Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 rejsbil | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6919 totalt) |
Eftersom bilen har diskuterats här på forumet innan (även omdet var ett tag sen) så känns det som det är dax att stoppa en riktig racebil här bland alla gatracers.
Bilen var från början en porsche 944a årmodell 1984. Först lite teknisk beskrivning: Chassit är helt rensat från all underredesmassa, ljuddämpande mattor mm. Vissa onödiga delar är dessutom bortkapade. Glasfiber huv, front och framskärmar. Turbomodell. Bromsarna är orginal, men med pagidbelägg blå fram och orange bak. Funkar bra. Hela bromssystemet ombyggt med wilwood stående pedaler och bromsvåg. Servot bortplockat. Förarstol, växelpax och ratt är bakflyttad ca 10cm för bättre viktfördelning och för att få plats med pedalerna och 2metersförare. Dämpare och fjädrar är från LEDA. Justerbar kopplad round/rebound, justerbar rideheight och coilovers bak med fjädrar som kompletterar torsionsstavarna. Funkarar fantastiskt bra, en eloge till LEDA för fjädervalet. Bakvagnen är stumt monterad med de flesta bussningar utbytta mot stål ellet plast. Framvagnen har poxerflex PURbussningar. Inga kränghämmare, bara dropstops fram med 0 drop. Styrservot är bortplockat efter ett par tester eftersom ratten kändes helt död. Funkar bra utan. Sinterlamellkoppling med hemmagjord adapterplatta. Backspeglar från nån Yamaha (R1?) motorcykel. Lexanrutor runt om, inkl hemmagjord bakruta. Hemmabyggt elsystem, minimalt. Motorn är otrimmad. m.m. Vikt: ca 970kg Bilen byggdes vinter-vår-sommar 2003 och genomgår just nu reparationer efter motorhaveri på anderstorp hösten 2003. Det var jag, Christian (porschdriver), hans far och Dan (hovang) som gjorde det mesta på bilen, men den är långt ifrån klar, stora planer finns... Som bäst gjorde vi 1:12,2 runt knutan under ERF racet 2003 10 05, något vi är mycket nöjda med, bilen var helt nybyggt och knappt inkörd. 40 pållar till, lite bättre inställningar, mer övning så skall vi nog kunna trilla ner under 1:10 Lite bilder: I pitlane på premiärturen runt stutup. Det är jag som står och ser nervös ut och och Christian (porschedriver) som rattar: Målgång första racet, det var nästan så att man började gråta, 6 månaders slit och bilen höll (nästan) ihop första racet. Dessutom på en respektabel 12:e plats. Halvklar interiör. Bromsvätskebehållarna är flyttade, besiktningen gillade inte den placeringen. Mer byggporr och annat finns på http://hovang.zapto.org/rdr/ _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
Jag måste berätta om en mycket osannolik anledning till ett problem vi har haft länge.
Ända sen bilen var nybyggd så har vi haft ibland haft problem med att växlingsmekanismen på ovansidan av växellådan har skavt mot tanken. Detta är mycket underligt eftersom i normaltillstånd så är det 3-4 cm mellanrum mellan tanken och växlingsmekanismen. De uppanbara svaren på varför detta händer är att antingen så flyttar sig tanken eller så flyttar sig växellådan. Vi har provat att spänna fast tanken hårdare, tittat in när problemet har uppståt, tagit foton i normaltillstånd och när problemet har funnits där. Men ingenting hjälpte och felet kunde inte lokaliseras. Mycket mystiskt. På senaste klubbracet så slog det mig att när man öppnar tanklocket ibland så brukar det pysa ordentligt. Kan de vara så att tanken blåser upp sig när det blir varmt? När problemet uppstod så kröp jag under bilen och vi öppnade tanklocket. Tanken drog ihop sig ordentligt och springan blev så stor som den skulle vara! Helt vansinnigt. Tanken hade mycket väl kunnat explodera av övertrycket. Inget kul alls. Tydligen så sitter det en backventil i tankluftningen som bara släpper in luft och aldrig släpper ut. Mycket underligt. Denna onda lilla ventil är numera bortplockad!! _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
Är det bara jag som inte får länken att funka? Byggporr är ju den bästa Mycket ideer man kan sno från såna sidor
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||||
Det är min gamla hemsida som det länkas till som numera är bortplockad eftersom jag inte kör med bilen längre och att jag har bytt server och inte pallat sätta upp den igen.
Pontus har fått all kod till den, så det finns egentligen inga ursäkter ...... Det finns lite byggbilder bland mina andra bilder på http://hovang.zapto.org/racing/ |
||||||||
Siten har varit nere länge pga serverbyte. Jag fick tummarna loss nu och har satt upp den igen. http://reddevil.zapto.org/rdr/ Uppdateringer kommer... _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
Svårfelsökt liksom... Grattis kan man väl säga då _________________ Magnus Thomé |
||||||||
1.11.435 med vår eminenta NERTRIMMNING från 162hk med den gamla motorn (salig är dess minne) till 150hk lågkompad US-motor _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Jag hoppas att den tiden inte är satt på Sturup Vem var det som rattade 1.11.435?? (jag räknar med att det är ett Knutstorp-varv) PS Christian: Har ni pysslat nåt med bakvagnen på bilen? Min överstyr nåt otroligt, misstänker att den "styr med" med bakhjulen. Har du nån ritning/skiss på lamellcentrum för att få in en sinterlamell?? DS _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Jag satte 1:11.4 tiden, Pontus satte 1:11.8. Och ja det är på Knutan När det gäller sinterlamell så har jag en ritning "någonstans" eller så kanske den ligger i garaget, eller så har kankse Pontus den......men jag har ett svarvat råämne för lamell. sedan behövs det borrning + fräsning + bearbetning av själva sinterpucksplattan. platta+centrum köpte Pontus från Dalhems?? Det borde inte vara helt svårt att. mäta och fundera var man skall sätta hålen någonstans. Vi har även foton på hur det ser ut och ett löst svänghjul liggandes som man kan dubbelkolla frigången på. För vi är inte så sugna att ta ut kopplingen och mäta upp den , Pontus har redan provat på den manövern förra veckan När det gäller bakvagnen är den helt original. Med vår nya chassisättning är den klart mer överstyrd än tidigare men även rejält snabbare. Sedan är det ju som smaken, det du tycker är jätte överstyrt är kanske OK för mig och Pontus???? Du får våra inställningar i ett PM _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Jag lovar dig, det var överstyrt. Vid 145km/h över NGK så kommer baken smygande över vänster axel. Snäll och fin att hämta hem men det känns mentalt jobbigt att öka nåt mera man blir ju ganska skraj. Körde på -3,9 fram och -3,0 bak. toe out 1,5mm/hjul fram och bak in 1mm/hjul. 205/50 15" 032. Skall prova med Michelin Pilot Sport Cup 225/50 15" nästa gång (nästa år??). _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Jag skulle dra på till lite över 4grader bak så har du nog ett helt annat bettende. Tänk på att toe åker med om man justerar camber. Skall du inte köra på lördag med PCS? EDIT: tricket är att lägga över bakänden mjukt i drift åt andra hålet på väg ner . _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Hmm, mäter och justerar ni toe själva i garaget?
På min 924 fick jag tag i en spec som ansåg att ett specialverktyg skulle monteras mellan framhjulen vid toe-justering. Verktyget skulle spänna ut framhjulen med 150N kraft... Varför i så fall? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Den tidsödande metoden är att lyfta upp bilen justera, släppa ner bilen, mäta, tänka lite, upp med bilen justera...... Den smidiga är att sätta bilen på hjulen ovanpå nåra klossar eller liknande. Toe kan man ställa med två snören som spänns på var sida om bilen, eller med t.ex paralella alurätskivor som man mäter mot med linjal. camber kan man mäta med vattenpass och linjal Antagligen tänker de att man skall ha ett utspänningsverktyg för att ta bort glapp när man justerar. toe är mycket känsligare på en gatbil (pga däcksslitage) än på en rejsbil - HALLÅÅÅÅ vem bryr sig om däckslitaget över 2000 mil, särskillt när man har 4 graders camber _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Det var tur att du satte den tiden annars hade Therese retat dig Vi syns på lördag! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||
Jag lyfter upp bilen på 4 "torn" av betongplattor (i våg) ungefär 30cm höga. Mellan däcket och betongplattorna lägger jag två plåtar med lite olja imellan. Men hur får man lättast fram en referens för att ställa toe bak?? det är ju individuellt??? Senast så slog latmasken till och bilen lämnades till West Coast Racing. Jag kör med samma grundsetup som R Göransson . _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Enligt tempmätningen så skall jag snarare ha mindre camber bak. Hela bakvagnen är upphängd i oroväckande mycket gummi som troligtvis var nytt 1986. Skall göra något åt det i vinter....... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Med den typ av Skithuluuphägning som sitter bak (och fram) på 944or kommer man alltid att få en tempmätning som visar högre temp på insidan (dvs det ser ut som man har för mycket camber). Så är inte fallet utan det är så att p.g.a. att man behöver mycket statiskt camber så kommer hjulen stå på innerkanten under acceleration (extra mycket p.g.a. squat) under körning rakt fram samt under inbromsning (extar mycket p.g.a. dive där fram). Bästa sättet är just att prova mer camber bak, tro mig du kan t.om. ha mer än 4,5 grader bak, bara däcken pallar den höga temp det blir på insidan utan att "go away" _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 rejsbil | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6919 totalt) |