| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Limma fast alu. på glasfiberkaross
|
10 besök senaste veckan (6920 totalt) |
|
Vill limma fast en alu. förstärkning där en glasfiber kaross ligger an mot chassit. Efter lite surf föreslår de flesta epoxy men enl. min erfarenhet blir det det för styvt om det flexar och slår lite. Skulle vilja hitta ett lite mer flexibelt lim för ändamålet. Funderar på att plasta över hela alu.biten efter limning, är det någon ide? Fäster polyestern över huvud taget på alu? _________________ Andreas Andersson |
||||
|
Jag har limmat en hel del både aluminium och glasfiber med SIKAFLEX 291 och det funkar klockrent.
Rengör du alla ytor med Aceton innan limmandet sitter det som berget. Om man sedan vill ha bort alubiten brukar det sluta med att glasfibern delaminerar, så jäkligt biter det. SIKA 291 kan inhandlas bla på båtbutiker som SeaSea, Watski, Erlandsons eller liknande. //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
|
Jag hade borrat lite hål i aluminiumbiten och plastat över hela, för det fäster inte bra nog. När jag gjuter med polyester så bygger jag ofta upp skiljeväggar och formar av aluminium. Epoxi har jag inte plastat så mycket med, men kolla med Henrik Jolfson här på rejsa, han är duktig.
Prova på en liten spillbit vid sidan av. Lycka till _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Re:
Det är ett epoxy verkar det som, blir det helt hårt efter härdning? _________________ Andreas Andersson |
||||
|
Re:
kika in på innotex.se så har du hela 3M:s utbud. Rekommendationen kommer bli DP490 även för glasfiber & det blir "hårt" efter härdning. Vi kör detta på sambons 911 nu när vi ska limma fast bakskärmar i GF på epoxigrundad kaross. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Om du inte vill att det ska bli Hårt kanske rutlim fungerar? Det blir ju ungefär som en mjukare pu/hårdare gummibussning i konsistensen. Fäster på Allt bara man rengör och primar först
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re: Limma fast alu. på glasfiberkaross
Hur ser det ut? Och varför just Alu? Är det inte enklare att lägga på ett par slitlager av glasfiber? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Re: Limma fast alu. på glasfiberkaross
Så här:
Tanken var att limma alu. förstärkning där karossen bildar ett V då det inte håller i nuvarande utförande. Funderar nu om det kanske är bättre ide att fylla ut V:t och gör större anläggningsyta just där det ligger an mot stödet?
_________________ Andreas Andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (6920 totalt) |