| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tror ni om min bromskylning,kommer den funka?
|
3680 besök totalt |
|
Hej !! När jag skulle byta belägg så såg jag att alla gummi i oket hade smält eller spruckit av värme Så jag tänkte att jag får snickra ihop lite bromskyl till den.
Detta är mitt resultat! Vad säger ni??? Har jag byggt rätt och det kommer göra nytta, eller är jag helt ute o cyklar?? Slangen går in imellan oket och fjäderbenet och kommer blåsa rakt in i hela smeten,blir ca 1 cm till skivan. Slangen är 54mm grov och kommer leta sig fram till fronten där den får luft. Lämna gärna feedback
och ja...allt är fruktansvärt skitigt och räligt på bilderna, får ha lite överseende på det
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||
|
Exakt så här har jag tänkt å göra med på min då det är ont om utrymme samt massa saker i vägen så jag ansluter mig till din fråga om det kommer fungera ?
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
Ny bild
Här är en bild på lite avstånd,hoppas de hjälper:) slangen kommer ut precis bak oket.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||
|
Som Bäck skrev, in med luft i skivcentrum ger resultat
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Temat væcker otvivelaktigt mitt intresse så jag kastar in en fråga hær om det ær OK..?
Kan man kyla bromsarna for mycket? Eller ær det bara en fordel ju kallare man kan klara att få dom? //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
|
Re:
truckracers sprutar ju vatten rakt på skivor/ok... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
Du kan kyla skivorna för mycket för de belägg du valt, en del belägg vill ha en hel del värme för att fungera. Går ju att lösa genom att byta till troligen billigare belägg... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Det kommer funka grymt bra! In med så mycket luft du kan. Jag gjorde liknande på min nova och kommer ihåg skillnaden. Körde en bandag på sviestad utan kylning och led av varma bromsar. Körde med något blandning mellan gat/ban belägg. Monterade som du gjort ungefär fast med 2st dammsugarslang!
Körde bara nån vecka efter på sviestad med samma typ av belägg och allt strul var borta
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||||
|
Re:
Fast kylningen gör väl ingen större skillnad just vid den hårda/djupa inbromsningen på, säg slutet av rakan på mantorp. Men hjälper till att "tömma" skivan på absorberad värme inför nästa hårda inbromsning. Heatsinken i skivan(massan) behövs fortfarande, mer eller mindre avhängigt effekten i vagnen... _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||
|
Re:
Jo, men det gör klar skillnad om du har 120 graders snitttemp på skivdelen eller 550 grader snitttemp när du ska påbörja inbromsningen. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Tack för alla svar o input, verkar inte vara helt ute o cykla med min lösning så jag provar och ser om det ger bra resultat
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||
|
Tack för svaren och sorry för trådkapningen..
Jag har lite begränsat med plats för slangar och intag så egentligen blir väl inte "överkylning" något problem skulle jag tro.. Men det är väl som med allt annat, man får helt enkelt prova sig fram.
Att byta bort de fina Porterfield-beläggen mot sämre känns inte som den väg jag vill gå. //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3680 besök totalt |