Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta styv plast?
1590 besök totalt
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare

Hej!
Jag skulle kunna tänka mig en sån här vinge på min bil, och då göra den i plast. Men var kan jag hitta plast som e styv nog till ändamålet? Gärna i Skåne då jag bor där.

(passar frågan bättre i racetech så får moderator gärna flytta)

Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

Annars har du ju 2-3mm alu av god kvalite som är lättare att hitta.
En del firmor som sysslar med kolfiber/glasfiber har skivor eller kan åtminstånde gjuta skivor åt dig.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det var någon här på rejsa som erbjöd ark av kolfiber tror jag det var, annars andvänder man ofta fin playwood som är både stark och lätt.
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

Be glasmästarn skära till två skivor glas i den form du vill ha(gör en pappmall) med hål för tryckluft. Sen gjuter du enkelt till skivor själv i kolfiber eller glasfiber.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Björn skrev:
Det var någon här på rejsa som erbjöd ark av kolfiber tror jag det var, annars andvänder man ofta fin playwood som är både stark och lätt.

Precis. Sån där fuktskyddad har ju dessutom väldigt fin yta redan från början thumbs up
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare
tror ni inte det skulle se lite dumt ut med ett kolfiber ark, det är väl bara 1-2mm tjockt, tror det får vara lite tjockare för att se bra ut. och plywood blir kanske lite väl tjockt om jag inte hittar 5mm tjock

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Kolfiberdelar blir så tjocka som man väljer att gjuta dom, bara att lägga fler eller tjockare lager väv för att uppnå önskad tjocklek, eller rent av använda någon lättviktskärna.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Funkar inte vanlig polycarbonat? sånt man har i rutor, lätt böjd blir den rätt stark....

Höör
Här sen Jun 2003

Jag har använd plast som används till reklamskyltar. Finns i olika tjocklekar och går att forma lite med värme.
Har använt till både splitter och vinge. Köpt av Tryck och Dekor i Höör.

Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Ska man köra kolfiber och/eller glasfiber så finns färdiga skivor med två tunna skikt med en skumkärna emellan. Styvt, lätt och (förhållandevis) lätt att bearbeta.

"Bakluckan" på min Westfield är tillverkad av en sådan här. Finns diverse andra varianter och format där också.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

sån plywood som man har till bottenlager på pallar är ca 5 mm. Har jag gjort mycket bra av. Lätt o starkt.

Inte så mycket till bilen ännu dock annat än stopp för luften att gå från fronten till hjulhusen.

Vill man att den skall se "proffsig" ut så kan man lägga nån folie på eller ett lager glasfiber eller bara grunda slipa o lacka

Stockholm
Här sen Jan 2011

Att själv tillverka ett "enkellaminat" i glasfiber är väldigt lätt.

Materialet handlar man tex hos SeaSea eller andra båttillbehörshandlare och man kan plasta upp detta enkellaminat på något slätt som tex en perstorpsskiva, aluminiumplåt/balk eller en garderobsdörr mm.

Man får den ena ytan slät och fin och den andra ytan blir rå, man får då bara slipa litegrand på så den blir slät.

Skruva banåkabil
1590 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande