Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
20 besök senaste veckan (96606 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Fläkt??? Vad är det???

Har aldrig använt den...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Har du kommit fram till något mer vad du ska ha för stötdämpare och fjäderkonstanter?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



När vi talar om fläkten i Speedstern så tänker jag alltid på den här scenen:
Typ vi 30 sek strecket alltså.
http://www.youtube.com/watch?v=D0HVaydZsHY&feature=related


Du vet om att en kille i England har tagit fram en ny förbättrad version?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



OneYet skrev:
När vi talar om fläkten i Speedstern så tänker jag alltid på den här scenen:
Typ vi 30 sek strecket alltså.
http://www.youtube.com/watch?v=D0HVaydZsHY&feature=related


Du vet om att en kille i England har tagit fram en ny förbättrad version?


Jag tog bort filtret och gjorde rent det idag, hmm....luften kom nu fram

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Gick visst åt en blå speedster i Thn i fredags.... :-/
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Mats Karlsson skrev:
Gick visst åt en blå speedster i Thn i fredags.... :-/


VX220.

Tomato/Tomato.

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Sorry jag inte svarat här, fläkten funkar nu otroligt mycket bättre! Flåset i den är grymt jämfört med innan och nu är det riktigt behagligt även att köra i regn då kupén hålls helt imfri thumbs up
Så att tejpa ihop fläktpaketet är en bra modifiering, även om det är helt!


Racerapport Gelleråsen


Bilder av Niklas Falk

75 varv blev det ungefär för mig och Speedstern innan bromsbeläggen packade in, detta får nog klassas som sista körningen med bilen helt original. Nu måste de gamla 175:orna fram bytas ut

Nu när jag har gått över till mittmotor och rwd så var iaf jag inte helt missnöjd med att det var fuktigt på förmiddagen, även om det inte går lika fort så får man en ypperlig chans till att öva på car-control av den lite större skalan. Då jag i alla år har hört hur lömska mittmotorbilar är på gränsen så var jag tvungen att prova , men det gick att hålla bilen i rätt riktning på banan med trots att bakvagnen släpper (iaf alla gånger utom en). När man styr emot sladden såpass att man slår i styrstoppet (full opposite lock) så känns det iaf som det går brett, skoj och lärorikt när det är på rätt ställe!

Jag måste säga att förutom däcken (och att bilen kränger) så är den otroligt underhållande, sett till tiderna så verkar jag redan nu köra lika snabbt/snabbare med Speedstern än vad jag gjorde med Corsan. Det märks att bilen är otroligt bra redan i grunden, så det gäller att öva mycket själv för att ha en chans att prestera lika bra som bilen!

Körning blev det länge, ända tills bromsbeläggen var riktigt slut...




Nya prylar!
Efter att ha funderat på vad för fjädrar jag skulle ha och till sist lagt en beställning så dök detta upp idag

Två små lådor


Som man kan ratta runt på racerbanorna

GAZ Gold Pro II var det som blev mitt val denna gång. Fjäderhårdheterna var något jag funderade länge på, valet blev samma sättning som Öhlins kommer med original

350lb/in fram


400lb/in bak

Detta hoppas jag inte blir för hårt, med lite tur så skall dämparnas justering göra åkbarheten på gata bra med. Något extra lärorikt var att jag fick med separata dämparkurvor för varje stötdämpare. Så klisterlappen som satt på var inte bara lögn

Yupp, nog är de inspekterade och kurvorna på dämparna var med.

Fram:


Bak:


Lite mer tankar (och resterande kurvor för de andra två dämparna finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83625&highlight= )


Nu kan jag äntligen börja resa med att få bilen riktigt rolig, även om den är väldigt rolig redan som den är.
Fler bilder finns som vanligt, idag i två mappar:
http://figgz.ogun.org/speedster/120923_gellerasen/
http://figgz.ogun.org/speedster/120924_gaz_gold_pro/

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ser bra ut thumbs up

Är det twintube dämparna eller mono ? Är mycket nöjd med mina Gaz Pro Gold som trots vara budget-dämpare håller bilen i backen bra thumbs up
Tänker nog byta till ett par mono bak i stället för att serva dem

Bra med helpers direkt så funkar det fint, tror 300/400 blir perfekt, försök fixa camber så mycket det går ( ta bort alla shims ) , ställ lite toe-out fram så svänger det in fint, och lite toe-in bak så sitter den fint

Ta det easy på Falkenberg

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Det är inte mono.
Men har du fått hjälpfjädrar till framdämparna också? Det var snällt av GAZ.
Det ingår inte i monotube kittet iaf..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Det var fina bromsbelägg du hade på bilen, helt rätt att slita dem till sista tiondelen, och lite till Det ger valuta för pengarna!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Josen skrev:
Ser bra ut thumbs up

Är det twintube dämparna eller mono ? Är mycket nöjd med mina Gaz Pro Gold som trots vara budget-dämpare håller bilen i backen bra thumbs up
Tänker nog byta till ett par mono bak i stället för att serva dem

Bra med helpers direkt så funkar det fint, tror 300/400 blir perfekt, försök fixa camber så mycket det går ( ta bort alla shims ) , ställ lite toe-out fram så svänger det in fint, och lite toe-in bak så sitter den fint

Ta det easy på Falkenberg

Joachim


TURBO² skrev:
Det är inte mono.
Men har du fått hjälpfjädrar till framdämparna också? Det var snällt av GAZ.
Det ingår inte i monotube kittet iaf..


Som Mattias säger så är det inte monotubedämparna utan twintube, räcker gott och väl för mig i dagsläget! Hjälpfjädrarna är ett måste så det var bra att jag fick såna runtom om det inte hör till vanligheterna? Har monterat allt och provkört lite, 350/400 är en sättning som funkar mycket bra även för stadstrafik i Göteborg! Det är en stor skillnad i hur bilen känns och beter sig med dessa prylar jämfört med original.

Skall uppdatera med bilder och text ikväll!

Gustav_H78 skrev:
Det var fina bromsbelägg du hade på bilen, helt rätt att slita dem till sista tiondelen, och lite till Det ger valuta för pengarna!

Javisst var det Smålänning som man är så måste man ju passa på att använda prylarna så gott det går innan man byter ut dem

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Skruvandet med de nya coiloversen satte naturligtvis igång direkt igår, det är smidigt med en såpass lättmekad bil! 2 skruvar per coilover är det enda man behöver ta bort

Gammal vs ny

Några minuter senare så satt den första dämparen på plats


När jag ändå hade bilen på lyften (vilket är en historia i sig med dessa bilar...) så passade jag på att plocka bort alla cambershims fram.


Tre st shims á 1mm styck kunde jag ta bort, detta skall ge nästan 1 grad ökad negativ camber

En positiv sak är att dessa sitter utanför styrarmen, vilket gör att de övriga hjulvinklarna inte påverkas av att man ändrar cambern!


Nu i söndags så tog ju bromsarna slut, men hur slut?


Jodå, hyffsat slut

Fast två belägg hade ju faktiskt mer än 1mm kvar

Stort tack till Joachim Osbeck (så i sann Roadsportanda så hyllas han nu med en 'LOTUS' rop ) som hade lite belägg liggande som jag kunde få låna inför morgondagens körning! Utan dessa hade det inte blivit mycket till körning imorgon. Tack

I garaget väckte Speedsterns belägg lite uppmärksamhet, lätta bilar behöver inte så stora bromsar. Här är de jämte ett belägg till Alfas brembook:

Viss skillnad


När allt var ihopskruvat så sänktes bilen ner. Med originalchassiet var höjden ca 140-145mm både fram och bak, nu kunde jag sätta den till ca 120mm fram & bak, dock så var jag tvungen att höja den något sedan då den annars riskerade att slå i bumpstopsen fram, detta är något jag skall justera genom att flytta upp det övre fästet till coiloversen. Fast nog såg den fräck och låg ut!


De nya camberinställningarna gjorde bilen mycket trevlig att köra, testade lite kurvtagning i en fuktig rondell nära garaget och den understyr inte alls lika mycket som innan! Vet inte om det är inbillning, men bakdämparna visar stor skillnad mot de gamla när det gäller att hålla bakhjulens grepp i kurvor med, mycket lättare att balansera gasen och kunna gå med lite extra attack.

Imorgon blir det bankörning igen! Falkenberg nästa...
Alla bilder som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/120927_damparmek/

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Du skall ha den högre bak än fram för att få bra instyrning ( 5 - 10 mm skilland är lagom) max gränsen för S2 ( Speedster ) är 110 fram. Lägre än det och den börjar äta clam fram vid inbromsningar.
Dämparna skall stå ca 2 klick hårdar bak vs fram ( vikten ligger bak som bekant )

Tack

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Tack för tipsen! Kommer behöva alla jag kan få
Försökte ställa den 10mm lägre fram, men hade tyvärr inte justermån nog utan behöver höja ytterligare bak. Måste nog beställa eliseparts 'lowering brackets' som tillåter 25mm lägre fram, då får jag mer marginal i infjädringsmöjlighet med.
Läste att Jarl hade ~103mm fram och ~107mm bak på sin, den är iofs otroligt låg (och snygg måste min estetiska del erkänna), men det är lägre än jag har tänkt

Ställde dämparna 4 klick hårdare bak nu (6 fram, 10 bak), men ska testa att släppa lite bak imorgon mellan passen och se om jag märker någon skillnad.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



För bana skall du upp på 12-14 bak och 10-12 fram minst, tror snarare du landar på
15 bak och 13 fram med fjädrar du har

Kör inte bilen för lågt, beställ plattor att höja stryväxlen från EP ( billiga ) och se till att du har lite toe-in bak för att hantera/motverka bump-steer i last så du inte blir överraskad när du pressar på...

http://www.eliseparts.com/products/show/72/464/steering-rack-raiser-pl . . . .

Kom ihåg sen att byta bultar till 12:9 spec vid nästa camber justering thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Racerapport Falkenberg


Rullade från ett lätt regnigt Göteborg igår eftermiddag med Falkenberg och SVKG's Höstrusket som mål. Redan strax söder om Kungsbacka var det torra vägar och yr.no hade lovat uppehåll fram till ~19-20 snåret.
Bilen var som tidigare visat i fortsatt originalskick, förutom GAZ Gold Pro II coilovers och lite ökad negativ camber fram. Tyvärr är inte hjulinställning gjord då jag inte fått till rätt ride height ännu men det kommer. Började med Josens tips ang. dämparhårdhet och satte dämparna på 12 klick fram och 14 klick bak (av 22 möjliga). På plats var vi totalt 3 st Speedsters, 2st silvriga 2.2or och en röd Turbo dagen till ära

Körningen börjar...
Redan upp mot Nyhemskurvan (efter chickanen) på första varvet så känner jag hur stabil bilen är, mängden roll har minskat något dramatiskt jämfört med originalchassiet, ändå är det inga hårda fjädrar jag har. Fjädrarna är 50% hårdare än original (nu är de 350/400 lb/in fram resp bak). Instyrningen är även den mycket bättre nu när det är dryga 1 grad mer negativ camber än tidigare, de 11 år gamla 175orna som bilen levererades på sitter fortfarande på fram, men understyrningen är inte alls lika markant som tidigare.

Upp genom Nyhemskurvan på trean, ca 5000-5500rpm och full rulle genom Esset. Mitt i esset åker fyran i och full gas hålls bort mot Högfartarn. Här lyckas jag under kvällen gå från lätt broms till enbart confidence-lift, det behövs mer & bättre däck fram för att kunna hålla stumt från mitten av Esset genom Högfartarn.
Ett parti på banan där jag märkte att man kunde plocka flera billängder på andra ekipage var sedan bort mot Ginstkurvan, lät bilen driva ut lite efter Högfartarn för att sedan lägga den långt till vänster in i Ginstkurvan, kort och hård inbromsning och sedan lite halvsen apex för att kunna hålla stumt och få i 4an innan sista kurbsen kommer på högersidan ut på start och målrakan. Slutet av rakan var en historia i sig, bilens ABS är inte direkt Guds gåva till körbarheten , efter dryga halva passet så kunde den få för sig att ABS:en skulle gå in redan när jag började bromsa, vilket är inte långt ifrån varvstoppet på fyran... så detta lilla bromssytem skall få sig en brytare för att stänga av ABS:en!

Just det, skall väl erkänna att en piruett gjordes i chickanen med, asfalten där var lite fuktig under körningen då det legat kvar vatten emellan kurbsen, så i ett tillfälle av för engagerad körning så fick jag mig en dos av ödmjukhet när det fina stället inte gick att häva som det brukar... piruetten var ett faktum! Dock blev det enbart en snygg 360° på banan, bara skicka i ettan igen och gasa iväg

Tider då...
Självklart kör vi bara för att det är kul, men för att kunna utvecklas som förare och få kvittens på förändringarna är det alltid bra med lite loggning I andra passet gick det på 56 tider, tredje passet loggades/klockades inga tider men i fjärde passet var jag nere på mitten-till-låga 55 tider (55.2-55.5), även ner mot höga 54-tider när allt klaffade.

Nästa steg:
Nu blir det snart vinteravställning, bilen skall få rulla lite glassåkarmil nån vecka till medans planerna inför nästa år slipas vidare på. Tanken är bredare fälgar, bredare däck, småjusteringar på chassiet och ett välfyllt bensinkonto till nästa år - för här skall det köras mycket!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Figgz skrev:
Racerapport Falkenberg


RACErapport...?

Det var kul igår! thumbs up
Vi hade väldig tur med vädret, började droppa strax efter 19, precis när vi hade slutat för dagen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
TPR skrev:
Figgz skrev:
Racerapport Falkenberg


RACErapport...?


Aokej, hyffsat missbrukat uttryck. Glassåkarturrapport får jag skriva nästa gång då

TPR skrev:

Det var kul igår! thumbs up
Vi hade väldig tur med vädret, började droppa strax efter 19, precis när vi hade slutat för dagen.


Det var riktigt skoj thumbs up
Jag tror att första stänken jag fick på vindrutan var när jag rullade ut från området, snacka om timing! Vilket SVKG iofs var värda efter blötkörningen på Falkenberg i våras.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Den där ABS-egenheten infinner sig oftast just när du går direkt från fullgas till full broms.
Det verkar ju ha varit fallet för dig också.
Tydligen skall det kunna hända även om du klippt bort ABS:en. Har dock inte riktigt fattat hur men det har något med att du fortfarande har en del sensorer kvar.
Sök på VX220.org du som verkar vara ingenjör.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Lizzardo
Örebro
Här sen Sep 2007
Inlägg: 41



OneYet skrev:

Sök på VX220.org du som verkar vara ingenjör.


thumbs up

_________________
Daniel Eklund

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Lizzardo skrev:
OneYet skrev:

Sök på VX220.org du som verkar vara ingenjör.


thumbs up





Ska kika på det! Får bli vintermek som det ser ut nu, tack för tipset!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
20 besök senaste veckan (96606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande