Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regelfråga roadsport
10244 besök totalt
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Regelfråga roadsport

Har bestämt mig för att köra Roadsport med min seven som blir född nu i vinter.
Jag har en Ford Pinto motor jag tänkte köra med förgasare men min fråga är. Får jag lov att borra blocket till öd? Hur blir de då eftersom jag har ett 2.0 block redan. Många gamla rallybilar borrade upp till ca 2.2 liters men ändra kolvar och stakar. Hur mkt modifieringar får jag göra på motorn för att få den reglementmässigt?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Som moddad motor så är det fritt fram (förutom konvertering till/från överladdning).
Som Omodifierad motor så är det Verkstadshandbok som gäller, inklusive listade överdimensioner, men även exakt de förgasare och insug (obearbetade) som finns i specen.

Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Men vad skiljer sig modifierad och omodifierad? Går det inte på vikt/hk?
Jag kommer åka med modifierad motor då. Vad behöver jag då? Bänkpapper?

Ursäkta frågorna men jag gör hellre rätt direkt än behöva ändra massa i ett senare skede.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Henke_HJCC skrev:
Men vad skiljer sig modifierad och omodifierad? Går det inte på vikt/hk?
Jag kommer åka med modifierad motor då. Vad behöver jag då? Bänkpapper?

Ursäkta frågorna men jag gör hellre rätt direkt än behöva ändra massa i ett senare skede.
Detta kanske underlättar lite
http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport
Vi mäter inte effekt, vi räknar. Antingen efter Originalspec för omoddad motor (allt mellan gasspjäll och avgaspackning enligt tillverkarspec) eller efter beräkningsformel.

Vi är lite krångliga.

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Tänk till en gång extra angående motorvalet. En pinto är varken det lättaste eller modernaste som finns på marknaden...

Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Vad rekommenderar ni istället då?

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Duratec, sigma, Rover k-serie eller mc-motor och kanske zetec hade jag satsat på till en racesjua men smaken är olika Det viktiga är att den är lätt.

Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Men om jag hade kört med en 1.8T VAG motor? Får jag inte en massa vikt tillägg på överladdet och insprutet?

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

Henke_HJCC skrev:
Men om jag hade kört med en 1.8T VAG motor? Får jag inte en massa vikt tillägg på överladdet och insprutet?
Titta en gång till på detta dokumentet, det är egentligen mycket enkelt:
http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport

Alla motorer som har en ECU som sköter insprutningen räknas som "Datorstyrt". Detta är pga att det inte praktiskt går att skilja på en original ECU och en som programmerats om. Så oavsett om du kör med överladdning eller ej måste du, om du har en insprutningsmotor, kryssa i "Datorstyrt".

För sugmotorer innebär det 5% tillägg och för överladdade är det 15%, men då får du också byta ECU och mappa fritt, så länge själva motorkomponenterna förblir original.

Modifierar du motorn ska du såklart använda den nedre delen av dokumentet, för modifierade motorer.

Tänk på: Turbomatade motorer gör ofta livet vid racebanan lite onödigt komplicerat. De producerar en massa värme, bultar spricker, grenrör går sönder osv, osv. De motorer som begåvats med lite turbolagg kan också vara onödigt svårkörda. Om det fortfarande fanns tid och pengar att göra valet hade jag rekommenderat en original sugmotor, som är driftsöker och okomplicerad. För en sjua är Zetec eller Duratec perfekt val. Bara mina tankar och åsikter...

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Jag håller på och förbereder ett projekt som jag hoppas ska hamna i roadsport vad det lider. Motorn är en Ford 5,0 HO från en Mustang -89. På motorn sitter en smogpump. Kan jag plocka bort den och ändå räkna motorn som omodifierad? Jag skulle motivera det med att den är en del av avgassystemet/avgasreningen men någon annan kan ju tycka att systemet hänger ihop med topplocken t.ex.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Klingan75 skrev:
Jag håller på och förbereder ett projekt som jag hoppas ska hamna i roadsport vad det lider. Motorn är en Ford 5,0 HO från en Mustang -89. På motorn sitter en smogpump. Kan jag plocka bort den och ändå räkna motorn som omodifierad? Jag skulle motivera det med att den är en del av avgassystemet/avgasreningen men någon annan kan ju tycka att systemet hänger ihop med topplocken t.ex.
Smogpumpen tillför väl ingen ny luft förbi trottelspjället, det är väl en sån som matar in avgaser vid vissa driftfall.
Om du kan ha den borta vid reggning utan problem så ska det inte vara några problem att ha den borta inom Roadsport (du tävlar ju med gatgodkänd avgasrening).
Anlendingen är väl att minska krånglande saker, inte att denna väg nå ens en tiondels hästkraft på maximaleffekten?

Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Re:

Niklas Falk skrev:
Klingan75 skrev:
Smogpumpen tillför väl ingen ny luft förbi trottelspjället, det är väl en sån som matar in avgaser vid vissa driftfall.
Om du kan ha den borta vid reggning utan problem så ska det inte vara några problem att ha den borta inom Roadsport (du tävlar ju med gatgodkänd avgasrening).
Anlendingen är väl att minska krånglande saker, inte att denna väg nå ens en tiondels hästkraft på maximaleffekten?

Tanken är "Keep it simple stupid". Det är fyra saker som drivs av remmen fram på motorn. Styrservo, generator, AC och smogpump. Servopump och generator vill jag ha. Det andra vill jag slippa. Det sparar vikt och blir färre saker som krånglar och gör motorrummet fult och rörigt. Avgasreningen borde klara sig - det är ganska generöst med amatörbyggt och insprutningen kommer jag hålla helt original. Smogpumpen ger enligt uppgift knasiga lambdavärden på tomgång vilket bilprovningen brukar ha synpunkter på.

Jag ska gräva lite i funktionen men det låter hoppfullt att jag sannolikt kan ta bort den Det finns färdiga kit att köpa med ny rem för att ta bort just AC och smogpump.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003

Hej

Jag har sökt i Roadsport forumet, men ej funnit...

Om man kör med turbomotor...räknas annan eller ändrad dumpventil som trim?
Annan/större intercooler?

Anledningen jag frågar är att det är svårt att hitta originaldelar till min bil, och där sitter redan vissa eftermarknadsdelar på den.

Tack
Goran

Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Det står följande i reglementet:

"Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. 6.20.2 nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar är
fritt. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras. Torrsump och oljekylare får
monteras. Våtsump får modifieras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den ska räknas som EJ
modifierad.
För turbomotorer gäller att turboenheten, laddluftkylaren och wastegate ska vara original, vidare att
avgassystemet endast får ändras efter turboaggregatet. Andra effektpåverkande åtgärder såsom
vatteninsprutning är ej tillåtet."

Jag tolkar det som att dumpventil är Ok att byta, men laddluftkylare måste vara originalmodell.

www.MSCC.se
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003

Ah. Vilket svar. Makes sence.
Brilliant.

Tack Magnus
Goran

Thomas944
Kävlinge
Här sen Feb 2012

Ett inlägg från en som inte vet. Är inte dumpventil och wastegate samma sak?

Här sen Jul 2007

Re:

Thomas944 skrev:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Citat:
Övrigt [redigera]Wastegate förväxlas ofta med så kallad dumpventil, avlastningsventil, bypass valve eller blow off valve. En dumpventil har dock en helt annan funktion än en wastegate.

Kör inte du turbo precis som jag Thomas?

Jag kan inte det tekninska men det är olika delar av systemet, googlade lite wiki ovan...

God Jul!

//U

Här sen Jan 2003

Re:

Thomas944 skrev:

Nej.
Dumpventil släpper ut övertrycket som turbon utövar på insuget vid gassläpp. Tänk dig att turbon snurrar för fullt, när du sen släpper på gasen, så har turbon ett upparbetat moment som inte går ner direkt utan det blir ett övertryck som i sin tur kan skada turbon.
Bra sida: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Wastegaten släpper ut övertrycket när du gasar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastegate

mvh
Goran

Thomas944
Kävlinge
Här sen Feb 2012

Re:

Goran skrev:
Thomas944 skrev:

Nej.
Dumpventil släpper ut övertrycket som turbon utövar på insuget vid gassläpp. Tänk dig att turbon snurrar för fullt, när du sen släpper på gasen, så har turbon ett upparbetat moment som inte går ner direkt utan det blir ett övertryck som i sin tur kan skada turbon.
Bra sida: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Wastegaten släpper ut övertrycket när du gasar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastegate

mvh
Goran

Tack för den förklaringen, mycket enkel och bra förklaring. Jag tillhör dom dumma få som varken är ingenjör eller är ett dugg intresserad av att skruva ner motorn för att se hur det funkar. Jag bara kör och omger mig med folk som är intresserade av resten. Än en gång tack för förklaringen och God Hjul.
Med vänlig hälsning,
Thomas 944

Göteborg
Här sen Aug 2004

Lite mera OT kring Turbo

Jag förstår att WRC rallybilar har någon form att ventil ( ?) som håller uppe varvet på turbon så trycket kommer tillbaka direkt vid gas ( elimerna turbo-lag ), man hör det som en vinade ljud i ingången till kurva när det kommer - är det rätt ?

Är det tillåtet i Roadsport ( turbo ) ?

Tack

Joachim

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Josen skrev:
Lite mera OT kring Turbo

Jag förstår att WRC rallybilar har någon form att ventil ( ?) som håller uppe varvet på turbon så trycket kommer tillbaka direkt vid gas ( elimerna turbo-lag ), man hör det som en vinade ljud i ingången till kurva när det kommer - är det rätt ?

Är det tillåtet i Roadsport ( turbo ) ?

Tack

Joachim

Dessa responssystem dödar turbo aggregat relativt snabbt, brukar puffa och smälla en del. Känner inte till någon raceserie där det används.

Citat:
Respons funkar på så sätt att tändningen backas typ 30-60 grader, så att förbränningen flyttas ut i grenröret. Samtidigt ökar man på mängden luft som går in i motorn med släppt pedal. Antingen genom att ställa upp tomgångsmotorn på max, eller genom att ha en "kicker" som petar upp tomgångsläget på gasspjället lite.

Motorn drar alltså mindre nytta av förbränningen, och den pumpar alltså mer gaser till turbon än vad den skulle göra annars med släppt gaspedal.
Och tack vare det extra gasflödet så snurrar turbon på som om inget hänt.

Naturligtvis så sticker avgastemperaturen i taket om man inte skjuter på mer soppa, för att göra förbränningen kallare. Därför brukar man ge motorn mellan 5%-40% mer soppa, beroende på hur hård responsen är, och hur mycket man alltså måste kyla.

Det finns väldigt många olika sofistikerade metoder att åstadkomma respons, men detta är i alla fall grundprincipen.

www.modsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Regelfråga roadsport
10244 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande