Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo (ska bli RS) -01
7471 besök totalt
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare

Köpte denna bil våren -11 av en slump, "råkade" kolla på blocket efter GT2:or och GT3:or och så hittar jag en perfekt bil för mig! Skulle egentligen inte köpa någon bil då jag har en M3 e30 som jag inte har fått ihop men tänkte att jag kunde ha denna bil undertiden tills den blev ihopskruvad....

Åkte och tittade på bilen och allt var rätt för min del lagom ban anpassad och bra ägar historik. Det enda sura var att den gått 10 000 mil

Spec på bilen

Exteriört
Gt2 front
Gt2 baklucka och vinge
Gt2 luftutsläpp innan motorhuv

Interiört
Gt3 skalstolar
6 punktsbälte
Mocka ratt och växelspak
Väghållning
KW coilover kit (dock oklart vad det är för spec på det)
Gt3 krängare bak
Toyo R888 235 fram och 315 bak

Bromsar
Performance Friction skivor och belägg fram
Gt3 ok fram

Motor
Ruf 550 hästars kit
K24 turbo
Ruf avgas med 100 cell kattar
Sachs förstärkt koppling

Bilen är mycket bättre än vad jag vågat hoppas på och jag är super nöjd. Har hunnit med ett gäng banträffar och kan konstatera att den dock egentligen ingen är någon banbil utan det finns en hel del kompromisser. Jag kommer därför att göra lite ändringar för att få bilen lite mer "RS" mässig och roligare.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Fråga Puppan hur man plockar bort framhjulsdriften thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fråga Puppan hur man plockar bort framhjulsdriften thumbs up thumbs up thumbs up



Framhjulsdriften åker bort om någon vecka!
Problemet är att få ABS att lira med resten och att bilen i detta läge saknar diff!
Men problem är till för att lösas, det tråkiga är dock att jag är bäst på att skapa problem när det gäller bilar.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Lycka till, detta ska följas thumbs up

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

jika skrev:
Framhjulsdriften åker bort om någon vecka!


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Roligt med en tråd, hoppas hösten kommer snart så vi kan hugga in..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Supramannen skrev:
Roligt med en tråd, hoppas hösten kommer snart så vi kan hugga in..


Det är väl en av få saker som kan få en att hoppas på mer höst....

Du har PM (om en liten stund)

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



HÖST OCH VINTER ÄR JU BÄST TIDEN...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Under sommaren fick bilen lite yttre tillsyn.

Fronten lackades om.
Lättviktshuv monterad
Canardvingar tillverkade lika dem som finns på en del 997 rsr



Bakvinge 997 rsr
Motorlucka från DAP här på forumet med luftintag och infästning från 997 cup.
Uprighs också från DAP efter 996 rsr, dessa sitter fast monterade i bilen. Jag föredrar denna lösningen när vingen blir så stor som den är nu jämfört med att de sitter monterade på motorluckan.



Bildena ovan är som synes under jobbet gång. Den enda bilden jag har när allt jobbet är klart är från Gälleråsen i full attack!



Är det någon som ser var jobbet gjordes?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Efter Gälleråsen blev det dags att ta tag i lite med uppdateringar.

Avgassystem
Dels så fick jag en anmärkning på Gälleråsen att bilen lät lite mycket vilket verkade konstigt då jag och tidigare ägaren kört en hel del träffar och speciellt på Anderstorp där det alltid görs ljudmätningar utan någon anmärkt på detta. Jag antar att det beror lite på var och hur mätningen görs. Dock kunde jag köra färdigt dagen genom att varva lite mindre vilket var okej, då jag tog tillfället att testade lite olika spårval vilket jag normalt är ganska dålig på.
Då det kommer en del andra uppgraderingar längs vägen så var det dags att byta ut Ruf systemet vilket egentligen var lite synd då ljudet var riktigt gott.
Hur som helst så står bilen nu hos SMR och de bygger ett nytt system med x-pipe, 100 cells kattar. Ljudet blir dock troligen tyst då vi ska använda 4 burkar för klara 95 db på alla banor.

Hjulupphängning och RWD
Vänster fram dämpare har läckt olja hela sommaren vilket har gjort att jag har köpt ett nytt Intrax coilover kit i väntan på att jag ska få lite tid/ork över att fixa med bilen. På Gälleråsen var det dock dags att pensionera dom gamla grejorna, då alla olja läckte ut och det började smälla i stötdämparna. När jag stannade bilen blev jag orolig att en bromsslang gett upp då det var fullt med olja i hjulhuset och under bilen efter sidan. Efter konstaterande att allt annat var helt var det bara att linka. Kan dock meddela att bilen varit riktigt snabb trots 3 dämpare.
Då de nya dämparna är till en Gt2 måste jag fimpa fyrhjulsdriften då stötdäparna inte passar till turbo uprightsen utan jag har fått tag på Gt2 uprights från DAP.

SMR håller just nu på att fixa bort drivningen till framaxlen.

I övrigt så kommer lite bärarmar och stag bytas ut nu när allt ändå är i sär. Både för att kunna fixa till lite bättre vinklar i upphängningen men också för att bli av med gummibussningar.

Det är dock helt värdelöst att fixa med dessa saker nu under säsongen när man ser den ena trackdagen efter den andra passera

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



jika skrev:


Är det någon som ser var jobbet gjordes?


Sent bidrag från mig - Elite Projects?

Vet du hur många kg som sparas vid eliminering av framhjulskrafset?
Citera
Coyote
Ängelholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 44



Andreas Ingemarson skrev:
jika skrev:


Är det någon som ser var jobbet gjordes?


Sent bidrag från mig - Elite Projects?

Vet du hur många kg som sparas vid eliminering av framhjulskrafset?



Ja, det är hos Robin på Elite Projects.

Har läst i nån annan tråd att man sparar ca 35kg på framhjulsdriften.




P.S. Har du kvar GT2 vingen, isf till salu?

_________________
Tobias Samuelsson
Ferrari F430
Porsche 996 Turbo #såld#
BMW
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Vad innefattar Ruf 550 hästars kittet?
Är K24 originalmonterade på 996 Turbo?
Har du funderingar på att göra något mer med motorn än ovan nämnda grejer?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129



Freddan72 skrev:
Vad innefattar Ruf 550 hästars kittet?
Är K24 originalmonterade på 996 Turbo?
Har du funderingar på att göra något mer med motorn än ovan nämnda grejer?



Rufs 550 innefattar moddade k24 turbos, programvara och avgassystem samt luftfilter. K24 är originalmonterade på turbo X50, Turbo S och GT2.

_________________
Christoffer N
Citera
frostyman
Varberg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 7



Hur går det med denna bilen?

_________________
David Frost
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo (ska bli RS) -01
7471 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande