Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
4800 besök totalt |
Kunde gått mycket värre:
http://www.youtube.com/watch?v=kxSZg _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||
Otäckt indeed.
Men samtidigt måste man ju i ärlighetens namn tillstå att flera saker är indikatorer på att det här rör sig i farans riktning. Han sitter och skriker ut "toppfart" på rakan, skriker att han inte har några bromsar kvar (men kör likväl vidare) känner att det luktar gas (men kör likväl vidare). _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag tycker det är otäckt att det tog sån tid innan personalen bestämde sig för att knäcka rutan. Tänk om han hade suttit där med en hjärtinfarkt istället för "bara" en förgiftning..
Om någon hittar mig tupplura efter banan har ni min tillåtelse att slå sönder vilka rutor som helst! ![]() _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||
Nu var man ju inte där, men ja, de reagerade åt h-e för sakta ser det ut som. Även efter de hade kommit in i bilen så var de inga Carl-Lewis precis. De borde ha förstått att det var allvarligt när de inte fick kontakt med honom. Men men, tur att han fick hjälp och klarade sig ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Klart olustigt att sitta och se klippet och veta vad som ska hända men inte kunna göra något åt det.
![]() Angående hans beteende så har jag svårt att se kopplingen mellan att han ropar ut toppfarten för sig själv och säger att han inte har några bromsar (eller kör med ena handen på växelspaken hela tiden för den delen) och det som hände. Visst, nybörjar-/omoget beteende och så men sådana handlingar orsakar inte koloxidförgiftning. Att situationen uppstod berodde ju på kombinationen otätt mellan motorrum och kupé och att kupéfläkten slutade fungera och förvärrades av den automatiska dörrlåsfunktionen. Han säger att det luktar "gas" på engelska, d.v.s. bensin, men det står i overlaytexten att det bara luktade en kort stund (Notera: editerat från "några sekunder", kom på att det var klippt i filmen). Hade jag känt bensinlukt under så kort tid så hade jag i första hand trott att det kom från någon annan bil och snarare börjat hålla utkik efter bensinspill på banan. Så fort vänjer sig ju inte luktsinnet så sannolikheten att man har ett pågående läckage i den egna bilen är inte så stor om det bara luktar för ett ögonblick. Sedan är det svårt att säga om man själv hade reagerat över att kupéfläkten stannade. Om det är varmt ute märks det snabbt på att det blir ännu varmare inne i bilen (även om man inte har AC) och är det regnigt lär man märka om det börjar bli imma på framrutan men frågan är om man märker det i tid, särskilt om det är torrt men inte så varmt ute. Det räckte ju med ungefär ett varv eller c:a två minuter i detta fallet från att kupéfläkten stannade tills han började bli påverkad av syrebristen. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Nu har jag fått ett argument till varför 2-taktsmotorer är överlägsna. Där är det svårt att inte bli varse om avgaserna tar fel väg...
![]() Tur att det gick bra för vår finländske vän. Snyggt också av honom att lägga ut filmen, så att vi andra kan lära oss något av andras olycka. ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Jag får direkta rysningar utav att brandteamet är så oförlåtligt oeffektiva och inte ingriper i situationen förrens evigheter senare.
Jag personligen hade pangat rutan inom 30sek om jag inte fått kontakt med honom. Man får ha i bakhuvudet att killen har oregelbunden andning, krampningar i ögon, händer och är lite överviktig. Hade nu detta varit ett hjärtstopp i verkliga fallet så hade denna kille vart troligen död även om de nu hade hjärtstartare JUST av den anledningen att de ingriper såpass oeffektivt och sent. Vill gärna att alla ska tänka på om att ni hamnar i denna situation så smäll hellre en ruta för snabbt än att riskera liv. ![]() _________________ Erik Arrhenius 0737266822 |
||||
Hur pass utbildad är brandmännen på en racerrbana? Det vet jag inget om, men jag har gått flaggvaktskurs och den utbildning man får som flaggvakt handlar alldeles för lite om första hjälpen. Eftersom man som flaggvakt är man förste man på plats vid en incident, borde kunskapen vara större. Man får en brandsläckare till sin postering och så är det bra med det. på STCC förra året visste inte skrämmande många av funktionärerna var huvudströmbrytaren på bilen satt eller hur symbolen såg ut. Det blev en genomgång efter en incident när huvudströmmen rutinmässigt skulle slås av inför en bogsering och funktionärerna inte visste hur man gjorde.
Att funktionärerna i filmen inte agerar snabbare förvånar min inte ett minsta,tyvärr... _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
SHIT, snacka om dåliga rutiner.
Dessa brandmän ska väl vara "riktiga" brandmän!? Då ska de ha stora kunskaper inom hlr och diverse. Annars ser jag ju en STORT hål säkerheten. Att man som flaggvakt inte heller får proper utbildning är också skamligt! De är de som är först på plats, kan inte de stänga av en bil eller har kunskap inom hlr så kan liv väldigt snabbt gå förlorade. Samma sak som att det borde vara obligatoriskt på varje bana att det ska finnas hjärtstartare tillgängligt för allmänheten. Eftersom jag antar att ambulans har den utrustningen även fast deras bilar är gamla. Njae, känns som om det finns riktigt stora säkerthetshål i det hela. ![]() _________________ Erik Arrhenius 0737266822 |
||||
Alla stora olyckor (typ Titanic) innehåller de påpekade elementen. Dvs att det är inte bara en enda omständighet som ställer till det. Istället är det en lååång rad av småsaker som fortlöpande skiter sig och i slutändan ger ett katastrofalt resultat. Det är bara att analysera lite så inser man att detta (eller ett annat) problem låg spikrakt i farans riktning. ![]() Sedan måste jag hålla med många andra om att det tar katastrofalt lång tid innan personalen vågar smälla en jävla ruta för att säkerställa att killen är ok. ![]() Det är lite som om brandkåren skulle stå ute på gatan (trots att det ryker ur taknocken) och tveka på om man vill ringa på och kolla om det brinner med risk för att man väcker någon... Just denna (i modern tid nyvunna) omförmåga att inse att det skitit sig är är föv killer #2 (efter att en lång räcka saker skitit sig på raken). Fler människor dör i krissituationer pga av - omförmågan att inse att det är fara å färde - än det gör sammanlagt pga av brand, drunkning, förgiftning, krockvåld m.m. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
|
||||
Utbildning av funktionärer har under många år varit något som släpat efter, tyvärr. Ambitionen finns säkert hos både förbund och klubbar, men den krassa verkligheten innebär något annat.
De flesta klubbar har idag svårt att få funktionärer öht till sina evenemang, outbildade eller inte. Det blir många "mekens-kompis- brorsa" som löser bemanningen enligt banlicensen. Inte sällan har posteringen i bästa fall en person med viss erfarenhet, medan övriga kanske för första gången är innanför staketen runt banan. Synen varierar givetvis mellan klubbar och tävlingar. En del är mycket bra, andra har stor förbättringspotential. Men det handlar alltid om intresse, engagemang och kompetens. Vid flera tillfällen har jag under mina 43 år i bilsporten, i motsats till diskussionen sett funktionärer agera mycket snabbt och föredömligt i mycket allvarliga situationer. Där har deras snabba agerande sparat både människoliv och kostnader för i onödan förstörda bilar. Men det är ju så att det är lägstanivån som måste höjas, men glöm inte att ge kredit till de som på frivillig basis, utan annan betalning än nöjet och lite käk ser till att ni kan låtsar vara racerförare en och annan helg. (Hur många av er som tycker brukar jobba som funktionärer f.ö, när ni inte kör själva?) Någon tyckte brandmännen skulle vara heltidsbrandmän vid en trackday? Ja det vore ju kanon, men folk gnäller ju redan med frivilla insatser över vad det kostar att köra ett race eller trackday. You get what you pay fcr.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Haft lite problem med avgaser (luktar ammoniak) i kupén om jag har rutan nere (sugs upp genom diverse genomföringarna i bilen antagligen) då avgasröret för tillfället slutar precis vid bakvagnen.
Kommer nog fixa detta illa kvickt nu. _________________ BMW M2 -18 Audi A3 Cab -18 VW Up! -12 |
||||
Jisses, banpersonalen måste ju stå där i flera minuter och försöka få kontakt.
Tröga människor ![]() |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
4800 besök totalt |