilen.



Våren 2011 tog jag förarlicens på knutstorp.



Tog och gjorde ett litet sidoprojekt med en 335 stol som jag hittade på skroten. Underbar kontorsstol.


Har hänt en del nu under vintern 2012 men tänkte att jag uppdaterar allt eftersom. Blir lite mycket att ta in direkt [/img]

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Trevlig bil!
900 kg låter som en kul banbil... thumbs up Man ligger lite i lä...

_________________
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Trevlig bil!
900 kg låter som en kul banbil... thumbs up Man ligger lite i lä...


Helt klart rolig pga sin låga vikt! Ibland lite väl lätt i baken

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Ser ju ut att vara ett väldigt fint utgångsobjekt! Gillar E30-karossen, ren och strikt design . För en så icke BMW-kunnig, från vilken modell kommer den nya motorn ifrån?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Vad har du för styrväxel?
Bästa modifikationen som jag gjort är tillsammans med diffbroms nog bytet till E36-servoväxel från E30-ickeservo.

_________________
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222


Trådstartare
GTIDave skrev:
Ser ju ut att vara ett väldigt fint utgångsobjekt! Gillar E30-karossen, ren och strikt design . För en så icke BMW-kunnig, från vilken modell kommer den nya motorn ifrån?


Motorn kommer ifrån en e30 318is. Och återfinns i 318 e36orna med men tror den kallas M44B18 där=)

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



GTIDave skrev:
från vilken modell kommer den nya motorn ifrån?


Den kommer från en 318is motorn heter M42B18 1,8L 136hk std
Blir riktig rolig med lite trimm.

EDIT To slow

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Vad har du för styrväxel?
Bästa modifikationen som jag gjort är tillsammans med diffbroms nog bytet till E36-servoväxel från E30-ickeservo.


Kör med orginal styrväxel nu. Men iomed att jag snart byter till 5 bultat ifrån en e36a så tror jag att jag måste byta styrväxel med! Hur fungerar det att ta en styrväxel ifrån en bil med servo?

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
Japan
Norrahammar
Här sen Mar 2010
Inlägg: 187



nice! thumbs up

_________________
Gustav Kassermo

Legendcar

http://www.garaget.org/?car=275575
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



filipbottcher skrev:
NiklasFalk skrev:
Vad har du för styrväxel?
Bästa modifikationen som jag gjort är tillsammans med diffbroms nog bytet till E36-servoväxel från E30-ickeservo.


Kör med orginal styrväxel nu. Men iomed att jag snart byter till 5 bultat ifrån en e36a så tror jag att jag måste byta styrväxel med! Hur fungerar det att ta en styrväxel ifrån en bil med servo?


Funkar alldeles utmärk har kört det i båda mina E30 tömden bara på olja.
Banjoskruvarna som sitter där rattstången får in i styrväxeln kan man svetsa igen.
anslutningarna på själva kuggstången förbinderman med varandra med en bit slang.

Här är tråden med mina äventyr med den 318is jag hade förut
den vägde 970kg med förare & full tank då vinge & splitter var monterat annars 960kg

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45706

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



filipbottcher skrev:
NiklasFalk skrev:
Vad har du för styrväxel?
Bästa modifikationen som jag gjort är tillsammans med diffbroms nog bytet till E36-servoväxel från E30-ickeservo.


Kör med orginal styrväxel nu. Men iomed att jag snart byter till 5 bultat ifrån en e36a så tror jag att jag måste byta styrväxel med! Hur fungerar det att ta en styrväxel ifrån en bil med servo?


Hmm... Man måste ha en tillräckligt kort knut, exempelvis en kortad från en bil med servo, då de ser lite olika ut.

Här finns några mer bilder: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=797863#797863


Den första från vänster, dock lite fulkortad. Knutarna ska "egentligen" vara vridna som den i mitten...

Sedan måste man ha 13mm-distanser för att det skiljer i "tjocklek" vid infästningen.



Från 4.7 till 3 rattvarv vid givet styrutslag, sägs det. Jag har inte mätt, men det är stor skillnad. thumbs up

_________________
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



jag har också byggt om till e36 servo från org utan servo. knöligt som fan att hitta rattaxelknuten, så om du hittar en så till direkt! men se till att den kommer från e30 med servo!

Bästa uppgraderingen man gjort, ja efter turbokonverteringen Så sjukt skönt!

Riktigt fint utgångsobjekt. Tänk om man hade haft en rostfri bil frånbörjan

Kör hårt!

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121



Fantastiska scenerier på bild 1 och 2.
Var nånstans är detta? (eller har du shoppat in bilen i ett skrivbordsunderlägg??!
Jättevackert hur som helst
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222


Trådstartare
Magnus Nielsen skrev:
Fantastiska scenerier på bild 1 och 2.
Var nånstans är detta? (eller har du shoppat in bilen i ett skrivbordsunderlägg??!
Jättevackert hur som helst


1an är en gammal bild som jag inte vet var den kommer ifrån.
2an är tagen vid någon borg som ligger centralt i göteborg. Kommer inte på vad den heter

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



filipbottcher skrev:

2an är tagen vid någon borg som ligger centralt i göteborg. Kommer inte på vad den heter


Skansen Lejonet

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222


Trådstartare
Varit ute och tagit lite bilder idag.


Såhär ser motorrummet ut idag efter vinterns slit! Har satt
kylfläkten på framsidan, kanske inte är optimalt men de blir fint Har inte märkt några
problem med att ha fläkten där än.


Såhär ser instrumenteringen ut idag.


Detaljbild på min nyckel. Mycket slit för att få in den nyckeln där.


Flyttat in bromsrören i vinter. Satt stålomspunna som går direkt till bärarmen bak.

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



jäklar va fint de va där inne då..

ser ju bra ut me vitt i kupén. måste få tummer ur.. och måla klart min invändigt.

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222


Trådstartare
_T_H_ skrev:
jäklar va fint de va där inne då..

ser ju bra ut me vitt i kupén. måste få tummer ur.. och måla klart min invändigt.

Tack! Är inte helt klar med målandet så har bara tagit bilder på de bästa Men håller
med om att de blev fräscht med vitt!!

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121



Michael Bäck skrev:
filipbottcher skrev:

2an är tagen vid någon borg som ligger centralt i göteborg. Kommer inte på vad den heter


Skansen Lejonet


Tackar, ska tänka på det när jag är i göteborg nästa gång
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222


Trådstartare
Fick lite inspiration av andra rejsianer så tog och plottade hastighet som funktion av varvtalet.



Nu har jag en Getrag 240 med utväxling:
3,72
2,02
1,32
1,00
0,81
samt bakaxel 4,10.

Man kanske hade vunnit lite på att ha lite högre utväxling på bakaxeln

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Prydligt bygge, kommer följas.

Du kommer få många roliga banmil i denna lilla vagn.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318is -88 <trackdayedition>
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (24401 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande