Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad tror ni om min bromskylning,kommer den funka?
3680 besök totalt
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare

Hej !!
När jag skulle byta belägg så såg jag att alla gummi i oket hade smält eller spruckit av värme thumbs down
Så jag tänkte att jag får snickra ihop lite bromskyl till den.
Detta är mitt resultat!
Vad säger ni??? Har jag byggt rätt och det kommer göra nytta, eller är jag helt ute o cyklar??
Slangen går in imellan oket och fjäderbenet och kommer blåsa rakt in i hela smeten,blir ca 1 cm till skivan.
Slangen är 54mm grov och kommer leta sig fram till fronten där den får luft.
Lämna gärna feedback

och ja...allt är fruktansvärt skitigt och räligt på bilderna, får ha lite överseende på det

Citera
Andreas S
Göteborgstrakten
Här sen Aug 2006

Måste erkänna att jag har svårt att se hur du gjort.. Fler bilder från längre avstånd tack Hur ser det ut i fronten?

Göteborg
Här sen Jul 2003

Exakt så här har jag tänkt å göra med på min då det är ont om utrymme samt massa saker i vägen så jag ansluter mig till din fråga om det kommer fungera ?

--VVTS--
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Får man bara ett fritt flöde av kall luft (via slangar från fronten) till skivans centrum
brukar det göra verkan.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Ny bild

Här är en bild på lite avstånd,hoppas de hjälper:) slangen kommer ut precis bak oket.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Som Bäck skrev, in med luft i skivcentrum ger resultat thumbs up Är ju det absolut mest använda och beprövade upplägget. Sen att det finns kylsystem där man kyler oken (vattenklyda ok!) säger mig att oberoende hur man gör så är kylning ett plus thumbs up

Stockholm
Här sen Jan 2011

Temat væcker otvivelaktigt mitt intresse så jag kastar in en fråga hær om det ær OK..?

Kan man kyla bromsarna for mycket?

Eller ær det bara en fordel ju kallare man kan klara att få dom?

//Ricky.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Ricky Berg skrev:
Temat væcker otvivelaktigt mitt intresse så jag kastar in en fråga hær om det ær OK..?

//Ricky.

truckracers sprutar ju vatten rakt på skivor/ok...

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Ricky Berg skrev:

//Ricky.

Du kan kyla skivorna för mycket för de belägg du valt, en del belägg vill ha en hel del värme för att fungera. Går ju att lösa genom att byta till troligen billigare belägg...

Tullinge
Här sen Jul 2005

Det kommer funka grymt bra! In med så mycket luft du kan. Jag gjorde liknande på min nova och kommer ihåg skillnaden. Körde en bandag på sviestad utan kylning och led av varma bromsar. Körde med något blandning mellan gat/ban belägg. Monterade som du gjort ungefär fast med 2st dammsugarslang!
Körde bara nån vecka efter på sviestad med samma typ av belägg och allt strul var borta

Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Ricky Berg skrev:

//Ricky.

Du kan kyla skivorna för mycket för de belägg du valt, en del belägg vill ha en hel del värme för att fungera. Går ju att lösa genom att byta till troligen billigare belägg...

Fast kylningen gör väl ingen större skillnad just vid den hårda/djupa inbromsningen på, säg slutet av rakan på mantorp. Men hjälper till att "tömma" skivan på absorberad värme inför nästa hårda inbromsning. Heatsinken i skivan(massan) behövs fortfarande, mer eller mindre avhängigt effekten i vagnen...

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Suddarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Ricky Berg skrev:

//Ricky.

Fast kylningen gör väl ingen större skillnad just vid den hårda/djupa inbromsningen på, säg slutet av rakan på mantorp. Men hjälper till att "tömma" skivan på absorberad värme inför nästa hårda inbromsning. Heatsinken i skivan(massan) behövs fortfarande, mer eller mindre avhängigt effekten i vagnen...

Jo, men det gör klar skillnad om du har 120 graders snitttemp på skivdelen eller 550 grader snitttemp när du ska påbörja inbromsningen.

Hässleholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Tack för alla svar o input, verkar inte vara helt ute o cykla med min lösning så jag provar och ser om det ger bra resultat

Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Tack för svaren och sorry för trådkapningen..

Jag har lite begränsat med plats för slangar och intag så egentligen blir väl inte "överkylning" något problem skulle jag tro..

Men det är väl som med allt annat, man får helt enkelt prova sig fram.

Att byta bort de fina Porterfield-beläggen mot sämre känns inte som den väg jag vill gå.

//Ricky.

Skruva banåkabil
3680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande