Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 ---inte långt kvar till vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 220, 221, 222, 223   >>
125 besök idag (1125512 totalt)
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 277



DJ skrev:
Det är läge för guldklocka i tråden!

Eller ska vi uppfinna pokalen "Gyllene Pallbocken"?


guldbocken vore väl det givna?


_________________
Jakob Josefsson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1559

Namndispens
Namndispens

NBC2 skrev:
Det är ett antal timmar av mitt liv som är spenderat i denna tråd ....
men det har varit kul och intressant.

Ser fram emot kommande 20 år.



+1

_________________
Johan B
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11445



NBC2 skrev:
Det är ett antal timmar av mitt liv som är spenderat i denna tråd ....
men det har varit kul och intressant.


+1 thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12912


Trådstartare
Haha,
J*klar... Är det 20 år sedan? Himla konstigt, för jag har väl inte blivit 20 år äldre sedan dess?

Köpte bilen 5 oktober, -99 så i höst har jag ägt den i 25 år alltså. Hepp. Det var väl aldrig riktigt planen när jag slantade upp 16500kr för en högljudd och slö Firebird i tre olika sorters svart (så nuvarande lack kan ju ses som en tribute till det skicket).


Kul att det uppskattas! Det har blivit en och annan timme både i garage och framför datorn relaterat till det här projektet. Det är lite begränsat med garagetid i livet just nu tack vare familj, men har det blivit 20 år redan så kan det väl bli 20 år till så länge inte Magnus rycker sladden.


"Guldbocken"
Ett pris till de pallbocksprojekt som färdigställts och registrerats där projekttiden överskrider 8 år. Magnus kan dela ut ett sådant på rejsagalan varje år. Ja, om det finns någon nominerad såklart.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12912


Trådstartare
Vet inte om jag postat det i tråden, men fick i höstas av en slump kontakt med en gammal ägare till bilen. Han ägde den i början av åttiotalet och verkade vara den ägaren som moddade den innan jag köpte den (vitt underrede, cragar-fälgar, hijackers, 400 istället för 350-motor mm.




Det här var alltså någon gång i början/mitten av åttiotalet. Nästa ägare har jag för mig hade den avställd under ett träd i 10-ish år innan den kom till ett nytt hem där den skulle bli racebygge. Fuelcell i bakluckan, stort avgasssytem osv.
Sen är historiken lite oklar fram till slutet på nittiotalet när jag hittade den i Staffanstorp, en vecka efter att körkortet togs. Hann inte köpa den utan säljaren bytte bort bilen som dellikvid till nåt camarorejsbygge. Men efter kontakt med den nye ägaren så fick jag köpa den av honom istället.

Planen var att köra den några somrar och sen väl antagligen köpa något annat. Men några säljförsök (för 35k - vilken flip det hade varit! ) bad jag istället en kompis köpa med sig polyurethanbussningar hem från staterna. Det var ju väldigt tydligt i reklamen i Summitkatalogen att hjulvinklarna behölls under belastning, så rent logiskt måste man ha sådana.

Ja, och på den vägen är det.

Den vita färgen har gissningsvis räddat bilens liv, då den som sagt stod ca 10 år under ett träd på en gräsmatta. Den var gravt rostig på bakstammen och där färgen blästrats bort av hjulsprut osv. Men i övrigt var den rätt fin undertill när väl färgen kommit av. thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12912


Trådstartare
Ska man våga hoppas på att dessa är M10 i gängan till röret (och gärna gängan till kulan också)?
Hade gärna kört tätade bussningar till krängningshämmarna, men måste ha länkhuvuden till knivarna pga deras design.

https://www.bildelaronline24.se/dakatec/15728387?utm_medium=cpc&ut . . . .


"Med M12-adapter" - det måste vara den där lilla brickan med fläns som sitter på gängan på denna bilden



Det borde betyda att gängan på bilden ovan är M10.
Ögonmåttar man denna bilden så verkar ju gängorna in i röret vara samma diameter som de andra? Dvs man borde kunna stoppa ett M10 länkhuvud i röret också
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41819

Forumägare
Forumägare

Hepp!


_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12912


Trådstartare
Mycket godis i den där som sagt. Bra tempo har de haft också, om det nu verkligen bara är två pers som byggt den.

Där är något med chassit som jag inte riktigt blir klok på. Den är ju knappast utsorterad än, men den studsar ju runt något helt galet och det verkar hoppa ordentligt till och med när man växlar den.

Men som sagt, de kommer nog få bra fart på den där med tiden. Den har ju ca 900 hästar mer än min, så den skjuter nog på rätt bra.
Jag missade om de sa något om vikten i videon. Rörram i all ära, men där är mycket prylar i den och jag har för mig det är plåtkaross.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4192



Studsandet ser helt galet ut, där finns det jobb att göra med justering och intrimning.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18734



Janne J skrev:
Studsandet ser helt galet ut, där finns det jobb att göra med justering och intrimning.


Nu är det ju inte direkt en jämn och fin sträcka de kör på men dämparna ser ju inte ens ut som om de har rätt grundtuning. Fy fan vad läskigt det skulle vara att köra den där i fart. Sättet den sätter sig på arslet i fart är säkert inte heller så mysigt för stabiliteten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12912


Trådstartare
Bird is the word!





Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2102



Men vad i hela helvetet? Den ser ju ut som en färdig bil!

Grymt jobbat. Det blev ju fantastiskt fint! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17459



Vad ska du göra nu då? Bilen är ju färdig...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4192



Bra jobbat Jeppsson thumbs up

Nu ser man ju formerna på bilen på ett helt annat sätt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8101



Är det gamla bilder eller är bönderna inte igång med årets odling ännu? Stubben kvar i juni....

Den såg råare ut förut men enfärgat är ju trevligt inför kommande färglager. thumbs up
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2224



Har du hopfällbara pallbockar med kul att se den ute!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12912


Trådstartare
Tack alla!

@Mats: Bönderna är lite snabbare här nere i södern.

Lennart Mäkinen skrev:
Vad ska du göra nu då? Bilen är ju färdig...

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5664



Det är fantastiskt vad man kan göra i photoshop ändå

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 58



Snyggt, Anders!

Lite deppigt att det redan skördas här nere, känns som att sommaren är på väg mot sitt slut. Håller tummarna för en lång och fin säsong för Pontiacen!

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5644



And ersJepp sson skrev:
Tack alla!

@Mats: Bönderna är lite snabbare här nere i södern.

Lennart Mäkinen skrev:
Vad ska du göra nu då? Bilen är ju färdig...


Saknar ju lite eller är du rädd för

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13450



Stiligt!

Du är bra duktig du Anders!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 ---inte långt kvar till vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 220, 221, 222, 223   >>
125 besök idag (1125512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande