Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Autotune Gemini
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (25342 totalt)
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
Det är väl dags att man presenterar vad man hittar på i garaget och man kanske kan få några tips från andra.

Jag har alltid varit intresserad av små bilar med mycket fartkänsla och till slut fastnade jag för en liten kitcar vid namnet Gemini en 650-700 kg tung?! bil med en b230f på 115 hk.
Hösten 2011 drog jag och en kompis ner och körde upp den 180 mil.

Lite spec:

Motor: B230f
Vxl: M47
Bakaxel: Volvo 240 fyrlänk panardstag
Bromsar: Porsche 968 fram volvo bak.
Framvagn:Dubbla A armar Ford Eskort kuggstång 2.2 ratt varv, Tanus spindlar, Honda CBR 600 RR stötdämpare med 85N/mm fjädrar.
Stolar : Tillet kolfiber


Här är lite bilder hur den såg ut när jag hämtade den:




Långfärdsstolarna! 180 mils körning, inga problem!






_________________
Niklas Mannberg
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
Bland det första jag gjorde var att byta den torsendiff som följde med. En Eaton truetrack.
Blev en grym skillnad.

Man kan alltid leka lite mer.

Fotat av aero_ här på Rejsa

_________________
Niklas Mannberg
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Så trevligt!!!

Den gillar jag.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
Förra helgen var jag till Fällfors där Raceinorr arrangerade konbana.
Vilken dag det var. Måste framföra ett stort tack till arrangörerna.

Rookie som man är körde man ju järnet första varvet och med ett x antal småläskiga kasst och svårt att hålla mig för skratt tog jag det lite lugnare. Men med alltför lite rutin så hade jag svårt att ta det lungt hela varvet. Det var egentligen bara ett varv som jag kunde vara nöjd med. Som jag sen fick se att jag fick 1.09.8.

Sista varvet jag körde tog jag en kurva lite dåligt och då tänkte jag testa lite drifting när det liks var kört det varvet. Och då när jag snurrade runt hörde jag att bilen suckade in och sen gick bra en stund och sen dog.
Jag försökte starta igång den. Motorn drog runt men verkade inte få bränsle.
Märkte sen att ett stift från tändningslåset som gick till bränslepumpen hade lossnat.
Det slutade med att jag fick tjuvstarta igång den och köra hem i regnet. Men med tillräcklig hastighet så lyckades jag köra 12 mil hem utan att bli mer än fuktig.

Annars när det gäller bilen så är jag imponerad hur pigg och stark den känns runt en konbana och att effekten inte är så dum ändå. Men väghållningsmässigt tycker jag den känns stabil tills den börjar kasta och då går det snabbt. Mina bakdäck är inte dom bästa och kan tänkas göra en del.
Efter den här dagen känner jag man lärt sig känna sin bil lite mer och vad som kan förbättras.
Jag har några punkter som jag har tänkt fixa i obestämd framtid.

#R-däck. Jag tycker mina var väldigt halkiga i lördags.
# Hårdare fjädrar bak. Vill tro att den är lite för mjuk bak och därför känns överstyrd.

Men mer konbana blir det definitivt och känns ju kul att jag ändå var med däruppe och tampades än om jag har några kg till min fördel.

_________________
Niklas Mannberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

mannberg skrev:

# Hårdare fjädrar bak. Vill tro att den är lite för mjuk bak och därför känns överstyrd.


Ehh, läs tredje kolumnen https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp Ännu hårdare känns som en tveksam väg om det redan överstyr.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
P.P. skrev:
mannberg skrev:

# Hårdare fjädrar bak. Vill tro att den är lite för mjuk bak och därför känns överstyrd.


Ehh, läs tredje kolumnen https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp Ännu hårdare känns som en tveksam väg om det redan överstyr.


Ah, där är tabellen jag letade efter.
Sant. Då får jag nog testa byta däck först och se om det blir nån skillnad och känna mig för mera! tackar

_________________
Niklas Mannberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



En sån där vill ju jag också ha...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Lennart Mäkinen skrev:
En sån där vill ju jag också ha...


Jag med! Ball! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Mats Th skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
En sån där vill ju jag också ha...


Jag med! Ball! thumbs up


+1

Jättesöt häftig sportbil

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108



Hej Niklas..

Tror att du ska satsa på att få till en cornerweight, när jag körde bilen så upplevde jag att jag kunde ligga på hårdare och att den var lättare att förutsäga med två i bilen. Dock hade ju jag aldrig eton diffen monterad.

Mvh Niklas Ellström

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108



Måste bara säga att jag saknar den...

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lite lek på "Ebbenjärka" ser jag

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
925T skrev:
Hej Niklas..

Tror att du ska satsa på att få till en cornerweight, när jag körde bilen så upplevde jag att jag kunde ligga på hårdare och att den var lättare att förutsäga med två i bilen. Dock hade ju jag aldrig eton diffen monterad.

Mvh Niklas Ellström


Okej, kan stämma. jag behöver lite mer konbanekörningar för att få känna efter lite mer. Jag lurar på att en krängare skulle kunna göra susen också.

Jag förstår att du saknar den, den är grym! =)

_________________
Niklas Mannberg
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
Dignell skrev:
Lite lek på "Ebbenjärka" ser jag


eh, nu hängde jag inte med?! =)

_________________
Niklas Mannberg
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
Roligt att ni gillar den =) Den bjuder på mycket körglädje.

I vår har den fått en ny lack. En utomhuslackad mattsvart. Med mina mål så blev det bra. Klart att det inte är någon utställningslack men en riktig racelack.
Har gjort formen rundare bak på bilen och tog bort den speciella utbyggnaden för nummerskylt belysningen.
Sen blev den lite rejsig med stripes och rejscirklar. Men med stripesen blev jag inte så nöjd med, svårt att få det bra, blir nog kanske att lacka ett par istället.

Så idag ser den ut så här:






_________________
Niklas Mannberg
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

mannberg skrev:
Dignell skrev:
Lite lek på "Ebbenjärka" ser jag


eh, nu hängde jag inte med?! =)


My bad nu ser jag att det är en vanlig landsväg. Jag tyckte mig se att ni var och lekte på den nedlagda flygbasen norr om Boden, där brukade vi vara när jag bodde i Luleå

EDIT: Fast jag kom nu på att den hette Hedenbasen, ja du ser Ebbenjarka är ju stället där vi brukade vara och köra isbana

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
Dignell skrev:
mannberg skrev:
Dignell skrev:
Lite lek på "Ebbenjärka" ser jag


eh, nu hängde jag inte med?! =)


My bad nu ser jag att det är en vanlig landsväg. Jag tyckte mig se att ni var och lekte på den nedlagda flygbasen norr om Boden, där brukade vi vara när jag bodde i Luleå

EDIT: Fast jag kom nu på att den hette Hedenbasen, ja du ser Ebbenjarka är ju stället där vi brukade vara och köra isbana


Jaja, nu förstår jag. Hedenbasen tog dom och låste igen förra året iaf. Nu vet jag inte om det är låst. Nån kanske har varit där med huvudnyckeln.
Det här var precis bredvid E4an

_________________
Niklas Mannberg
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



mannberg skrev:




thumbs up wow vilken cool bil

_________________
Philipp Klement
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

mannberg skrev:
Jaja, nu förstår jag. Hedenbasen tog dom och låste igen förra året iaf. Nu vet jag inte om det är låst. Nån kanske har varit där med huvudnyckeln.
Det här var precis bredvid E4an


Heden har väl alltid varit låst mer eller mindre, men vad jag förstår tillämpades universalnyckel ganska friskt där uppe

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54


Trådstartare
Dignell skrev:
mannberg skrev:
Jaja, nu förstår jag. Hedenbasen tog dom och låste igen förra året iaf. Nu vet jag inte om det är låst. Nån kanske har varit där med huvudnyckeln.
Det här var precis bredvid E4an


Heden har väl alltid varit låst mer eller mindre, men vad jag förstår tillämpades universalnyckel ganska friskt där uppe

Det kan nog stämma, men de åren jag har bott häruppe har det varit ganska fritt tills förra året.
Men det är en jäkla fin plats att vara på! Perfekt för allt möjligt lek, eller "träning" om man ska vara seriös och kalla det =)

_________________
Niklas Mannberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Kan en lång människa köra en sån där? Jag är 1,86 och "sjuor" brukar inte gå att komma in i.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Autotune Gemini
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (25342 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande