| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
1-fas eller 3-fas för TIG?
|
5 besök senaste veckan (3352 totalt) |
|
Allt har med effektuttaget att göra.
En 230mig/mag vs en 380mig/mag av samma kapacitet är samma sak om man lägger samma pengar. Samma med mma/tig. Lägger du samma pengar som du skulle lagt på en 380v så får du en bra maskin. Spänningen gör ingen som helst skillnad. |
|
Skönt med enfas-svets.. man kan koppla in den i vilken stickkontakt som helst i huset/garaget samt kan köra med vanlig skarvsladd till den också... dvs man flyttar svetsen till jobbet istället för tvärtom som det gärna blir med trefas hemma.
Visst med långa skarvsladdar märker man att det blir lite mer svårsvetsat pga spänningsfall, men det är inte många gånger jag har behövt flytta jobbet/svetsen till nära elkontakten pga spänningsproblem _________________ Mats Andersen |
|
det där med 1-fas eller 3-fas gällde bara förr när det var transformatorer nu med invertersvetsar går de lika fint båda två. Beror bara på hur kraftig maskin man behöver så räcker enfasen bara upp till en viss gräns sen måste man gå över till 3-fas. Verkar vara en brytpunkt kring 180-200amp innan de blir 3-fas.
|
|
jag köpte en 1-fas/200AMP för några år sedan & svetsar i svartstål, rostfritt & även aluminium med denna. Testade att svetsa så tjockt som 8-10mm aluminium-fläns & det har funkar bra.
Jag har dessutom ingen fotpedal, men börjar på lite lägre styrka & vrider upp 5-10A om det är för klen smälta Det funkar
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
![]() |
Skruva banåkabil
1-fas eller 3-fas för TIG?
|
5 besök senaste veckan (3352 totalt) |