Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Pirelli P-Zero Trofeo och Trofeo R - två olika nya däck
6 besök senaste veckan (14237 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pirelli P-Zero Trofeo

Engelska: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorsport/sheet/pzero_trofeo.html
Svenska: http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/motorsport/sheet/pzero_trofeo.html

marknadsförarna skrev:
Utvecklad för race-banekörning på torr asfalt.
Utvecklad för de mest kraftfulla sportbilarna och det utnyttjar Pirellis erfarenhet inom motorsport: det tål den intensiva användning och höga temperaturer som genereras vid extrem användning.
Under extrema förhållanden, typiska för race-banekörning, reagerar däcken med precision på kommandon. På torr asfalt, även i de mest krävande sessioner, garanterar det höga nivåer av grepp.
P ZeroT Trofeo rekommenderas inte för användning i mycket våta banförhållanden.

Det är utvecklat specifikt för race-banekörning, och det är godkänt för användning på vanlig väg vilket gör att man kan köra med det på väg till banan. När asfalten är våt och det finns risk för vattenplaning, rekommenderas körning i reducerad hastighet.
P ZeroT Trofeo följer också den miljövänliga "grön Prestanda" filosofin. Dess gummiblandning är fri från skadliga aromatiska oljor, och det följer redan den lagstiftning gällande minskade buller-nivåer, som träder i kraft under de närmaste åren.




Pirelli P-Zero Trofeo R

Engelska: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/car/sheet-motorsport/pzero_trofeo_r. . . . .
Svenska: http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/sheet-motorsport/pzero_trofeo_r. . . . .







Hur Pirelli menar att Trofeo och Trofeo R skiljer sig. Bättre grepp på torrt OCH längre livslängd med R????





Pirellis texter om däckstryck för Trofeo och Trofeo R;

Citat:
The right pressure for racetrack driving
P ZeroT Trofeo R does not usually require higher pressures for racetrack use. It is designed for use at a pressure of approximately 2 bar, to be adjusted according to the type of car.

The figures indicated refer to the "operating pressure": the pressure of the tyre when it is fully warmed up to working temperature. For accurate calibration, it is essential to consider that the difference in temperature between a "cold" tyre and a "hot" one is quite significant, normally 0.5 bar.


Citat:
The right pressure for racetrack driving
P ZeroT Trofeo has a quite stiff construction and does not usually require higher pressures for racetrack use. It is designed for use at a pressure of approximately 2 bar, to be adjusted according to the type of car.

The figures indicated refer to the "operating pressure": the pressure of the tyre when it is fully warmed up to working temperature. For accurate calibration, it is essential to consider that the difference in temperature between a "cold" tyre and a "hot" one is quite significant, normally 0.5 bar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



Vi testar däcken för första gången på fredag, återkommer med lite mera info efter testet.

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Var hittas dessa?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



lofa skrev:
trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are

Jag kan bara hålla med. Speciellt när man vill ha lite bredd på dom.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



Pirelli Trofeo kan du hitta hos Classe's Garage 08-51014500

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



lofa skrev:
trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are



Helt värdelöst!

Kör alla runt på 20" på track days nu för tiden?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Fastlane skrev:
lofa skrev:
trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are



Helt värdelöst!

Kör alla runt på 20" på track days nu för tiden?


Nä. 15"

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Suddarn skrev:
Fastlane skrev:
lofa skrev:
trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are



Helt värdelöst!

Kör alla runt på 20" på track days nu för tiden?


Nä. 15"


hähä! de e rätt

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



"Vuxna" ( ) storlekar verkar ligga på EUR350-500 styck i Tyskland.
Tittade på 18" och 19" runt 245-265 breda.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



Då är första testen av Pirelli Trofeo gjord!

I fredags var vi på Sviestad (Linköping) och testade.

Dagen borjade med bomsvågsinställning på Pirelli Pzero.
Bästa tid Sveistad 107,24.

Efter lunch på med Trofeo och regnet kom. I väntan på upptorkande bana körde jag lite regn 109.44.

Torkade upp efterhand och med helt torr bana förutom i Torpan kapade vi tiden till 105.80. Detta utan att optimera camber och däcktryck. Thomas som körde var mycket nöjd med greppet och kunde flytta fram bromspunkterna rejält. Han tror att med lite justeringar på bilen går det att kapa ca 1 sek till.

Dessvärre kunde vi onte utläsa något om hållbarheten på däcken då vi bara körde ca 15-20 varv. Men trots kallt väder ca 6 grader var däcken bra klistriga när vi kom in i depån.

Det är det bästa fästet jag har varit med om när det gäller R-däck och första hållbarhetstestet blir på race den 14 april Mantorp. Återkommer efter det!

Classe

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Nu har jag hunnit testa mina 245/40x18 trofeo
Va bara 2grader varmt så förutsättningarna va väl inte dom bästa men efter att ha jobbat upp lite temp i dom så tycker ja dom höll i riktigt bra! Snällt beteende om man går över gränsen me (inte kalla) läste på lite innan och de verkar som dom gillar mycke camber så ja körde nästan 4grader vilket funkade fint på min bil

Ligger en liten filmsnutt på eftersnack krutcupen mittsverige. Då va däcken bara körda 3-4 varv och urluftade lite innan ja gick ut på banan

Betyg hittils thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



Nu har vi testat Pirelli Trofeo!

8 timmar i MSLS Mantorp.

Testbil BMW 325 ca 1250 kg.

221 varv och fortfarande finns det kanske 100 varv att plocka ut ur däcken.

Det är rätt att Trofeon kräver lite mera camber, detta beror troligtvis på att greppet är så bra att däcket kränger lite på fälgen. Pirelli rekommenderar 2 bar men mera troligt är 2,2 bar varmt för att undvika detta fenomen.

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



vilken dimension kör ni?
mina 245/40x18 är märkta 2210 (v22 år 2010?) ska kollas hur de ligger till...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



Vi får bara åka med 205 breda däck i MSLS klass 5, därför är det 205/45-17. Dom är producerade mars i år. "Det är första tillverkning någonsin av 205:or.

Vissa dimentioner släptes som en förserie 2010.

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Första inlägget uppdaterat om "Trofeo R"!!

Kommer till sverige i september.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Googlat o hittat detta:

"Great grip, horrible longevity. They wear like qualification rubber. And very expensive too! I had the Corsa's, Michelin Cups and Trofeo's on my car, and for me the best choice still is the Corsa. Lasts longer than the others (but must say it is quite close to the Michelin Cup, Trofeo goes like twice as fast), has nearly the same grip level as a cup in the dry, and you can still drive them in the wet without sh*tting your pants."

"I have the Corsa System tires on my GT3, and the Trofeos on the RGT. I agree that the Trofeos wear at a faster rate, but they have more grip, and for me, they feel more predictable."

Ni som kör med dessa hur har hållbarheten varit och vilka däck har ni haft innan som ni jämför mot?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Vilka saljer dessa idag?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
996rs
Sverige
Här sen Jun 2017
Inlägg: 24



Jag köpte en uppsättning förra veckan. Rallyshop i hässleholm

_________________
Peter Hanson
Citera
Däck för banåka
Pirelli P-Zero Trofeo och Trofeo R - två olika nya däck
6 besök senaste veckan (14237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande