Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 914 2.0 -74 - Såld. | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 28, 29, 30 >> 96 besök senaste veckan (240673 totalt) |
Bröderna Brisenheim körde ju hårt redan i början av 2000-talet: Den gula bilen har jag provkört lite (då min gamla 944 hade havererat och behövde släpvagnstransport)... Underbar kärra. _________________ -- |
||||
Den gula ser fantastisk ut! Att det har åkts mycket bana med 914 har jag full koll på, både här i landet och i internationella sammanhang (inte alla Porsche-modeller som har Le Mans-titlar liksom). Tänkte mest att det blir kul att följa någon här på forumet som tänker skruva och ratta Porsche-folka! Hoppas på mycket och täta uppdateringar! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Oj, varit frånvarande från rejsa ett tag så jag har ju lyckats missa detta!
914 är en av mina absoluta favoritbilar, har själv haft en 6-konverterad 914 (2,4 motor med S-kammar och förgasare, gav väl ca 200 kusar om den hade en bra dag, vilket tyvärr inte var så ofta) ett par år och hade en del skoj med den Bilarna är ju rätt så lätta från start och går att lätta ändå mer, så man behöver egentligen inte så mycket motor för att de ska bli riktigt spännande, 180-200 hk duger gott. Visst blir det än roligare om man häller i några ytterligare men känn inte pressen att överdriva det hela... Några tips på vägen: Bakvagnen är bilen absoluta akilleshäl. Koncentrera dig ordentligt på att få den i ordning. Vek i allmänhet och en konstruktion som inbjuder till konstiga vinklar och vinkelförändringar vid kurvtagning. I synnerhet Toe kan vara svårt att få till, speciellt om man börjar sätta på bredare hjul. Apropå, hjulhusen är trånga så GT-breddare gör susen i det fallet, och i princip ett måste om man vill ha något större än 205. Och köp inte onödigt kraftiga krängare, gör mer skada än nytta. Framvagnen är ju däremot som 911:ans, inga konstigheter där. Ser att det är 4-bultat, det betyder väl att det sitter originalbromsar på? Totalt värdelösa om man börjar ha uppåt 200 hk i, de är dimensionerade för halva effekten. Börjar bli dyrt att fixa 5-bultat med 911 grejor men det är ju annars en enkel väg att gå och ger myriader av options (förutom handbromsen bak, den fixade vi med hydraulik och bilprovningens ovetande...). Sedan är ju karossen rätt vek också. Front- och bakparti (utom nedre bärarmsinfästningar) är hyfsat stabila men däremellan är det sämre ställt. Ska man bygga en riktigt bra ban/slalombil av det bör man bygga en mer omfattande bur än den som sitter i där idag. Till sist: En bra byggd och inställd bil trivs som fisken i vattnet på kurviga banor och på slalom. Roligare är nog svårt att ha det då! T.o.m jag som tävlat i karting och ogillar begreppet "går som en gokart på vägen" eftersom det aldrig stämmer för fem öre är beredd att ta till den meningen! MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Tack Jonas!
Både bromsar och hjulupphängning ska få sig en rejäl översyn när jag fått hem bilen. Vill gärna byta till ventilerade och större bromsar runt om men inte större än att man får plats med 15" fälgar. Kommer nog hålla mig till fyrbultat om det inte är så att jag springer på en uppsättning billiga Fuchs fälgar (stor chans för det ) Fram ska tydligen skivor och ok från 80-tals BMW 320 passa bra så det kan ju vara en option om det inte hittas nåt i VW-bingen som kan passa. Wilwood funkar ju alltid också. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Så kom den hem till slut i måndags men jag har haft fullt upp och knappt hunnit titta till den. Såhär är specen som jag hittat grejer hittills. Glasfiber huv fram. Glasfiber huv bak Glasfiber "stötfångare" fram (sprucken) Glasfiber stötfångare bak Burbåge med mittsträva Gamla fempunktsbälten som kommer skrotas Har fått med trepunktsbälten som ska monteras Bromskylning till frambromsarna ("returluften" från oljekylaren) Röda Koni dämpare runt om (retur justerbar via knopp på toppen) Fjädrar "140 lb Weltmeister" Motorn renoverad 2001: Nya "Euro" kolvar för högre kompression Ny kamaxel (okänd spec) Renoverade toppar med nya ventiler och styrningar Weltmeister Oljefälla Svänghjul lättat 2 kg Frontmonterad oljekylare Utflyttat oljefilter m.m. Skicket är ganska slitet men planen är väl att slita den i stycken och renovera allt. men innan det så ska den igenom regbesiktning och få en svensk identitet. Att göra inför besiktning. Demontera bur och fempunksbälten. Montera trepunksbälten Få helljuset att fungera Fixa påliggande broms bak (handbroms troligtvis. Edit: har lagt till lite saker. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
||||
Ser ut att bli ett kul projekt detta
Är den helt vit eller skiljer det lite på stötfångarna och den nedre delen? Lite fler bilder kräver vi _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Superfräck! Vad är det för fälgar? Jag måste nog komma förbi någon dag och inspektera... _________________ //Jonas Molander Saab 9-5 Aero SportCombi 2004 Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989 Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003 Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld |
||||
det är coola karosser. Egentligen inte snygga men ändå helrätta för att de är så konsekvent gjorda. Sen gillar jag verkligen originalstolarna i 914 som är bland de snyggare jag vet i rätt klädsel. Kan man ha som stolar hemma!
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Jag kan inte bestämma mig, är den ful eller är den snygg?
Den blir nog lite snyggare ju mer jag tittar.. Kul är den i vilket fall som helst! Janne _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Klart den är snygg! Speciellt bakdelen har grymma linjer. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
Den är fulsnygg. Definitivt udda.
Jag gillar dom, skulle haft en om de inte varit så förbenat små, jag får inte rum i dom. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Började det första riktiga arbetspasset med bilen idag, plockade ut stolarna, bågen och det gamla fempunksbältet. I morgon ska trepunksbältena tillbaka i bilen.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 914 2.0 -74 - Såld. | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 28, 29, 30 >> 96 besök senaste veckan (240673 totalt) |