Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 turbo 1990 (Datalogic Racing)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19 besök senaste veckan (53220 totalt)
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203


Trådstartare
Jaha - då var det min tur att starta en tråd om en bil. Bilen i fråga är en mörk blå Porsche 944 turbo. Den annonserades ut under förra veckan som ett "GDS" objekt av Hedin i Uppsala. Då jag letade efter en bil som jag kunde använda till bankörning där inte försäkringar täcker 964an så var detta perfekt. Jag slog till per telefon.

Idag skulle den då hämtas. Jag tog flyget från Sturup till Bromma och tåget till Uppsala. Efter en kort provkörning så rullade jag mot Göteborg för ett par dagars jobb. Tyvärr regnade det hela vägen, men nog blev jag lite kompis med bilen under milen.

Så här ser den ut idag:





Det som jag konstaterar måste åtgärdas är:
Koppling måste bytas
Byte av div bussningar för att styva upp drivlinan
Strålkastare måste justeras
Ratten måste bytas till en djupare variant (och skönare)
Ytrost på framskärmarna (grussprut från framdäck)
Bromsbelägg bytes till pagid (eller liknande)
Riva ur inredning
Beställa bur - troligen Weichers helbur
Montera bur
Beställa stolar - troligen Sparco Evo (beprövat)
Montera stolar
Sätt igen taklucka
Plocka bort innerskärmar
Beställ Toyo R888
Oljeservice och koll så att remmar och dylikt är dugliga



Planerna som det ser ut nu är att riva ur inredningen under vintern. Möjligen montera fullbur samt skalstolar. Till våren blir det nytt chassi och R-däck.

Vad är bästa sättet av få bort takluckan? Finns det plexiglaskitt som passar?

_________________


Porsche 964
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Återigen, grattis till inköpet Bra objekt att bygga racer av!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203


Trådstartare
GustafB skrev:
Återigen, grattis till inköpet Bra objekt att bygga racer av!


Tack Gustaf! Jag lär behöva en del input från sådana som du framöver!

_________________


Porsche 964
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Härligt Magnus, med ny bil och bil-tråd o allt thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Skoj Magnus jag tror detta blir skitbra! Jag tror bara du skall över den här fasen med att jämföra allt med den röde..

Bur, stol. däck, koppling och lite skojsiga belägg så blir det här en mkt underhållande trackday car det är jag övertygad om!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Grattis till "the leap of faith" - det finns andra bra bilar än 964:an (did I just say that ? )

Men fälgarna är ju inget att ha på en rejsbil - lätta hjul gäller. Jag har för mig att du kan köra 16" på den bilen. Den har Big Black bromsar fram från fabrik.

Jag har (såklart) en uppsättning 16" (7" + 9") fälgar med rätt och låg vikt (7,9 kg + 8,7 kg). Billigare däck på köpet !

_________________
Ragnar Joensen
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



7"-7,5" fälgar är för smalt och 225 bredd för smalt fram för att gå fort. Den bästa kompromissen är att köra 9-9,5" 17" fälgar och 255/40 runt om. Bra pris och smidigt att kunna skifta fram och bak.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



GustafB skrev:
7"-7,5" fälgar är för smalt och 225 bredd för smalt fram för att gå fort. Den bästa kompromissen är att köra 9-9,5" 17" fälgar och 255/40 runt om. Bra pris och smidigt att kunna skifta fram och bak.


+1

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



16 tums funkar på Magnus nya kärra. Bilen har samma ok som sitter på 928 S4, så lite mindre än RS och Svarta BR.

Ragnar..... Blixten vill isf bara ha dina smidda 16 Design90 som du fixade billigt på 944forumet

Men man skall nog som Gustaf skriver ha samma bredd runt om iaf vid bankörning.....

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Pelle E skrev:
16 tums funkar på Magnus nya kärra. Bilen har samma ok som sitter på 928 S4, så lite mindre än RS och Svarta BR.

Ragnar..... Blixten vill isf bara ha dina smidda 16 Design90 som du fixade billigt på 944forumet

Men man skall nog som Gustav skriver ha samma bredd runt om iaf vid bankörning.....


16" funkar kanske men 225:or på en 7" låter klent oavsett om det är fram eller bak på en kärra med nästan 300 hästar, eller?

Jag tycker själv 225:or på 8" sitter fint på min klena bil. Men vad vet jag, här är ju allt omvänt, till och med motorn sitter på fel ställe

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Johan, menar mer att 16 tums går över bromsok och skivor på nyförvärvet....inte att det är optimalt vid bankörning

De flesta kör väl med 255 på 17 runt om eller tom 265 på 18 runt om, sistnämnda är kanske främst på 968or.

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Sjöström skrev:
Men vad vet jag, här är ju allt omvänt, till och med motorn sitter på fel ställe


944, motorn fram, växellådan bak, har du bytt bil Johan

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



steffe skrev:
Johan Sjöström skrev:
Men vad vet jag, här är ju allt omvänt, till och med motorn sitter på fel ställe


944, motorn fram, växellådan bak, har du bytt bil Johan



hahaha ja där snurrade jag till det allt, men om vi säger så här då, motorn sitter på fel ställe för att vara en Porsche

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Bästa setupen (som någon form av genomsnitt mellan pris/prestanda/balans) jag har kört
på 944/968 har varit 235/18 fram och 265/18 bak. Jag tror jag har testat det mesta..

Med en setup där man kör t.ex 255 runt om, så får man jobba mycket med att justera
krängare etc. för att balansen ska bli riktigt bra - och då har man en setup som kanske bara
fungerar i torrt.

_________________
--
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203


Trådstartare
Här var det livat! Kul!

Sitter och sneglar på bur och stolar. Just nu lutar det åt följande:
OMP skruv/svets bur.

http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=product_info&cPath=30_ . . . .

Sparco EVO II GRP Tech (size L) som passagerarstol
http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=product_info&products_ . . . .
Sparco PRO ADV GRP Tech som förarstol (sitter bra i en EVO så hoppas denna har ungefär samma storlek)
http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=product_info&products_ . . . .
Saabelt 6p bälte

Några synpunkter på stolar med "öron"? Kör utan idag och har ett flertal svarta märken på hjälmen. Tanken är att öronen ska hålla huvudet på plats. Hur är det med syn åt sidan?

_________________


Porsche 964
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Magnus, tänk på att det kan vara svårt om ens möjligt att besiktiga bilen med en stol som har sk öron.
Kolla iaf upp det ordentligt innan du beställer stolen.

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203


Trådstartare
Japp - bra synpunkt Pelle.

_________________


Porsche 964
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tänk även på att det är hyffsat störigt i trafiken, inte helt oviktigt det iheller.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Det är exakt den buren jag har

När det gäller däck och fälgar så kör jag 18" fälgar med 265:or runt om. Funkar det på en motorsvag S2 så tror jag att det funkar även på en super turbo bil....

Uppsättning med Team Dynamics kostar inte mkt om man tar dem från fabrik i UK.

Lycka till!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Jag har testat stolar ett tag och jag har insett att med hjölm+hans så går det inte blixtsnabbt att ta sig ur min bil (964á) med en öronlapp stol och bur.
Men man vill ju ha en sån där stol om man kör med hans. Alternativet om man skall köra tävling är hybridskyddet och en vanlig stol.

Man behöver testa helt enkelt....

Jag velar fram o tillbaka just nu...

_________________
Jens Lanvin
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



nu när simpson fått en "budget"modell av hybridskyddet FIA-klassad så tycker jag valet blev enkelt. Skyddar bättre och ger mer flexibilitet kring stolar, bälten, bil för samma pengar. Så ett sånt och ny hjälm står på listan (även om det är roligare att köpa grejer till bilen!)

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 turbo 1990 (Datalogic Racing)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19 besök senaste veckan (53220 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande