Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3082 besök totalt |
Störst fördelar 235/45-13 vs 205/50-15
Står i funderingar att byta till 235/45-13" Kör idag på 205/50-15" och med ytterligare sänkning av bilen blir det svårt med utrymme i hjulhusen. Så ett byte från 15" diametern 580mm till 13"arns 540mm minskar behovet av ombyggnad i hjulhusen. Sen blir utväxlingen bättre och gissningsvis öven den roterande-massan. Frågan blir det bättre/sämre/likvärdigt med 13", luddigt yes men jag undrar a Kan man på ett enkelt sätt räkna ut däcket fotavtryck? b rullmotståndet, vad händer? Bilens racevikt 950kg & nära 50/50 c gummit, upplever inte att jag överhettar 15" kumho M, men IOM mindre omkrets kanske jag måste gå upp i hårdhet. 13" är 20mm bredare kanske det tar ut varandra, eller? d 13" 45 profil vs 15" 50. Något att tänka på eller försumbar? c något annat...? ![]() ![]() _________________ Rikard Niva |
||||
Har inget vettigt att tillföra tyvärr - mer än att det är en intressant fråga
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Kortare fotavtryck men bredare; bromsar sämre men svänger bättre om jag bakar ihop diverse minnesbilder och texter (jag kanske vänder på det också).
Rullmotståndet i sväng blir alltid större med bredare däck (det är ju bara mitten som inte kasar på nåt vis, och mer kas ju längre från mitten av däcket). Du får ju dessutom en gratis sänkning utan att knasa till geometrin (eller kan "avknasa" geometrin med bibehållen höjd). Höga däcksidor blir ju mer "förlåtande", men hur det påverkar (vettigt val/inställning av) fjäder/dämpare vet jag inte. |
||||
Re:
Finns det något sätta att ta reda på hur mkt "fotavtrycket" ändras med 13" omkretsen minskas med 8% och bredden ökar med ca 15%. Ang. profilen torde då 13" bli mer "förlåtande" (mot mig som förare men även mot mitt amatörschassi ?), som du skriver. Då 13".s profilen (45) är ca 105,75mm mot 102mm (50 profil) på 15".arna. Kan 13".arna även tjäna på detta förhållande när man resonerar om "fotavtrycket". Dvs. man kan gå ner i tryck mer!? _________________ Rikard Niva |
||||
Utan att ha någon vetenskap bakom tror jag på 13". Dessutom är det fräckt med breda däck!!
![]() Fast får du på det med 84/85 års bromsar? Att det funkar på de äldre vet jag (är ju originaldimension) men jag hade fått för mig att att de senare krävde 14". _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Re:
Jo känner också att det kan funka. Men vill gärna ha lite erfarenhet och vetenskap, när man inte själv har full koll ![]() ![]() Har kollat runt lite på andra sidan pölen. Panasports, Keizer, and Kodiak, är rätt dyra men som ett lågpris märke och lite tyngre i sin konstruktion. Finns Diamond racing wheels 13x8 (530kr+fr & ca 6kg). De ska ha en id på 320mm. 84/85ans bromok mäter från centrum 155mm, så nära är det. Kanske man måste putsa lite. ÄR det för nära... risk för att det bygger värme i fälgen? ![]() _________________ Rikard Niva |
||||
Re:
Fick idag svars mail på innerdiametern av 13 tums stål-racing fälgar 12.75 inches = 323.85 millimeters. Så det ska gå... ska ta hem en uppsättning och testa. /Rikard _________________ Rikard Niva |
||||
Re: Störst fördelar 235/45-13 vs 205/50-15
Lasten/lufttrycket. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Störst fördelar 235/45-13 vs 205/50-15
Så långt hänger jag med 240/2=120cm2. På 205.orna = 205x58mm och på 235.orna = 235x51mm Men sen hänger jag inte med, borde det inte bli större alt mindre "grepp/grepp-yta", på någon av däcken? Gissar att det ska in fler faktorer... _________________ Rikard Niva |
||||
Re:
Kumho Ecsta V70A finns i bla. 215/50 och 235/45. _________________ Rikard Niva |
||||
Re: Störst fördelar 235/45-13 vs 205/50-15
För några år sen jag jag joxade med utjämnande däcksbredder mot vikt mm så vill jag minnas att det fanns djupa artiklar om det, men de flesta var fokuserade på livslängd hos transportdäck. Den som testar får veta (eller blir bara mer förvillad) ![]() |
||||
Re:
|
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3082 besök totalt |