| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta styv plast?
|
1590 besök totalt |
|
Hej! Jag skulle kunna tänka mig en sån här vinge på min bil, och då göra den i plast. Men var kan jag hitta plast som e styv nog till ändamålet? Gärna i Skåne då jag bor där.
(passar frågan bättre i racetech så får moderator gärna flytta) _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||
|
Annars har du ju 2-3mm alu av god kvalite som är lättare att hitta.
En del firmor som sysslar med kolfiber/glasfiber har skivor eller kan åtminstånde gjuta skivor åt dig. |
||
|
Det var någon här på rejsa som erbjöd ark av kolfiber tror jag det var, annars andvänder man ofta fin playwood som är både stark och lätt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Be glasmästarn skära till två skivor glas i den form du vill ha(gör en pappmall) med hål för tryckluft. Sen gjuter du enkelt till skivor själv i kolfiber eller glasfiber.
|
||
|
Re:
Precis. Sån där fuktskyddad har ju dessutom väldigt fin yta redan från början |
||
|
tror ni inte det skulle se lite dumt ut med ett kolfiber ark, det är väl bara 1-2mm tjockt, tror det får vara lite tjockare för att se bra ut. och plywood blir kanske lite väl tjockt om jag inte hittar 5mm tjock
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||
|
Jag har använd plast som används till reklamskyltar. Finns i olika tjocklekar och går att forma lite med värme.
Har använt till både splitter och vinge. Köpt av Tryck och Dekor i Höör. _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||
|
Ska man köra kolfiber och/eller glasfiber så finns färdiga skivor med två tunna skikt med en skumkärna emellan. Styvt, lätt och (förhållandevis) lätt att bearbeta.
"Bakluckan" på min Westfield är tillverkad av en sådan här. Finns diverse andra varianter och format där också. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
sån plywood som man har till bottenlager på pallar är ca 5 mm. Har jag gjort mycket bra av. Lätt o starkt.
Inte så mycket till bilen ännu dock annat än stopp för luften att gå från fronten till hjulhusen. Vill man att den skall se "proffsig" ut så kan man lägga nån folie på eller ett lager glasfiber eller bara grunda slipa o lacka _________________ Mats Andersen |
||
|
Att själv tillverka ett "enkellaminat" i glasfiber är väldigt lätt.
Materialet handlar man tex hos SeaSea eller andra båttillbehörshandlare och man kan plasta upp detta enkellaminat på något slätt som tex en perstorpsskiva, aluminiumplåt/balk eller en garderobsdörr mm. Man får den ena ytan slät och fin och den andra ytan blir rå, man får då bara slipa litegrand på så den blir slät. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1590 besök totalt |