Våra race- och banåkarbilar
Volvo 343/360 SSK klass 3 fd.EtabDataCup
1 besök senaste veckan (76222 totalt)
1, 2, 3, 4   >>
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Tack vare Magnus Thomés påhejande och andras frågor så lägger jag upp en tråd om min gamla rejsbil.

Bilen är såld och jag har ingen aning om var den är idag men en postum biltråd blir det.
Det var faktiskt lite kul att leta lite historia på internet och i gamla papper.

Så, jag lägger ut alla bilder jag har, detta var några år sen, ursäkta bildkvalitén och att det är lite för lite byggbilder.


_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Jag har letat lite i SSK:s gamla medlemstidningar, resultatlistor och anmälningslistor och kommit fram till följande.
Torbjörn Högberg tävlade framgångsrikt med en Amazon i slutet på 70-talet i dåvarande Castrol Cup dvs. Stockholm Sportvagnsklubbs klass 3, det som senare blev Etab Data Cup.

Torbjörn byggde denna bil till säsongen 1980, lite oklart om han fick ut den till första tävlingen.

Bilen är byggd ihop med Leif Frykås, jag har för mig att det byggdes ganska många bilar för rallycross vid den tidpunkten på 343:an, dessutom fanns det minst två till i serien under samma tid.

Bilen var den sista 343:an som byggdes och då med 16" hjul till skillnad från de övriga.

Torbjörn är i alla fall anmäld med MISAB som sponsor 3-4 maj 1980, Mantorp.
Han är där omnämnd som Klass 2:a 1979, då med Amazon

I totalen för respektive år ser det ut så här:
11:a 1980 (Pris för "Årets mest otursförföljde")
2:a 1981
3:a 1982 3 raka segrar i slutet av säsongen
1:a 1983
1984 hittar jag inte något bilen är inte bland dom 11 bästa, troligtvis inte deltagit.

Det finns en bild på bilen på startlinjen i tidningen Sportvagnen och Vi 1982 Info 4 sid 7, länk kommer längre ner.

Vad som händer sen vet jag inte men en vagnbok tas ut för 1993 av Sture Mårtensson.
Jag köpte bilen av Sture 1996

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Jag köpte bilen av Sture 1996
Då såg den ut så här:


Bilen hade, när Torbjörn byggde bilen, B20 och växellådan bak, ihopsatt i en separat vagga med bakaxelklumpen.

När jag köpte den så satt det en B23 med en 631-Köhlertopp, 2-skivig Tiltonkoppling och Getraglåda, dogleg med 1:an nedåt.
Lådan var tyvärr flyttad fram, hade varit kul att ha haft den kvar på 'originalplats'

1996 lyckades jag rasa motorn, en ny B230 med smidda kolvar åkte i.

1997 på RaceWeek brast en topplagring till fjäderbenet precis vid instyrningen under bron.
Det gick fort och träffen med räcket blev hårdare än vad som var nyttigt.

Bilen hade i princip kvar all originalplåt fram så jag bestämde mig för att kapa bort det mesta.


Den är bred !!

Jag flyttade tillbaka motorn också, ny skrivning i reglementet sa 20cm.
Pedalställ, ratt mm. fick följa med bakåt.

Ny lyftburk på väg att bli till.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Bilen fick en 360-huv och front för att man skulle se vad det var för bil överhuvudtaget.
Huven var i plåt, hann aldrig plasta av den.
Här en åkbild i detta utförande:


Toppen byggdes om med större tryckare och vassare kam.
Under de tiden så behövdes tanken bytas ut och buren kompletteras.

Det blev lite tappad sug och projektet avstannade.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare

Fjäderbenstorn. Här kan man lossa framramen.

Utan kylare

Med kylare

Fronten häktades på och av i samma anda...

....precis som den lite mindre snygga frontspoilern.
Notera att jag tog upp hål i den och ledde all luft till kylaren härifrån.
Grillen är bara för insug och oljekyl.

Man kunde lätt demontera allt fram på någon minut och komma åt motor mm.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Bakvagn


Från början satt en wattlänk här men jag gjorde en kickup på DeDionen och byggde kulissstyrning.

Detta för att få plats med denna:



En gigantisk diffusor som börjar precis bakom stolen och slutar i överkant på stötfångaren.
Liten vinkel men ändå halva bilens längs. Gavlar saknas men var planerade.


Här syns vaggan som tidigare höll ihop låda och bakaxel.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Så brutal
240 GRA fälgar med tillhörande nav ??

_________________

--VVTS--
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Citat:
240 GRA fälgar med tillhörande nav ??

Precis, det stod faktiskt Peggen Motorsport på fälgarna till regndäcken.

Slicken var 11" fram och 12,5" bak, 16" och diagonalslicks.

Här lite helbilder, ingen skönhet men brutal och med rejsfinish:












_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 228



Underbart att se! thumbs up hoppas att den på ett eller annat sätt hittar ut på bana igen... undra var den finns nu?

