Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 218, 219, 220, 221   >>
75 besök idag (1114960 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jättefint jobb!!! Imponerande bitar! thumbs up thumbs up thumbs up

Blir spännande att följa när du får prova ut bilen nästa säsong!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 458



And ersJepp sson skrev:
Bilar bygger inte sig själva.


Andreas Millbro skrev:
Riktigt snygga hub stands thumbs up

Angående krängaren så finns det en graf på hur styvheten ändras som funktion av vinkel i Porsche 991 Cup manualen på sidan 142. Händer ganska lite upp till 45 graders vinkel.

https://www.carreracup.com.au/wp-content/uploads/2017/02/2015-991-Cup_ . . . .

Du får väl fram nått liknande när du kör FEM på krängaren. Risken med bara en kniv är att du får ganska litet justerings intervall och det beror såklart på hur styv den övriga krängaren är men du har justering både fram och bak. Är krängaren ganska mjuk blir justerings intervallet på kniven extremt litet. Bra att tänka på är att kniven kommer böja sig i sidled så att det finns frigång.

Kommer bli skitbra det där.


Sid 142 och däromkring var mestadels sprängskisser på hjulupphängningar. Inga kurvor.


Fem ger en tabell med vinkel resp deformation. Nu är det ju CAD, så där är lasten exakt applicerad och kniven deformeras i exakt den vinkeln som lasten är applicerad. I verkligheten blir det, som du skriver, något annat. Men allt är ju relativt.
Det ska i teorin räcka med en kniv. Fjäderkonstanden i horisontellt resp vertikalt läge är mer än jag behöver för att matcha nuvarande fjädrar, men det här blir att testa i sommar som sagt. Resten av krängningshämmaren kostar inte många kronor, så det är lätt att bygga nya om det här skulle bli fel. Det som stör mig lite är den akademiska utformningen på sellholmknivarna, och ett tag var vi (jag och fuling) inne på om det skulle tillverkas egna knivar också för att få en mjukare övergång från max till min fjäderkonstant. Men jag insåg att jag var tvungen att begränsa mig lite - så det finns genvägar till den perfekta setupen.
Är ganska sugen på att gå loss på det här nu direkt faktiskt, men plåtjobb i form av framskärmar och innerskärmar har som sagt högre prio nu när det är vintersäsong.


Här är ett exempel från en GT3'a. Jag har sådana knivar om det är något du undrar över, med dimensioner eller så.



Men annars, förr i tiden innan vi fick snajdiga diagram från fabriken så brukade vi ganska enkelt mäta kraften i de olika positionerna, kanske lättare än att FEM-beräkna det? Lyft ena sidan av bilen, ta av hjulet och droplinken till krängaren, ställ en flaskdomkraft på en våg rakt under knivänden och börja lyft, gör en graf med kilo/mm vid det olika positionerna.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



McRae skrev:
And ersJepp sson skrev:
Bilar bygger inte sig själva.


Andreas Millbro skrev:
Riktigt snygga hub stands thumbs up

Angående krängaren så finns det en graf på hur styvheten ändras som funktion av vinkel i Porsche 991 Cup manualen på sidan 142. Händer ganska lite upp till 45 graders vinkel.

https://www.carreracup.com.au/wp-content/uploads/2017/02/2015-991-Cup_ . . . .

Du får väl fram nått liknande när du kör FEM på krängaren. Risken med bara en kniv är att du får ganska litet justerings intervall och det beror såklart på hur styv den övriga krängaren är men du har justering både fram och bak. Är krängaren ganska mjuk blir justerings intervallet på kniven extremt litet. Bra att tänka på är att kniven kommer böja sig i sidled så att det finns frigång.

Kommer bli skitbra det där.


Sid 142 och däromkring var mestadels sprängskisser på hjulupphängningar. Inga kurvor.


Fem ger en tabell med vinkel resp deformation. Nu är det ju CAD, så där är lasten exakt applicerad och kniven deformeras i exakt den vinkeln som lasten är applicerad. I verkligheten blir det, som du skriver, något annat. Men allt är ju relativt.
Det ska i teorin räcka med en kniv. Fjäderkonstanden i horisontellt resp vertikalt läge är mer än jag behöver för att matcha nuvarande fjädrar, men det här blir att testa i sommar som sagt. Resten av krängningshämmaren kostar inte många kronor, så det är lätt att bygga nya om det här skulle bli fel. Det som stör mig lite är den akademiska utformningen på sellholmknivarna, och ett tag var vi (jag och fuling) inne på om det skulle tillverkas egna knivar också för att få en mjukare övergång från max till min fjäderkonstant. Men jag insåg att jag var tvungen att begränsa mig lite - så det finns genvägar till den perfekta setupen.
Är ganska sugen på att gå loss på det här nu direkt faktiskt, men plåtjobb i form av framskärmar och innerskärmar har som sagt högre prio nu när det är vintersäsong.


Här är ett exempel från en GT3'a. Jag har sådana knivar om det är något du undrar över, med dimensioner eller så.



Men annars, förr i tiden innan vi fick snajdiga diagram från fabriken så brukade vi ganska enkelt mäta kraften i de olika positionerna, kanske lättare än att FEM-beräkna det? Lyft ena sidan av bilen, ta av hjulet och droplinken till krängaren, ställ en flaskdomkraft på en våg rakt under knivänden och börja lyft, gör en graf med kilo/mm vid det olika positionerna.


Tycker jag hittar den på sidan 143 under sektionen om front anti roll bar.



Mäta är ju annars en bra ide. Eller köra FEM. Kommer nog vara ungefär samma utseende. Man bör nog ha ett justerintervall på iaf 20N/mm. Kommer iaf att hända ganska lite 0-30 grader men sen händer det mycket mer. Men så länge rätt balans i bilen hamnar inom intervallet så är det ju lugnt. Men det lönar sig att räkna ut vilken dimension man ska ha på röret för att få ett bra justerintervall. Jag har en rör som känns onödigt grovt för att få rätt justerintervall på kniven. Kör man ett 10mm rör kan man nästan lika gärna strunta i kniven då styvheten på krängaren kommer vara beroende av vridning på röret.

Men Anders löser ju detta på ett bra sätt. Tycker mig ana ett fäste till krängaren som ser ut att vara typ 35mm så det blir nog bra. Ser ut som Sellholms grejer.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Såja, fixat ramar att ställa vågarna på. Därefter mättes de in med vattenpass och laser så att alla står i samma plan, samt är horisontella.


Adaptrar. Tänkte egentligen svarva dem, men det är ju så mycket bekvämare att rita upp dem och göra ett cam-program. Urfrästa på insidan för lite frigång, men annars ganska basic.


Sen var det att hålla andan och sänka ner bilen på hubstandsen. Lite spännande eftersom jag sänker från sidorna - finns ju inte plats framför och bakom, och hubstandsen rullar lättare än vad domkraften gör. Men det gick bra till slut. CW och rideheight är helt bananas, men fjädrarna skall ju bytas så det gör inget.


Dock kryssmättes bilen eftersom jag var inställd på att behöva justera lite så att hjulen står i vars ett hörn. Men jag hade tydligen gjort något rätt under bygget för hjulbasen är exakt på samma millimeter på båda sidorna, och kryssmätningen avslöjade 1mm skillnad mellan höger och vänster. Så det är helt ok som det är.
Lite störigt ändå med tanke på OCDn - undrar hur jag ska justera ner det så att diffen är mindre än 0.5mm
Kanske ska skruva ett kvarts varv på panhardstaget ändå




Här näst blir det fjäderbyte och rideheight. Sen blir det camber och därefter CW. Bild på gamla resp nya bakfjädrar. De gamla var på 205lbs/in och nya är på 575lbs/in. Dessutom längre för att inte fjädern skall bottna innan bumpstoppet har gjort så. Lär väl bli viss skillnad.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



And ersJepp sson skrev:
Såja, fixat ramar att ställa PALLBOCKARNA på. Därefter mättes de in med vattenpass och laser så att alla står i samma plan, samt är horisontella.

Här är det seriöst...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Allt som behövs nu är att dina hubstands har 5*114,3 delning också, fixar du det så tar jag med kaffebröd och kommer ner till våren

Väldigt snyggt gjort, ska bli kul att följa när du justerar in alltsammans thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



1445kg med hub stands alltså som troligen är lättare än fälg och däck. Dock lätt att lägga till då det går enkelt att väga fälg och däck separat.

Antar att du har viktat bilen med vikter i förarsätet för att simulera förare i övre normallängd och rimlig känd mängd bränsle för bankörning . Plastdunkar med sand funkar ju fint att vikta med, mindre bra i bränsletanken.

Måste vara forumets snyggaste utrustning för hjulinställning i garaget

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Den väger på kilot 1500 med full tank (100L) men utan förare. 1588 med förare också.
Finns en bantningslista som tar den ner till 1250kg ungefär, men det får påbörjas nästa vinter istället.

Har inte hunnit vikta upp på bilden. Var inne på att ta några säckar matjord som låg bakom garaget, men nu har det regnat och frusit så det är inte att tänka på. Så jakten på 85kg ballast fortsätter...
En rejäl vattentät 100L-säck med skruvkork hade varit perfekt att sätta i förarsätet. Något som iaf inte tar plats när det inte används hade varit en bra lösning. Dunkar tenderar att ta rätt mycket plats även när de är tomma.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
super7 skrev:
Här är det seriöst...

Förarträning hade nog varit mer seriöst... Känns som att det kommer vara begränsande faktorn under många år.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Åk hämta isgrus gratis hos din kommun och fyll i dubbla sopsäckar så bör det funka att stapla i sätet.

När du är klar kan du ställa ut säckarna och sedan jämna ut gräsmattan med det till våren.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Alltså har du ingen polare som kan sitta i bilen när du skruvar?

Ge snubben öl och laptopp med film så har han ju kvällen räddad.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Nikel skrev:
Alltså har du ingen polare som kan sitta i bilen när du skruvar?

Ge snubben öl och laptopp med film så har han ju kvällen räddad.


Du, nu pratar vi repeterbarhet här... Om kompisen ska sitta och dricka öl i bilen varenda gång jag ska cornerweighta så kommer han ju öka i vikt över tid.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



And ersJepp sson skrev:
Nikel skrev:
Alltså har du ingen polare som kan sitta i bilen när du skruvar?

Ge snubben öl och laptopp med film så har han ju kvällen räddad.


Du, nu pratar vi repeterbarhet här... Om kompisen ska sitta och dricka öl i bilen varenda gång jag ska cornerweighta så kommer han ju öka i vikt över tid.

Du får väl låta honom kissa mellan gångerna

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Jaha .... så bilen är tillbaka på pallbockar igen
Visst är dom snyggare än förut, men ändå pallbockar

Snuggt jobbat, hoppas vi får åka och äta mera glass thumbs up

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



And ersJepp sson skrev:
Den väger på kilot 1500 med full tank (100L) men utan förare. 1588 med förare också.
Finns en bantningslista som tar den ner till 1250kg ungefär, men det får påbörjas nästa vinter istället.


250 kg lättning när bilen redan saknar inredning och har plastfront? Låter mycke..?

Dörrarna var ju tunga, säkert huven med men var ska du hitta resten? Nyfiken

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Cassius skrev:
And ersJepp sson skrev:
Den väger på kilot 1500 med full tank (100L) men utan förare. 1588 med förare också.
Finns en bantningslista som tar den ner till 1250kg ungefär, men det får påbörjas nästa vinter istället.


250 kg lättning när bilen redan saknar inredning och har plastfront? Låter mycke..?

Dörrarna var ju tunga, säkert huven med men var ska du hitta resten? Nyfiken

Ta bort passagerarsätena, och då naturligtvis passagerarna också?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Min gissning... kul... mycket kul... ännu mer kul.... massor av kulfiber.

kuliga skärmar, huv, bagagelucka, tak... Allt som kan göras kul.

_________________
Magnus Falk
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



And ersJepp sson skrev:
super7 skrev:
Här är det seriöst...

Förarträning hade nog varit mer seriöst... Känns som att det kommer vara begränsande faktorn under många år.

Ja det går ju inte att skylla på bilen när det går långsamt då

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Cassius skrev:
And ersJepp sson skrev:
Den väger på kilot 1500 med full tank (100L) men utan förare. 1588 med förare också.
Finns en bantningslista som tar den ner till 1250kg ungefär, men det får påbörjas nästa vinter istället.


250 kg lättning när bilen redan saknar inredning och har plastfront? Låter mycke..?

Dörrarna var ju tunga, säkert huven med men var ska du hitta resten? Nyfiken


Det är ju motorbyte på gång.

Pontiac 400: 300kg
Toyota 1kr-fe: 69kg
Viktbesparing: 231kg

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



patrikh skrev:
Cassius skrev:
And ersJepp sson skrev:
Den väger på kilot 1500 med full tank (100L) men utan förare. 1588 med förare också.
Finns en bantningslista som tar den ner till 1250kg ungefär, men det får påbörjas nästa vinter istället.


250 kg lättning när bilen redan saknar inredning och har plastfront? Låter mycke..?

Dörrarna var ju tunga, säkert huven med men var ska du hitta resten? Nyfiken


Det är ju motorbyte på gång.

Pontiac 400: 300kg
Toyota 1kr-fe: 69kg
Viktbesparing: 231kg

Oväntat, men siffrorna talar för att du har rätt. Go nippon go thumbs up


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

400+ hp
109kg?
Toyota G16E-GTS



Skulle passa lika sjukt dåligt men med lite pulver iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 218, 219, 220, 221   >>
75 besök idag (1114960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande