Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Var går gränsen mellan gat- och r-däck i treadwear?
4209 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var går gränsen mellan gat- och r-däck i treadwear?

Jag skrev på annat ställe såhär

Exakt var gränsen går mellan gat- och r-däck i treadwear finns det ingen absolut sanning kring men det brukar vara etthundranågonting.


Jag vet att ni kan hjälpa mig till en klart rakare och o-luddigare formulering även om det inte finns en absolut sanning.

Så vad är din åsikt om var gränsen går?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



200

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dude skrev:
Ett R-däck har TW 60 eller lägre.
Det finns en hög med däck som har 140->, men inget jag skulle beteckna som ett r-däck.

Dunlop SSR hade det underliga 100 i TW och det var inget annat än ett sportigt däck som funkade riktigt bra i blött.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Letar runt och hittar fler åsikter

Niklas Falk skrev:
R888 har TW100, A048 TW60, V70A TW50 så visst ska man ner en bit innan det börjar bita ifrån på riktigt.
Men det är ju inte i alla lägen man jagar den sista mjukheten och det är ju inget absolutvärde som går att jämföra så bra mellan tillverkare heller. A048 TW60 upplevs som mer långlivat än R888 TW100 i mina händer (och TW är ju bara ett trubbigt mått på mönstrets livslängd).

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Från samma tråd:

Dude skrev:
Missade jag Toyo
Jag har kört en hel del med B-S som har 140 och det var ju sådär

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

<100 är det som man kalla "r-däck".
Sen har dom flesta serier med däckbegränsning valt det enkla att ha 200, för att hålla kostnader nere och urval uppe.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Låter som min formulering kan stå som den är då. Lagom luddig för att passa flera olika åsikter

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Re:

Magnus Thomé skrev:
Låter som min formulering kan stå som den är då. Lagom luddig för att passa flera olika åsikter


Tror vi har pratat om det här tidigare...

Eftersom det bara är vi i Sverige som kallar det R-däck lär det nog inte gå att hitta någon exakt definition (utan det är mer up till oss själva att avgöra). Tillverkare och återförsäljare verkar ju kunna kalla det mesta för R-däck / banåkardäck / semiracingdäck...

Historien till att vi här i Sverige kallar det resten av världen kallar "trackday tyres" eller "semi slicks" för R-däck kommer av Yokohamas modell A008.
A008 var ett sportigt gatdäck med asymmetrisk design som fanns i början på 90-talet. När dessa kom i en variant med mindre mönster / bredare klackar och mjukare gummiblandning döptes de till A008-R.
Förare som använde denna nymodighet kom då att säga "Jag har R-däck".

Så Magnus - du får helt enkelt ringa till Yokohama och fråga vad modellen A008-R hade för treadwear!

Annars håller jag med i ovanstående - för att benämnas R-däck / semislicks bör nog TW vara under 100.

Och skall du (vi) ha den definitionen skall nog en del däck på R-däckslistan strykas...
(Man kanske skall dela upp det i bananpassade däck och R-däck/semislicks?)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1885



De flesta konbaneklasser i USA drar gränsen vid TW140, d.v.s. 140 anses vara gatdäck och 139 och lägre är "R-compounds".

Sedan finns det inte så mycket som ligger mellan 101-139 i praktiken eftersom tillverkarna har anpassat sig efter marknaden.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Däck för banåka
Var går gränsen mellan gat- och r-däck i treadwear?
4209 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande