Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1978 besök totalt |
Funderingar kring bakvagn
Jag håller på att konstruera bakvagnen till mitt bygge och har ngr funderingar. Jag kommer att använda dubbla A-armar och tyvär så blir det lite för dyrt med uniballs överallt så jag tänkte bygga och använda sk Ledlager men jag vet inte vart jag får tag i dessa, flera jag ringt vet inte vad det är så jag skulle vilja ha ngt art nummer så man får tag i dessa. Sedan var min fundering hur mycket man behöver kunna ljustera i bakvagnen? Dvs Camber givetvis men ska man kunna ställa toe in oxå? detta avgör ju nämligen lite vilka leder man kör uniballs i och vilka som få ledlager. En annan fundering gäller längden på bärarmarna, finns det ngr generella regler och optimal längd eller? Tack på förhand _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Re: Funderingar kring bakvagn
Längdförhållandet hänger lite på vilket förhållande som du har i framvangnen. Men en bakre övre A-arm som är 0,75 x undre armlängden kan passa. Längden hänger mycket på utrymmet. Vidare kan vi för att få en grov bild av det hela säga att om undre armen är paralell med marken så ska den övre armen luta uppåt -utåt bilen. Detta för att få camber kompensation av lämplig mängd vid krängning. Hur mycket är även det en balans med framvangnen. Du måste kunna justera toe. Några mm toe in gäller samt att det ska justeras mot mitten på bilen så den spårar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
jag brukar köpa mina uniballs och ledlager från Andersson engineering 013/133983 el www.chassi.nu där finns lister med mått o dyl
|
||||
Jag ska nog ta och köpa din bok ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Det stod en hel del om uniballs men inget om ledlager bara en bild samt att de hade dessa i sitt sortiment ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Det finns med angivet i lämplig proportion. Men du måste titta på förklaringarna i sin helhet eftersom det är ett samband med andra faktorer. Men du kommer fram till hur det ska vara. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
citat:
Men du kommer fram till hur det ska vara Hmm, ursäkta stydigheten men allt är en krompromiss pga att man får olika viklar på hjulen som är bra och dåliga vid olika fall typ ax, broms och sväng. Är det optimalt för en grej så blir det pannkaka för nästa. Så det gäller att optimera kompromissen, fint va???? ![]() Var jag en negativ jä.... nu???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
men ett länklader och ett ledlager är inte samma sak, och det är ledlager som jag söker ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Jo visst e det så om man inte bygger a'la mercaconceptbil med datorstyrd camber ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Nu ska jag läxa upp Fuling. ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
ok här kommer fler funderingar!!
![]() Vad är "bäst" när det gäller bärarmar bild 1, 2 eller 3? Hur bör man placera dämparen? det röda strecket simulerar dämpare. jag hade tänkt att bygga med samma längder och geometri både i fram och bakvagn, dock så måste jag ha ganska korta bärarmar, finns det ngn "lag" som säger hur korta man kan bygga de som kortast? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Finns det inte plats så finns det inte plats, inte så mycket att göra nåt åt. Vinkelförändringarna blir lite större vid korta bärarmar, men nån absolut gräns finns nog inte, utan det blir sakta sämre.
Angående ledlager så heter det i SKF:s katalog "spherical plain bearings" på utrikiska och just ledlager på svenska. GE 10 E heter "Steel-on-steel spherical plain bearings" på engelska och "helstålledlager" på svenska och är alltså ett M10 ledlager helt i stål. Kostar 98.20 + moms, enligt prislistan. Motsvarande M10 helstålslänkhuvud(uniballs), SI 10 E, kostar 248.64 + moms. Heter förresten "Steel-on-steel rod ends" på utrikiska. Nu är det ju inte säkert att du vill ha just helstålsmodellen, men som exempel på vad det kan heta. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
nr 3 med en vinklad övre bärarm ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
OK och följdfrågan blir, vart köper jag dessa lager och finns det bättre och sämre dvs ska jag ha ett stål mot stål eller finns det alternativ? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Har du hittat ngt artikelnummer ännu på ledlagren som du använt till speedstern? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Momentum säljer SKF, håller bl.a. till i Solna tror jag: www.momentum-industrial.com Vad du skall ha för lager vet jag inte, men det är kanske bättre med mer underhållsfria än stål-stål. Bäst att vänta på dude, han är visst och hälsar på Sörpan just nu. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Nja, det var jag som hälsade på dude, annars var det rätt! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1978 besök totalt |