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
www.Nydrattracing.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 749



Jag har nog bild på räcket du träffade på Kullen...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
elCrillo skrev:
Jag har nog bild på räcket du träffade på Kullen...


Tänkte väl att du skulle vakna .

Har du bilder så, varsågod.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Bromsar bak:


Rejsskivor med standardok, kan det vara Volvo140 fram ??

Bromsar fram:


Riktiga rejsskivor, oken vet jag inte var det var för något, Alcon, kanske ??

När man kom i full fart på rakan på Gelleråsen med uppvärmda däck, då fick man tvinga sig att inte bromsa för tidigt. Ändå blev det ofta att man fick köra fram till kurvan för man bromsat för tidigt.

Hade man sen besökt depån och däcken hade kallnat... ja ni har kanske själva kört slicks....

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 749



pastaracing skrev:
elCrillo skrev:
Jag har nog bild på räcket du träffade på Kullen...


Tänkte väl att du skulle vakna .

Har du bilder så, varsågod.


Ska försöka mej på att scanna in bilder på jobbet...
Satt å bläddrade i fotoalbumen nu ikväll. Hittade några bla från Stures garage när vi hämtade bilen o 340ian o Ekens Alfetta på Kullen mm...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
elCrillo skrev:
pastaracing skrev:
elCrillo skrev:
Jag har nog bild på räcket du träffade på Kullen...


Tänkte väl att du skulle vakna .

Har du bilder så, varsågod.


Ska försöka mej på att scanna in bilder på jobbet...
Satt å bläddrade i fotoalbumen nu ikväll. Hittade några bla från Stures garage när vi hämtade bilen o 340ian o Ekens Alfetta på Kullen mm...


Det går ganska bara att fota av bilder också, det är ju känslan man vill ha

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Hittade en rolig länk för dom som vill bli nostalgiska för ett tag:

http://www.bjorns-story.se/private/motorklubbhtm/ssk1_1.htm

Här hittade jag en bild på bilen från Torbjörns tid, 1982 tror jag.

Kolla in Sporten och Vi 1982 Info 4 sid 7.

Det fanns dessutom en bild från en annan tråd här på rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9555&postdays=0&postord . . . . (tre inlägg ner)

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206



Grym, brutal och frän

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ezroller
Partille
Här sen Okt 2006
Inlägg: 547



Ball bil! Rejsfinish ska det vara! All business!

_________________
Peter Lindberg i Pattille

Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 10549

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

pastaracing skrev:
Hittade en rolig länk för dom som vill bli nostalgiska för ett tag:

http://www.bjorns-story.se/private/motorklubbhtm/ssk1_1.htm

Här hittade jag en bild på bilen från Torbjörns tid, 1982 tror jag.

Kolla in Sporten och Vi 1982 Info 4 sid 7.

Det fanns dessutom en bild från en annan tråd här på rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9555&postdays=0&postord . . . . (tre inlägg ner)


Var den gul från början?
Eller är det den på första bilden på pole, den prickiga, fast jag vet ju inte om det är en 340

hartmut stammler skrev:





_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
steffe skrev:
Eller är det den på första bilden på pole, den prickiga, fast jag vet ju inte om det är en 340


Om jag förstått det rätt så är det den prickiga.

Misab-sponsrad säger startlistor och dom som vet.

Här en bild ur Sporten och Vi nr 4 1982


(Tar bort om det inte är ok)

Det fanns fler 340, det syns faktiskt tre olika på de tre bilderna du hänvisar till.
Alla har skärmar gjutna i samma formar tror jag.
Jag hade formar till alla skärmar samt spoiler, dessa såldes med bilen.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 10549

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jo, det var ju lite olika färgsättningar på de gula men jag var inte säker på om det var bytt spoiler pga krigsskada på den som har vit spoiler.

Sjukt att en så ful bil som 340'in kunde bli så läcker med canAm breddning thumbs up thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Om någon undrar över dom snygga scoopen på motorhuvarna så kan jag berätta bakgrunden.

SSK klass 3 hade och har en trevlig vikt/effekt begränsning. När dessa bilder togs var den bästa uppsättningen enkelförgasare och cirka 2 liter. Det gav startvikt på ca 1000kg ungefär.

Bästa enkelförgasaren var en IDA och därför blev arrangemanget så där.

När jag körde var effektberäkningen lite justerad och då användes B230 med förgasare i allt, BMW M3, MB 190 EVO 1, Ford Capri etc. Dom som hade råd använde EVO-toppen.
16V gav cirka 150kg extravikt att släpa på.
Riktigt bra sätt att hålla ner priserna på även om extremfallen alltid finns.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 343/360 SSK klass 3 fd.EtabDataCup
1 besök senaste veckan (76222 totalt)
1, 2, 3, 4   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt