Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 219, 220, 221   >>
425 besök senaste veckan (1114887 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



And ersJepp sson skrev:

Michael Bäck skrev:
Nu gör du oss oroliga det känns som du kommer bli klar nångång & lämna pallbockarna trygga värld

Många har gjort sig lustiga över projektet under dessa år. Många är det som ska få höra det sen eftersom deras egna byggen har stannat av...

Det är fan inte kul att retas om du tänker ge igen ...


Verkar som om fräsen gör nytta i snickeboa. Fint blir det! thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



2fast4u skrev:
And ersJepp sson skrev:

Michael Bäck skrev:
Nu gör du oss oroliga det känns som du kommer bli klar nångång & lämna pallbockarna trygga värld

Många har gjort sig lustiga över projektet under dessa år. Många är det som ska få höra det sen eftersom deras egna byggen har stannat av...

Det är fan inte kul att retas om du tänker ge igen ...


Verkar som om fräsen gör nytta i snickeboa. Fint blir det! thumbs up


Jeppson kommer överbelasta Rejsas PM system den dagen Pontiacen går igenom bilprovningen...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Fräsen gör verkligen nytta!
Skulle vilja ha en svarv och en plåtbock också, men platsbristen hindrar mig...


Lyxmeckar lite i form av "onödigheter" som vindrutetorkare när man ändå håller på med elsystemet.
Fundering; Jag tänkte försöka få intervall-funktionen att fungera, även om själva torkarmotorn inte är avsedd för det. Problemet är att parkeringsläget, när torkararmarna fysiskt sänks ned en bit, sker automatiskt i de båda hastighetslägena. Eftersom det tar en stund, blir det en smula omständigt om torkararmarna skall parkeras varje gång det har gjorts ett intervallsvep. Någon som har idéer/tankar?



Torkarmotorn:
Plusmatning i mitten. Jorda ena stiftet i ytterkant så går torkarna på högfart (2). Jorda båda stiften så går torkarna på lågfart (1). Bryt jordläget så kör motorn klart sin cykel och parkerar.

Spaken:
En kabel för matning och sen tre olika kablar för de olika lägena.

Tänkte att ett sånt här borde väl funka för själva intervallet?
http://www.vehicle-wiring-products.eu/product.php?xProd=635


Om det kommer något ljushuvud som föreslår en annan torkarmotor, så är kravet att den måste ha parkeringsläge.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mats Karlsson skrev:
2fast4u skrev:
And ersJepp sson skrev:

Michael Bäck skrev:
Nu gör du oss oroliga det känns som du kommer bli klar nångång & lämna pallbockarna trygga värld

Många har gjort sig lustiga över projektet under dessa år. Många är det som ska få höra det sen eftersom deras egna byggen har stannat av...

Det är fan inte kul att retas om du tänker ge igen ...


Verkar som om fräsen gör nytta i snickeboa. Fint blir det! thumbs up


Jeppson kommer överbelasta Rejsas PM system den dagen Pontiacen går igenom bilprovningen...


Jo har har väl lite innestående på dom flesta här vid det här laget

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jeppson kommer överbelasta Rejsas PM system den dagen Pontiacen går igenom bilprovningen...


PM? Det trodde du ja.

Här ska uppas avstannade projekttrådar snarare. Regelbundet tills att projektägaren får krypa till korset och erkänna sitt misslyckande. :shifty:

Offentlig smädning är vad jag fått utstå i många år nu, så snart är det dags att ge igen.

EDIT: ingen behöver känna sig stressad än. Med nuvarande takt är det ett par, tre år kvar innan åbäket tagit sig igenom bilbekämpningen...
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



And ersJepp sson skrev:
Kan alla klasser i Le Mans köra AC, så kan väl jag göra det.
Hellre ringengris, än svettgris.


Jo tack och är ju helt problemfritt...

Fan va bra det blir. Hur många av dina "privata" kompisar/arbetskolleger kommer förvånat undra "har du en entusiastbil?!" är du är klar?

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



McRae skrev:
And ersJepp sson skrev:
Kan alla klasser i Le Mans köra AC, så kan väl jag göra det.
Hellre ringengris, än svettgris.


Jo tack och är ju helt problemfritt...

Fan va bra det blir. Hur många av dina "privata" kompisar/arbetskolleger kommer förvånat undra "har du en entusiastbil?!" är du är klar?


oooooooohh.....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
McRae skrev:
Fan va bra det blir. Hur många av dina "privata" kompisar/arbetskolleger kommer förvånat undra "har du en entusiastbil?!" är du är klar?


*muttrar* ...tur du inte har någon avstannad projekttråd... *muttrar*

Hysteriskt kul fråga faktiskt!
har försökt visa för några vänner och bekanta. Några förstår det eftersom de själva håller på, men den stora skaran förstår inte alls.
Kommer ihåg när jag visade det för ett gäng som var hemma en kväll. De kunde inte förstå hur jag kunde ha svetsat torpedväggen själv ("Den där plåtytan") - där var ju färg på den. Försökte förklara att jag hade lackat den efteråt, men då hade de svårt och förstå att det var plåt under färgen. Gick inte ens in på att där var andra komponenter också som var ombyggda.
Mest skrämmande är att två av dem är (el)ingenjörer.
Om okunniga vänner kommer fråga något om den sen, kommer jag nog mest förklara att jag sänkt (väghållning), bytt avgassystem (ljudet) och chippat (prestanda) den. Så får de väl åka med en sväng om de vill.

Generellt är det svårt för många och förstå vad "bygga eget" är. Att jag inte köpt en Firebird-byggsats från ett företag. Att man inte köper färdiga komponenter och skruvar ihop. Har man inte jobbat med produktutveckling tror jag det är svårt att förstå hur mycket arbete som det går åt när man börjar från blankt papper.

Redan när jag satte igång visste jag att det skulle ta lång tid med tanke på ambition i förhållande till disponibel tid. Sedan dess har jag hela tiden sagt att vännerna inte kommer kalla det för en entusiastbil när den blir klar, utan fyrtioårskris den dagen jag dyker upp i den.
Förhoppningsvis hinner jag klart ett par år innan 40, så då är det ju lugnt.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



McRae skrev:
And ersJepp sson skrev:
Kan alla klasser i Le Mans köra AC, så kan väl jag göra det.
Hellre ringengris, än svettgris.


Jo tack och är ju helt problemfritt...

Ac-pumpen skär....remmen hoppar och sliter med sig remmen till oljepumpen
Dock så varnar ju laddlampan när det händer

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



super7 skrev:

Ac-pumpen skär....remmen hoppar och sliter med sig remmen till oljepumpen
Dock så varnar ju laddlampan när det händer


Nä, vi har elektriska pumpar, så eldar upp generatorn oftast men typ så ja.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Helrätt att köra AC. Enda anledningen att jag själv inte gjort det är brist på kunskap. Idag förstår man Lite bättre och skulle nog överväga det på en kaross bil Som ska gå gata
Om vi nu bortser från att du kanske inte ska göra det, men så många timmar jag har lagt på att bygga kylsystem till motorn. Enbart för att kunna hålla den sval i timlånga köer på gatebil. Men inne i bilen är det minsann inte svalt. Hade man kunnat tillföra bara en gnutta av den svalkande energin till kupén som jag hade det vart värt mycket vid dem tillfällena

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:

Om det kommer något ljushuvud som föreslår en annan torkarmotor, så är kravet att den måste ha parkeringsläge.


Varför? Jag antar att torkarna skall åka ner och lägga sig nedanför huven, men ligger dom kvar på vindrutan eller åker dom ner på någon plåt/plast? Är dom kvar på vindrutan är det bara en fråga om rörelselängd. Vet inte varför jag ens bryr mig om att ifrågasätta eftersom du ändå redan tänkt på det.

Du är förövrigt välkommen att smäda vad det lider...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



And ersJepp sson skrev:
Lyxmeckar lite i form av "onödigheter" som vindrutetorkare när man ändå håller på med elsystemet.
Fundering; Jag tänkte försöka få intervall-funktionen att fungera, även om själva torkarmotorn inte är avsedd för det. Problemet är att parkeringsläget, när torkararmarna fysiskt sänks ned en bit, sker automatiskt i de båda hastighetslägena. Eftersom det tar en stund, blir det en smula omständigt om torkararmarna skall parkeras varje gång det har gjorts ett intervallsvep. Någon som har idéer/tankar?

Visst skulle du använda nån typ av PDM modul i stället för säkringar och relän?
I så fall är det inga bekymmer.... thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Ja, PDM-box har jag. Men jag är lite oklar på hur den hade kunnat frikoppla parkeringsläget från torkarrörelsen?

I annat fall får jag bara acceptera att torkarna ska parkera varje gång man kör intervalläget. Även om bilen ska vara körbar i regn, känns det kanske inte som största problemet den dagen det inträffar...

Klingan75 skrev:
Du är förövrigt välkommen att smäda vad det lider...

Tack! Tyvärr har du ju mest bidragit med konstruktiva grejer och glada tillrop, så du ligger inte i farozonen. De flesta som ligger i farozonen verkar inte hänga här längre. Kanske pga de har tröttnat på sina projekt och hittat någon annan hobby?
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Hur fungerar parkerings läget? Går den längre tillbaka än när den bara vänder när torkarna körs?

Hoppas jag inte ligger i farozonen för smädning har inte skrivit så mycket om mitt objekt på ett tag nu (och inte om andras heller). Den är ju nästan färdig eller är den det (min alltså)? den står ju på pallbockar nu!

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Första generationens Honda Legend (86-89 eller om det var 90) har intervall och parkeringsläge (där torkarna stannar uppe på rutan mellan intervallslagen) och intervallen är ställbar i flera steg. Det fanns även en omkopplare så att man kunde ha torkarna uppe på rutan hela tiden, t.ex. vintertid.

Så antingen relä och/eller torkarmotor från en sådan eller så finns motsvarande finess på någon nyare Hondamodell.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



And ersJepp sson skrev:
De flesta som ligger i farozonen verkar inte hänga här längre. Kanske pga de har tröttnat på sina projekt och hittat någon annan hobby?


Fast jag är kvar

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



964rs skrev:
And ersJepp sson skrev:
De flesta som ligger i farozonen verkar inte hänga här längre. Kanske pga de har tröttnat på sina projekt och hittat någon annan hobby?


Fast jag är kvar

+1

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



And ersJepp sson skrev:

Michael Bäck skrev:
Nu gör du oss oroliga det känns som du kommer bli klar nångång & lämna pallbockarna trygga värld

Många har gjort sig lustiga över projektet under dessa år. Många är det som ska få höra det sen eftersom deras egna byggen har stannat av...


Finns ju en del projekt som hållit på lika länge men som inte är lika nära färdigställande kvar. Bl a mitt egna, ställde av den i Januari 2006, började plocka isär samma sommar...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det låter som en liten mening sagt i förbifarten utan ont uppsåt näst intill trampat på en del onda tår.....
Sånt här tycker jag är kul....*hämtar popcorn*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



De här använder vi, jäkligt bra. Har iofs inte koll om det går att göra exakt det du vill, med ett separat parkeringsläge, allt annat går att göra iaf. Skulle tro att den PWM-styrda åtminstonde borde få att göra det via en smart PDM programmering. Inte helt gratis som vanligt när det är Bosch Motorsport, men fungerar väldigt bra. Jag kan fråga systemingenjören på chassisidan om du skulle vara seriöst intresserad hur man löser det.

http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Products/900720204068 . . . .

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 219, 220, 221   >>
425 besök senaste veckan (1114887 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande