| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med hög oljetemp (M3 E36 3.2)
|
14062 besök totalt |
|
Hejsan..! Ja som rubriken lyder så har vi svårt att tygla oljetemperaturen på vår M3:a när den smiskas runt på bana.. Jag har ikväll spenderat ca 4 timmar med sök funktionen här på forumet och lusläst genom en massa trådar och märkt att några har diskuterat samma sak men tyvärr så dör trådarna precis när dom pratat om att dom skall byta/modifiera något och återkommer tyvärr inte med svar om vad som löste deras problem med för hög oljetemperatur. Hittade en tråd där en forumsmedlem hade exakt samma fel som oss men även den tråden dog och vet inte vad som löste hans bekymmer.. Har mailat denna person ikväll och hoppas på svar om vad som löste hans oljetemperatur och för att spara in lite tid med att skriva allt igen *Jag e lat* så tänkte jag klistra in mailtexten nedan som jag skrev till han ikväll så ni får lite kompletterande info på problemet och kanske lättare då att hjälpa mig..
************************************************************************************** Tjena..! Peter heter jag.. =) Jag och min bror köpte en M3 '97:a förra året och syftet var att ha den till lite roliga banträffar och bygga den sakta emot en banracer.. =) Blev en hel del gjort förra året och blev mer skruva än köra faktiskt. Dock så märkte vi att vid bankörningarna så steg oljetemperaturen till nivåer som var lite oroväckande.. Vid normal körning så är allt okey men när man börjar pressa på banan så börjar den sakta men säkert stiga hela tiden och efter några varv *typ 6 varv* och varvar ur ordentligt *typ växlar vid 7400 - 7600 Rpm så når oljetempen ca 130 grader.. Fortsätter man i samma tempo så ökar den sakta hela tiden men vi brukar slå av på tempot och kör lugnt i något varv och då ser man att oljetempen sakta går neråt igen.. Vi provade med att rengöra kylare ordentligt och den ser bra ut och inget smuts och annat som blockerar luftflödet men det blev inte bättre till nästa banträff tyvärr.. Det var ganska sent på säsongen så det blev att vi fick genomlida det hela lite för att ta itu med problemet till denna säsongen istället. Så vi körde lugnare och växla tidigare och fick bli att man hårdpressa tre eller fyra varv för att sedan köra något cool down lap.. Har surfat runt överallt för att se om man kan hitta något eftermarknads/uppgraderings kit som är bolt-on men verkar inte existera.. Det verkar som att M3:ans originalkylning skall räcka till om det fungerar korrekt då endast enstaka har problem.. Läste iallafall några trådar på Rejsa angående oljetemperaturer och olika oljor och ditt namn dök upp på de flesta ställen och verkar som du har haft samma problem som oss.. Vi kör på TWS 10-60 oljan och verkar efter att ha läst några trådar att den oljan generar högre oljetemp och tydligen så rekomenderas inte den oljan till M3 E36.. Även så läste jag att Magnus Thome fick bytt sitt oljefilterhus där termostaten tydligen inte fungerade som den skulle. Läste att du beställde nytt sådant hus för att se ifall det löste ditt problem men tyvärr så dog tråden och jag fick inget svar där.. Löste du ditt problem också med att byta oljetermostat..?? Nu ikväll när jag har läst alla forum så tror jag att ifall jag 1. Gör ett engineflush 2. Spolar kylsystemet 3. Bytar olja till typ 5w40 *som bmwtobbe föreslår* 4. köper ny originalkylare 5. köper nytt filterhus med ny termostat Så borde ju våra problem lösa sig.. Men då man inte är rik och knegar mycket för sina småpengar så vore det trevligt om man kunde stryka något på listan ovan så man sparar en slant.. Kylaren ser faktiskt bra ut som sitter där och du fick ju bytt din utan att det hjälpte så kanske inte den man behöver lägga pengar på.. Vore mycket trevligt att få veta vad som löste ditt oljetemperatursproblem *om det nu löste sig* Och som någon undrade i din tråd. "Finns det olika termostater i filterhusen att beställa"...? Tack på förhand..! Mvh Peter _________________ Peter Nilsson |
||||
|
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
bara för att utesluta en grej, rätt givare till mätaren? Jag hade också ca 130grader vid lugn gatkörning. Satte på en oljekylare med termostat, ingen skillnad. Upptäckte sen att något pucko satt ditt en galen givare som var för 100-300 farenheit. omvandlar man farenheiten till celsius så är det nästan samma, men ohm talen var helt olika. Värt att tämk på.
_________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||
|
Klart det är rätt väg att gå.. Sätter en slant på att orgkylaren är gammal,ääcklig och igensatt ..
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Hej
5-40 olja och inte 10-60 Ta bort Ac kylen för den hämmar flödet och blockerar en del av oljekylaren. Se till att alla plast bitar innan och efter kylaren sitter där dom ska, så luften går där den ska. Rengör kylaren in å utvändigt Gör man det så ska det inte vara några problem
_________________ Jan Ekehage |
||||
|
Re:
Låter stenrätt, plastbitarna ger ju inte flödet samma möjlighet att ta den enklaste vägen utan styr in det dit det skall, även undertill siter det någon liten spoiler till oljekylet om jag inte minns fel. Bilderpå eländer hittar du här: http://realoem.com/bmw/partgrp.do?mo Och som Janne säger oljan skall nog inte underskattas för att hålla tempen rätt. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
inte ovanligt det iheller och har jag inte fel för mig går den inte att byta i sig själv utan man byter hela oljefilterhuset va? En kostnad på några lappar samt ev. arbete (som förvisso är enkelt) _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Man kan byta bara termostaten men den gick inte att köpa löst utan man måste köpa hela huset för att få termostaten
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
http://realoem.com/bmw/showparts.do?
nr 11 ska sitta bakom http://realoem.com/bmw/showparts.do? nr 9 ska sitta framför oljekylaren Ja är termostaten sönder så är det ju enkelt åtgärdat. Enkelt att kontrollera om man skruvar bort huset, i med termostaten i kokande vatten. Bästa om man ska köra bana är att ta bort den å plugga rätt hål så oljan bara kan gå igenom kylet. _________________ Jan Ekehage |
||||
|
Tjena..!
Först och främst så vill jag tacka alla för ert engagemang och ideer kring mitt problem..!
Tror att denna tråden kan hjälpa någon/några i framtiden faktiskt och jag skall till 100% återkomma om vad som löste mitt bekymmer med oljetemperaturen..
Bilarna blir ju äldre och äldre och sakerna slits genom åren så jag tror att ett problem som mitt kommer att upplevas av fler och fler. Någon i tråden skrev att han hade samma fel som mig men skrev sedan att han hade 130 grader enligt mätaren vid normal körning men detta är INTE samma som mitt problem. Som jag skrev så är mina temperaturer normala vid normal körning men ökar sakta om jag hårdkör på bana och varvar ordentligt. Jag fick svar av den person som jag mailade igår och han skrev såhär: ************** Tjena Peter. Problemet är garanterat oljetermostaten som sitter i oljefilterhuset. Börja med att byta det innan ni lägger pengar på något mer. Lycka till ! ************** Verkar ju då som att byte av oljetermostat löste hans problem och även löste det sig för Magnus Thomé med att byta. Någon skrev att jag skulle köpa ny oljekylare för min var igensatt men som jag beskrev i min text så ser kylaren mycket bra ut och är rengjord mycket grundligt och helt ren från smuts osv.. Helt klart så vore det inte fel att lägga lite pengar på en fin Setrab kylare i lite större format men då får den inte plats på samma ställe som originalkylaren sitter och då kan man inte utnyttja det kanaliserade luftflödet på samma sätt kanske samt så måste man fixa med att skapa nya slangar med rätt fattning/gänga osv. Helt klart så fixar jag/vi om det så krävs men som jag märkt på forum världen över så verkar det som att originalkylning skall räcka om man kör med originalmotorn på dessa bilar och som sagt så är det bara några få som har problem.. Till Johan och Janne: Alla luftflödes detaljer är på plats faktiskt. Men tack för tipset och länkarna..! Det blir väl i första skedet att vi gör en engineflush på motorn då den har gått mycket långt och endast massa pendlingsmil, det kan ju inte vara fel att rensa ut allt skit som byggts upp genom åren.
Även skall jag forska i detta med oljetermostaten och se vad ett nytt oljefilterhus kostar. Även så skall jag slå in 5W-40 olja istället som verkar göra ganska stor skillnad för många.. Hoppas värmen kommer snart för än så länge så är man inte så motiverad av att vara ute i kalla garaget. Tack igen för er hjälp..! _________________ Peter Nilsson |
||||
|
Godkväll..!
Funderat en massa kring mitt problem med oljetemperaturen och väntar nu på att vår/sommarvärmen skall komma så att man kan spendera massa tid i garaget..
Har dock en fråga angående oljetemperaturer och det är om hur många grader man skall förvänta sig att en gammal M3:a med originalkylning kan/skall hålla vid hård bankörning..? Kan tänka mig att runt 100 grader är optimalt för oljan men kan inte tänka mig att den gamle M3:an med originalkylning kan hålla den temperaturen på en varm sommardag med utvarvning på varje växel och ligger mycket på toppvarven/effekten varv efter varv.. Eller..? Hur högt kan anses som en okey temperatur och vad bör man inte gå över..? Är det mer okey att en 10-60 olja blir varmare en t.ex en 5-40 olja i form av smörningskapacitet..? Vad jag har förstått så åldras oljan mycket snabbt ju varmare den blir och såklart förlorar sin smörjningskapacitet men då man bytar olja ofta så kanske det är okey att låta oljan bli lite varmare..? Vore kul om medlemmar kan skriva vad ni ligger på för temperaturer när ni smiskar runt hårt på bana en het sommardag..? Ber om ursäkt för mina amatörfrågor ovan men hoppas ni har överseende. *roligt att lära sig*
Mvh Peter _________________ Peter Nilsson |
||||
|
Jag har haft liknande problem på mina Zäta 3 or på bana med Castrol 10/60 olja.
Upp mot 130 grader då det varit varmt ute (ca 30 grader) Sedan ett par år kör jag Mobil 5/50 helsyntet och då går tempen upp till max 120 grader vid liknande förhållande. Det tar också klart längre tid att få upp oljetempen vid kallstart, ca 15-20 km till 100 grader på landsväg. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||
|
Nya 1M ligger på 120 grader normaltemp när jag kör i stan vågar inte tänka på hur varmt det blir på bana.
men den är konstruerad så för mindre avgaser och oljeutvecklingen har väl gått framåt. Så en modern castrol edge olja klarar nog att "misshandlas" mer än oljan som fanns då s50b32 motorn konstruerades. _________________ Jan Ekehage |
||||
|
Är 130 grader
Jag kommer inte ihåg vad jag har på min M3. Men jag vet att när det är som varmast här i Florida, 35+ grader i luften, och jag eldar på i 25 minuter, så kommer oljetemperaturen på min Corvette upp i 159 grader. Det är extremfallet, men 145 - 150 grader är normalfall. Jag ska skaffa större oljekyl men hittills så byter jag olja efter varannan bandag. Med det i åtanke - är 130 grader ett problem? PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
@ Peo
Då jag är amatör inom detta med oljor och oljetemperaturer så vet jag inte om det är ett problem med 130 grader på oljan och syftet med tråden är ju att fråga och dra lärdom av de som vet. Jag skrev även såhär tidigare i mitt första inlägg: *********** " Vid normal körning så är allt okey men när man börjar pressa på banan så börjar den sakta men säkert stiga hela tiden och efter några varv *typ 6 varv* och varvar ur ordentligt *typ växlar vid 7400 - 7600 Rpm så når oljetempen ca 130 grader.. """""Fortsätter man i samma tempo så ökar den sakta hela tiden""""" men vi brukar slå av på tempot och kör lugnt i något varv och då ser man att oljetempen sakta går neråt igen.." *********** Så det är så att oljetempen stannar ju inte vid 130 grader tyvärr utan fortsätter jag med samma hårda körning så stiger den hela tiden och som max så var jag uppe i 140 grader vid ett tillfälle för jag ville testa om den kanske stannade strax efter 130 grader men sån tur hade jag inte
Anledningen för att jag dragit egen slutsats att oljetemperaturer upp mot 140 - 150 grader inte är bra är ju för att graderingen på mätaren som BMW satt ditt har sin max gradering på 150 grader och då tolkar jag att om nålen närmar sig ditåt så är det inget bra.. Jag skulle förmodligen efter ca 15 varv med hårdkörning komma upp i 150 grader tror jag och vem vet om den hade stannat där om jag fortsatt pressa, förmodligen hade den inte stannat.
Att köra runt med nålen på max indikation på mätaren känns för min del inte så bra men din Corvette kanske är graderad högre än så..? Det Janne skriver verkar logiskt och tror helt klart att oljorna i dagens läge är bra mycket bättre än för 15 år sedan och bör ju hantera högre temperaturer bättre och bibehålla smörjningseffekt och kanske åldras saktare.. Vill hur som helst få rätt på oljetemperaturen och att den STANNAR inom en rimlig nivå *vad nu rimligt kan vara* under längre och hårda körpass.. Vill inte bara kunna köra några få varv för att sedan köra mycket lugnt i några varv för att få ner oljetempen. Även så delar jag och min bror på bilen så blir inte mycket vila för bilen när den kommer in i depå för då blir det bara förarbyte.. Fortsätt gärna skriv om vad ni andra har för oljetemperaturer vid hårda och långa körpass. Uppskattar också ifall det kommer några rader från en oljeguru *finns säkert några härinne* om vilka temperaturer som man bör hålla och inte överskrida under längre körpass. Och tänkte dra upp en fråga som jag redan ställt tidigare och det är om en 5-40 olja tål hög värme sämre emot en 10-60 olja.? Detta med olja är en hel vetenskap och har mycket att lära mig.
// Peter _________________ Peter Nilsson |
||||
|
Tjena..!
Ringde Förenade Bil igår för att kolla vad ett nytt oljefilterhus kostar då man inte kan köpa termostaten lös som Johan och Magnus tidigare har skrivit.. Dom hälsade att det kostade 3080kr.
Jag har i ett par dagar surfat runt på diverse forum världen över och problem med dåliga termostater verkar vara ett vanligt förekommande fel. Termostaten skall öppna vid 82 grader och stänger vid 71 grader vad jag läst mig till men tydligen så öppnar inte termostaten till fullt flöde utan öppnar endast sig lite.. För många som kör endast bana och modifierat en massa och även installerat större oljekylare mm vill inte att termostaten skall hämma flödet och de beställer en produkt som denna för att få maximalt flöde till oljekylaren. http://store.bimmerworld.com/e36e46- Det är ju såklart endast att föredra till bilar som endast går på bana då det såklart kommer att ta längre tid att komma upp i oljetemperatur men då vår är endast ämnad för att användas på bana så verkar det vara ett bra alternativ.. Dock så läste jag i något forum att någon ställde frågan om oljetrycket förändras med denna fullflödesventil då originaltermostaten inte har samma flöde när den är öppen och är mer *halvstängd* gentemot fullflödesventilen..? vad säger panelen om det..? Kanske gör lite skillnad men borde väl inte vara så pass stort att den skulle vara negativt att installera en sådan.. Eller..? // Peter _________________ Peter Nilsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
14062 besök totalt |