|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548
Forumägare
Trådstartare
25 Mar 2012 12:23
Senast ändrad av Magnus Thomé, 21 Jun 2012 18:18, ändrad totalt 3 gånger
Pirelli P-Zero Trofeo
Engelska: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorsport/sheet/pzero_trofeo.html
Svenska: http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/motorsport/sheet/pzero_trofeo.html
marknadsförarna skrev: | Utvecklad för race-banekörning på torr asfalt.
Utvecklad för de mest kraftfulla sportbilarna och det utnyttjar Pirellis erfarenhet inom motorsport: det tål den intensiva användning och höga temperaturer som genereras vid extrem användning.
Under extrema förhållanden, typiska för race-banekörning, reagerar däcken med precision på kommandon. På torr asfalt, även i de mest krävande sessioner, garanterar det höga nivåer av grepp.
P ZeroT Trofeo rekommenderas inte för användning i mycket våta banförhållanden.
Det är utvecklat specifikt för race-banekörning, och det är godkänt för användning på vanlig väg vilket gör att man kan köra med det på väg till banan. När asfalten är våt och det finns risk för vattenplaning, rekommenderas körning i reducerad hastighet.
P ZeroT Trofeo följer också den miljövänliga "grön Prestanda" filosofin. Dess gummiblandning är fri från skadliga aromatiska oljor, och det följer redan den lagstiftning gällande minskade buller-nivåer, som träder i kraft under de närmaste åren. |
Pirelli P-Zero Trofeo R
Engelska: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/car/sheet-motorsport/pzero_trofeo_r. . . . .
Svenska: http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/sheet-motorsport/pzero_trofeo_r. . . . .
Hur Pirelli menar att Trofeo och Trofeo R skiljer sig. Bättre grepp på torrt OCH längre livslängd med R????
Pirellis texter om däckstryck för Trofeo och Trofeo R;
Citat: | The right pressure for racetrack driving
P ZeroT Trofeo R does not usually require higher pressures for racetrack use. It is designed for use at a pressure of approximately 2 bar, to be adjusted according to the type of car.
The figures indicated refer to the "operating pressure": the pressure of the tyre when it is fully warmed up to working temperature. For accurate calibration, it is essential to consider that the difference in temperature between a "cold" tyre and a "hot" one is quite significant, normally 0.5 bar. |
Citat: | The right pressure for racetrack driving
P ZeroT Trofeo has a quite stiff construction and does not usually require higher pressures for racetrack use. It is designed for use at a pressure of approximately 2 bar, to be adjusted according to the type of car.
The figures indicated refer to the "operating pressure": the pressure of the tyre when it is fully warmed up to working temperature. For accurate calibration, it is essential to consider that the difference in temperature between a "cold" tyre and a "hot" one is quite significant, normally 0.5 bar. |
_________________ Magnus Thomé
|
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144
25 Mar 2012 20:48
Vi testar däcken för första gången på fredag, återkommer med lite mera info efter testet.
_________________ Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
|
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153
26 Mar 2012 09:13
Var hittas dessa?
|
L0FA
Här sen Feb 2004
Inlägg: 767
26 Mar 2012 09:20
trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are
|
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687
26 Mar 2012 15:52
lofa skrev: | trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are |
Jag kan bara hålla med. Speciellt när man vill ha lite bredd på dom.
_________________ Daniel Engström
Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
|
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144
27 Mar 2012 07:15
Pirelli Trofeo kan du hitta hos Classe's Garage 08-51014500
_________________ Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743
28 Mar 2012 10:01
lofa skrev: | trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are |
Helt värdelöst!
Kör alla runt på 20" på track days nu för tiden?
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751
28 Mar 2012 10:07
Fastlane skrev: | lofa skrev: | trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are |
Helt värdelöst!
Kör alla runt på 20" på track days nu för tiden? |
Nä. 15"
_________________ Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743
28 Mar 2012 10:13
Suddarn skrev: | Fastlane skrev: | lofa skrev: | trist att det blir sämre och sämre utbud på bra 17"are |
Helt värdelöst!
Kör alla runt på 20" på track days nu för tiden? |
Nä. 15" |
hähä! de e rätt
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538
02 Apr 2012 19:33
"Vuxna" ( ) storlekar verkar ligga på EUR350-500 styck i Tyskland.
Tittade på 18" och 19" runt 245-265 breda.
_________________ BMW MC-klubben
|
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144
03 Apr 2012 12:02
Då är första testen av Pirelli Trofeo gjord!
I fredags var vi på Sviestad (Linköping) och testade.
Dagen borjade med bomsvågsinställning på Pirelli Pzero.
Bästa tid Sveistad 107,24.
Efter lunch på med Trofeo och regnet kom. I väntan på upptorkande bana körde jag lite regn 109.44.
Torkade upp efterhand och med helt torr bana förutom i Torpan kapade vi tiden till 105.80. Detta utan att optimera camber och däcktryck. Thomas som körde var mycket nöjd med greppet och kunde flytta fram bromspunkterna rejält. Han tror att med lite justeringar på bilen går det att kapa ca 1 sek till.
Dessvärre kunde vi onte utläsa något om hållbarheten på däcken då vi bara körde ca 15-20 varv. Men trots kallt väder ca 6 grader var däcken bra klistriga när vi kom in i depån.
Det är det bästa fästet jag har varit med om när det gäller R-däck och första hållbarhetstestet blir på race den 14 april Mantorp. Återkommer efter det!
Classe
_________________ Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
|
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701
09 Apr 2012 08:31
Nu har jag hunnit testa mina 245/40x18 trofeo
Va bara 2grader varmt så förutsättningarna va väl inte dom bästa men efter att ha jobbat upp lite temp i dom så tycker ja dom höll i riktigt bra! Snällt beteende om man går över gränsen me (inte kalla) läste på lite innan och de verkar som dom gillar mycke camber så ja körde nästan 4grader vilket funkade fint på min bil
Ligger en liten filmsnutt på eftersnack krutcupen mittsverige. Då va däcken bara körda 3-4 varv och urluftade lite innan ja gick ut på banan
Betyg hittils
_________________ Per Lindqvist
ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
|
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144
27 Apr 2012 05:57
Nu har vi testat Pirelli Trofeo!
8 timmar i MSLS Mantorp.
Testbil BMW 325 ca 1250 kg.
221 varv och fortfarande finns det kanske 100 varv att plocka ut ur däcken.
Det är rätt att Trofeon kräver lite mera camber, detta beror troligtvis på att greppet är så bra att däcket kränger lite på fälgen. Pirelli rekommenderar 2 bar men mera troligt är 2,2 bar varmt för att undvika detta fenomen.
_________________ Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
|
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701
27 Apr 2012 09:37
vilken dimension kör ni?
mina 245/40x18 är märkta 2210 (v22 år 2010?) ska kollas hur de ligger till...
_________________ Per Lindqvist
ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
|
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144
27 Apr 2012 15:12
Vi får bara åka med 205 breda däck i MSLS klass 5, därför är det 205/45-17. Dom är producerade mars i år. "Det är första tillverkning någonsin av 205:or.
Vissa dimentioner släptes som en förserie 2010.
_________________ Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548
Forumägare
Trådstartare
21 Jun 2012 18:16
Första inlägget uppdaterat om "Trofeo R"!!
Kommer till sverige i september.
_________________ Magnus Thomé
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991
19 Aug 2012 10:13
Googlat o hittat detta:
"Great grip, horrible longevity. They wear like qualification rubber. And very expensive too! I had the Corsa's, Michelin Cups and Trofeo's on my car, and for me the best choice still is the Corsa. Lasts longer than the others (but must say it is quite close to the Michelin Cup, Trofeo goes like twice as fast), has nearly the same grip level as a cup in the dry, and you can still drive them in the wet without sh*tting your pants."
"I have the Corsa System tires on my GT3, and the Trofeos on the RGT. I agree that the Trofeos wear at a faster rate, but they have more grip, and for me, they feel more predictable."
Ni som kör med dessa hur har hållbarheten varit och vilka däck har ni haft innan som ni jämför mot?
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017
19 Feb 2018 14:26
Vilka saljer dessa idag?
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
|
996rs
Sverige
Här sen Jun 2017
Inlägg: 24
19 Feb 2018 19:12
Jag köpte en uppsättning förra veckan. Rallyshop i hässleholm
_________________ Peter Hanson
|
|