| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
WILWOOD
|
1586 besök totalt |
|
På lätta bilar funkar dom bra och är prisvärda. Och ni har ju bara lätta bilar....om ni inte ska ha dom på husbussen..
Är du hemma idag ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Dom smidda Dynalite oken och Powerlite har jag kört en hel del med i lätta bilar. Synnerligen prisvärda, tillräckligt styva och har funkat klanderfritt för mig i åratal.
Dom gamla gjutna Dynalite, som jag inte tror görs längre, var inget vidare. Ett elastiskt ok där beläggens backplate nötte sig in i oket och gjorde att de kärvade. Skitok _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Då hade du nog tappat dom plåtar som beläggen glider på, men sviktar det gör dom. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Dom gamla gjutna hade inte glidplåtarna. Mina hade inte bearbetningarna som höll plåtarna på plats överhuvudtaget, men det kanske fanns variationer på det temat.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Wilwood Superlite IIA 44,5mm kolvar som jag har på min banbil, har gått flera säsonger i BMW cup tidigare och fungerat mycket bra, helt klanderfritt faktiskt. Stagat upp okhalvorna framför beläggen är det enda jag förändrat för mer stabilitet i oket.
Kört 310x32mm skivor, wilwood även dessa, curved vane, fick svarva om dom en gång i början då dom slog sig lite, men sen materialet blivit varmt o omsvarvat har det oxå blivit "dött" och slår sig ej mer. Finns såklart "bättre" bromsok o skivor för dyrare pengar, men för ex.vis clubracing är detta ett fullt tillräcklig ok (och skiva) i effektivitet och nöjdbarhet! Mitt största problem har varit att få upp tempen i bromsarna, slutet av racen har det bitit bäst, sista varvet allre mest! kör väldigt elaka högtempsbelägg, men med värmen kommer oxå bromseffekten då!
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Jag körde tidigare Dynalite ok (gjutna med glidplattor) och dom fungerade bra, prisvärda belägg dessutom.
Inför 2011 köpte jag nya smala Superlite 6-kolvs ok med radiell infästning, dessa har fungerat dåligt. Har haft problem med kärvande kolvar. Plockade isär oket i helgen o då såg dom ut såhär:
Den bruna ytan är någon ytbehandling som släppt, det mesta gick att blåsa bort med tryckluft. Kontaktade Wilwood redan i höstas utan respons, har efter denna upptäckt gjort en försök till så vi får se vart det leder. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
![]() |
Skruva banåkabil
WILWOOD
|
1586 besök totalt |