Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 Touring -72 "Wahnsinn?" | 1, 2 >> 11 besök senaste veckan (41466 totalt) |
Hej
Som så många andra är jag en flitig läsare av rejsa:s "Våra race- och banåkarbilar" men nu är det läge att presentera mitt projekt, så att jag kan få hjälp av den fantastiska skara personer som utgör rejsa:s medlemmar. Jag tar mig nu an mitt första bilprojekt, tidigare har jag bara skruvat MC. Samma gäller för min erfarenhet av bankörning, mestadels bara MC. Bilen, konceptet och planen då!? Plan: Jag har planerat och funderat, läst böcker och samlat information, köpt delar och en projektbil samt börjat skissa på en ritning. Nu är det dags att komma igång! Koncept: Jag bygger bilen som en banbil men den ska registreras och måste därför följa de regler och förordningar som det innebär. Bilen får en FMR (Front Mid-engine Rear wheel drive) design. Övrigt gäller: driftsäker banbil med stil. Jag prioriterar funktion men inte på avkall på stil kort och gott. Lite historik angående 02:orna: "Kompakt Auto - Ein kleinen Wagen mit einem starken Motor" En stark motor i en kompakt bil, det var ett nytt koncept 1968 och är fortfarande ett bra koncept. Inspiration här: http://www.youtube.com/watch?v=kl1O6 Bilen: BMW 1602 Touring -72 Varför just en 02:a? 1. Byggd före -75, dvs lämpligt i ombyggnadssyfte. 2. Det var mitt livs första bilupplevelse, jag åkte alltså hem från BB i en. 3. Den är liten och lätt. 4. Den är fulsnygg. 5. Det är en vanligt förekommande entusiastbil och därför lätt att hitta delar till. Specifikation: Motor: BMW M60B30 (3 liter V8) Växellåda: Getrag 420G Bromsar: Fram: Porsche 997 ok, Toyota Supra 296x32mm skivor. Bak: Boxter ok, Toyota Supra 291x18mm skivor. Framvagn: Toyota Supra Bakvagn: Toyota Supra, Torsen LSD Styrning: BMW 1-serie, elektrisk servo Dämpare: ? Fälgar: 15 eller eventuellt 16 tum om bromsarna inte får plats. Däck: 225-245/50-15 Övrigt: Bur (grp-H) från Guss Mossa på emblemet på bagageluckan, charmigt eller tragiskt? Bilen vid inköpstillfället: Nuläge: Skiss på hur den kommer bli? _________________ Björn Philipson ----------------- BMW 02 Touring -72 BMW 130i -06 (BMW 540i Touring -95) (BMW 323ti -00) |
||
Gillar hur du tänkt igenom bygget med inspiration från BMW's grundkoncept.
Många rätt, helt i min smak: BMW 02a BMWs V8 15" fälgar istället för vulgofälgar Hur gör du med breddning? Jag antar att Supra delarna ökar spårvidden lite jämfört med BMW orginal? Hoppas på något tidstypiskt. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
|
||
Så fränt och kul med en touring, det blir en del att för att få bra placering på v8 i en 02a
är en nätt liten klump på 146kg + div kringutrustning jämfört med en trevlig M10 som bara väger 82kg. Själv lönnmekar jag på en 73års 02a med IX 4wddrivlina , turbo & M20 och är inne på år 3 nu då det kom lite annat mellan som tog pengar och energi. Jag får se om det blir en tråd på den snart då det börjar finnas ngt att visa snart. Ska följa den här iaf // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Tack för de fina kommentarerna, kul att ni gillar konceptet!
Supra-axlarna breddar en hel del. Spårvidden skiljer 20cm från 02:an till Supran om jag minns rätt. Dessutom har Supran ett högt ET på fälgarna (ET50), så det blir en utmaning att få ett bra stuk utan att den blir allt för bred eller får för mycket bump steer. Jag har inte det helt klart för mig ännu hur breddningen kommer att bli. Jag behöver få in axlarna under bilen och mäta lite mer. En kompis till mig propsar på att jag ska bredda bilen, alltså kapa hela bilen på mitten och bredda på så vis. Kul idé men jag vill nog inte lägga så mycket energi på den biten. Turbobreddarna till 02:orna är läckra men jag tror inte att det kommer att räcka med dem, så troligtvis måste jag bredda med "Grupp 2"-breddare, och kanske modifiera dem. Nedan är en bild på "Grupp-2" breddarna och bilden på japs-bilen illustrerar hur jag vill ha stuket, alltså inte att de täcker så mycket av hjulen. Grupp-2 breddning: Jag gillar dessa bättre: _________________ Björn Philipson ----------------- BMW 02 Touring -72 BMW 130i -06 (BMW 540i Touring -95) (BMW 323ti -00) |
||
Sektionera bilen vore ju ultimat !
Jobbigt med fram o bakruta bara! (fixar finnarna lätt iof). Nackdelen med väldigt bred och kort bil kanske överväger fördelarna av en breddning.. Enkelt att smala av hjulupphängningarna? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Arbete pågår med att bygga de främre rambenen som ska anpassas för Suprans framvagn. Dessa ska möta upp mot BMWns befintliga ramben.
BMWns original ramben är konstruerade med bockad plåt (ca 2,5mm tjock), som en u-balk med ett "lock" på, det ser lite klent ut. Ingen riktig balk alltså. Nu använder jag konstruktionsstålbalkar 100x50x3mm (KKR S355): Kapas med en enkel kapmaskin: Blir lite varmt men fina snitt: Enkelt och smidigt: Ser ut att bli bra passform: Sista biten in mot bilen vinklas inte bara i höjdled utan även en liten vinkel i sidled för att passa in mot bilens original ramben: _________________ Björn Philipson ----------------- BMW 02 Touring -72 BMW 130i -06 (BMW 540i Touring -95) (BMW 323ti -00) |
||
Läckert bygge!!!
Har själv haft 2st 2002Tii och det är en härlig bil. Touringen blir riktigt fet med breddare och just Gr. 2 är en klar favorit: kommer att följa mer stort intresse _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||
Jag hade tänkt lämna ämnet skärmar/breddning tills dess att karosseridetaljer blir lite mer aktuella, dvs mycket senare i projektet. Men, nu när jag sänkt ner karossen i "ride heigt" så slog det mig att det kan åtminstone vara läge att göra någon liten mätning på skärmar så att man kan känna sig lugn med att det kommer kunna få till en stil som fungerar.
Sagt och gjort, jag monterade tillbaka höger framskärm och gjorde en liten skärmbreddare i papper och gaffatejp. Jag menar inte alls att det kommer se ut såhär senare men det ger en indikation på att det går att få till en lösning, utan att helt offra designen. De nya axlarna gör att bilen blir ca 20cm bredare, alltså breddningen behöver vara ca 10cm. Bilen kommer bli ca 5-6cm lägre än original och dessutom kommer hjulen bli någon cm högre vilket innebär att däck och skärmar måste samsas i trånga utrymmen. Papper + tejp = breddare: Ca 10cm ut från original skärmen. I bakkant borde den gått längre ner. Kapa originalskärm ungefär såhär mycket. Hjulet ska ju in under skärmen förstås... Jag har kapat bort en del av de främre rambenen för att göra plats åt framvagnen och de nya rambenen. Här är framvagnen nästan i rätt position, den ska någon cm längre bak. Höjden på den är rätt och jag har lagt på några av de kapade delarna till de nya rambenen på framvagnen. Trälådan och metallprofilerna under är bara distanser för att få upp framvagnen i "ride height". Låg och bred! _________________ Björn Philipson ----------------- BMW 02 Touring -72 BMW 130i -06 (BMW 540i Touring -95) (BMW 323ti -00) |
||
|
||
Blir Hur fränt som helst, jag har en kompis som bygger 02a med , där används det fram och bakvagn från bmw E39 den är också låg och bred med en ganska så frän breddning.
Hans bil har hunnit en bit längre än den här så jag ska se om jag får lov att lägga upp ett par bilder på hans bil. Han som bygger är inte sugen på projekttråd alls men det finns hur mkt fräna grejor som helst där med. Sorry för lite OT men det är lite av samma stuk som på den här med. Med vänlig hälsning, Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Det står inte helt still här, om än ett långt uppehåll och bara små steg framåt.
Innan de främre rambalkarna kan komma på plats så måste jag mäta och passa in framvagnen och även motorn. För att underlätta inpassning av motorn så bygger jag en liten vagn/vagga. Den kommer senare även kunna användas om/när motorn ska tas ur bilen. Det skulle vara svårt om inte omöjligt att använda en motorlyft eftersom motorn sitter så långt bak (lyften skulle behöva gå rakt igenom framrutan). Motorn kommer alltså tas ur bilen underifrån. Dessutom är detta ett bra tillfälle att öva med TIG:en innan rambalkarna ska svetsas! Jag bygger vagnen med en höj- och sänkbar triangel, på så sätt kan jag justera motor/växellåda i höjdled och i vinkel både på längden och på tvären. 50x50 profil: Hjul från en hjuldolly: Rör svetsas i där en gängad M12 stång ska löpa för att justera höjden på motorn: Vagnen nästan klar: Triangel på plats. På denna ska motorfästena svetsas fast: Sorry om uppdateringen var av besvikelse, inget bygge på bilen... Bara förberedelser för att passa in motor/växellåda. _________________ Björn Philipson ----------------- BMW 02 Touring -72 BMW 130i -06 (BMW 540i Touring -95) (BMW 323ti -00) |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 Touring -72 "Wahnsinn?" | 1, 2 >> 11 besök senaste veckan (41466 totalt) |