Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 219, 220, 221 >> 425 besök senaste veckan (1114887 totalt) |
Det är fan inte kul att retas om du tänker ge igen ... Verkar som om fräsen gör nytta i snickeboa. Fint blir det! _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Jeppson kommer överbelasta Rejsas PM system den dagen Pontiacen går igenom bilprovningen... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Fräsen gör verkligen nytta!
Skulle vilja ha en svarv och en plåtbock också, men platsbristen hindrar mig... Lyxmeckar lite i form av "onödigheter" som vindrutetorkare när man ändå håller på med elsystemet. Fundering; Jag tänkte försöka få intervall-funktionen att fungera, även om själva torkarmotorn inte är avsedd för det. Problemet är att parkeringsläget, när torkararmarna fysiskt sänks ned en bit, sker automatiskt i de båda hastighetslägena. Eftersom det tar en stund, blir det en smula omständigt om torkararmarna skall parkeras varje gång det har gjorts ett intervallsvep. Någon som har idéer/tankar? Torkarmotorn: Plusmatning i mitten. Jorda ena stiftet i ytterkant så går torkarna på högfart (2). Jorda båda stiften så går torkarna på lågfart (1). Bryt jordläget så kör motorn klart sin cykel och parkerar. Spaken: En kabel för matning och sen tre olika kablar för de olika lägena. Tänkte att ett sånt här borde väl funka för själva intervallet? http://www.vehicle-wiring-products.e Om det kommer något ljushuvud som föreslår en annan torkarmotor, så är kravet att den måste ha parkeringsläge. |
||||||||
Jo har har väl lite innestående på dom flesta här vid det här laget _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
PM? Det trodde du ja. Här ska uppas avstannade projekttrådar snarare. Regelbundet tills att projektägaren får krypa till korset och erkänna sitt misslyckande. :shifty: Offentlig smädning är vad jag fått utstå i många år nu, så snart är det dags att ge igen. EDIT: ingen behöver känna sig stressad än. Med nuvarande takt är det ett par, tre år kvar innan åbäket tagit sig igenom bilbekämpningen... |
||||||||
Jo tack och är ju helt problemfritt... Fan va bra det blir. Hur många av dina "privata" kompisar/arbetskolleger kommer förvånat undra "har du en entusiastbil?!" är du är klar? _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||||
oooooooohh..... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
*muttrar* ...tur du inte har någon avstannad projekttråd... *muttrar* Hysteriskt kul fråga faktiskt! har försökt visa för några vänner och bekanta. Några förstår det eftersom de själva håller på, men den stora skaran förstår inte alls. Kommer ihåg när jag visade det för ett gäng som var hemma en kväll. De kunde inte förstå hur jag kunde ha svetsat torpedväggen själv ("Den där plåtytan") - där var ju färg på den. Försökte förklara att jag hade lackat den efteråt, men då hade de svårt och förstå att det var plåt under färgen. Gick inte ens in på att där var andra komponenter också som var ombyggda. Mest skrämmande är att två av dem är (el)ingenjörer. Om okunniga vänner kommer fråga något om den sen, kommer jag nog mest förklara att jag sänkt (väghållning), bytt avgassystem (ljudet) och chippat (prestanda) den. Så får de väl åka med en sväng om de vill. Generellt är det svårt för många och förstå vad "bygga eget" är. Att jag inte köpt en Firebird-byggsats från ett företag. Att man inte köper färdiga komponenter och skruvar ihop. Har man inte jobbat med produktutveckling tror jag det är svårt att förstå hur mycket arbete som det går åt när man börjar från blankt papper. Redan när jag satte igång visste jag att det skulle ta lång tid med tanke på ambition i förhållande till disponibel tid. Sedan dess har jag hela tiden sagt att vännerna inte kommer kalla det för en entusiastbil när den blir klar, utan fyrtioårskris den dagen jag dyker upp i den. Förhoppningsvis hinner jag klart ett par år innan 40, så då är det ju lugnt. |
||||||||
Ac-pumpen skär....remmen hoppar och sliter med sig remmen till oljepumpen Dock så varnar ju laddlampan när det händer _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Nä, vi har elektriska pumpar, så eldar upp generatorn oftast men typ så ja. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||||
Helrätt att köra AC. Enda anledningen att jag själv inte gjort det är brist på kunskap. Idag förstår man Lite bättre och skulle nog överväga det på en kaross bil Som ska gå gata
Om vi nu bortser från att du kanske inte ska göra det, men så många timmar jag har lagt på att bygga kylsystem till motorn. Enbart för att kunna hålla den sval i timlånga köer på gatebil. Men inne i bilen är det minsann inte svalt. Hade man kunnat tillföra bara en gnutta av den svalkande energin till kupén som jag hade det vart värt mycket vid dem tillfällena _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Varför? Jag antar att torkarna skall åka ner och lägga sig nedanför huven, men ligger dom kvar på vindrutan eller åker dom ner på någon plåt/plast? Är dom kvar på vindrutan är det bara en fråga om rörelselängd. Vet inte varför jag ens bryr mig om att ifrågasätta eftersom du ändå redan tänkt på det. Du är förövrigt välkommen att smäda vad det lider... _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Visst skulle du använda nån typ av PDM modul i stället för säkringar och relän? I så fall är det inga bekymmer.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Ja, PDM-box har jag. Men jag är lite oklar på hur den hade kunnat frikoppla parkeringsläget från torkarrörelsen?
I annat fall får jag bara acceptera att torkarna ska parkera varje gång man kör intervalläget. Även om bilen ska vara körbar i regn, känns det kanske inte som största problemet den dagen det inträffar...
Tack! Tyvärr har du ju mest bidragit med konstruktiva grejer och glada tillrop, så du ligger inte i farozonen. De flesta som ligger i farozonen verkar inte hänga här längre. Kanske pga de har tröttnat på sina projekt och hittat någon annan hobby? |
||||||||
Hur fungerar parkerings läget? Går den längre tillbaka än när den bara vänder när torkarna körs?
Hoppas jag inte ligger i farozonen för smädning har inte skrivit så mycket om mitt objekt på ett tag nu (och inte om andras heller). Den är ju nästan färdig eller är den det (min alltså)? den står ju på pallbockar nu! _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||||
Första generationens Honda Legend (86-89 eller om det var 90) har intervall och parkeringsläge (där torkarna stannar uppe på rutan mellan intervallslagen) och intervallen är ställbar i flera steg. Det fanns även en omkopplare så att man kunde ha torkarna uppe på rutan hela tiden, t.ex. vintertid.
Så antingen relä och/eller torkarmotor från en sådan eller så finns motsvarande finess på någon nyare Hondamodell. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||
Fast jag är kvar _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
+1 _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Finns ju en del projekt som hållit på lika länge men som inte är lika nära färdigställande kvar. Bl a mitt egna, ställde av den i Januari 2006, började plocka isär samma sommar... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Det låter som en liten mening sagt i förbifarten utan ont uppsåt näst intill trampat på en del onda tår.....
Sånt här tycker jag är kul....*hämtar popcorn* _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||||
De här använder vi, jäkligt bra. Har iofs inte koll om det går att göra exakt det du vill, med ett separat parkeringsläge, allt annat går att göra iaf. Skulle tro att den PWM-styrda åtminstonde borde få att göra det via en smart PDM programmering. Inte helt gratis som vanligt när det är Bosch Motorsport, men fungerar väldigt bra. Jag kan fråga systemingenjören på chassisidan om du skulle vara seriöst intresserad hur man löser det.
http://www.bosch-motorsport.de/conte _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 219, 220, 221 >> 425 besök senaste veckan (1114887 totalt) |